
Neomejen dostop | že od 14,99€
Feđa Štukan je igralec, ki je preživel pekel in ga opisal v knjigi Blank, ki je ena od najbolj prodajanih in iskanih knjig v regiji, je tudi obvezno čtivo po številnih šolah in fakultetah, tudi na londonski univerzi Goldsmiths; o njej razpravljajo literarni teoretiki, zgodovinarji in filozofi.
Kot je zapisal pisatelj Nikola Leskovar, knjiga deluje kot izbruh vulkana, kot da avtor bruha žarečo lavo iz svoje notranjosti in niza težke prizore, ki se menjajo kot filmski kadri. Štukan opisuje, kako se je kot najstnik pridružil vojski BiH, kot pripadnik specialne enote, ostrostrelec, je meril na človeka in se odločil, da ne bo ubijal. Iz norosti vojne se je rešil tako, da je simuliral norost, preživel del vojne v psihiatrični ustanovi, se zapletel v začarani krog odvisnosti od heroina, se po svojem prvem filmu Gori! rešil odvisnosti. Mednarodni preboj se je zgodil z vlogo v režijskem prvencu Angeline Jolie Dežela krvi in medu, med drugim je igral v filmu o humanitarnih misijah v Bosni in Hercegovini Popoln dan z Beniciem del Torom, je prepoznaven lik uspešnih TV-serij Klan, Kotlina in Sablja (o umoru Zorana Đinđića). Je aktivist, ki je v Bosni soorganiziral številne proteste, tudi tako imenovano bosansko pomlad oziroma bebolucijo.
Nemogoče je reči, kaj je Blank v žanrskem smislu, o tem se sprašujejo številni kritiki in pisatelji: je to »krvav protivojni roman«, poročilo iz norišnice, dnevnik odvisnika od heroina, avtobiografska pripoved o družbenem aktivizmu, igralstvu in letenju, ali vse to skupaj?
V Ljubljano je prišel v okviru regionalnega gledališkega festivala Ruta v Mestnem gledališču. Dobila sva se v kavarni gledališča, nekaj ur prej, preden je stopil na oder s soigralci in zablestel v predstavi Mirna Bosna Kamernega teatra 55 ter v dvorani MGL požel stoječe ovacije.
To knjigo sem začel pisati izključno zaradi Brada in Angeline. Večkrat sta mi rekla, da je moje življenje tako neobičajno, da bi morali po njem posneti film. Meni se moje življenje ni zdelo nič bolj zanimivo od življenja drugih. Razen morda obdobja vojne, ki ga, evo, nima ravno vsak priložnosti doživeti. A kar se tiče drog, narkomanije, vsega tega, je šla Angelina sama skozi podobne zgodbe, tako se mi je zdelo čudno, da se ji je zdelo moje življenje zanimivejše od njenega.
Gotovo sta nekaj sprožila. Res je: če ne bi bilo mene, ne bi bilo te zgodbe. A če ne bi bilo njiju, ne bi bilo knjige. Vse se je zgodilo spontano. Najprej sta za film hotela eno stran in pol teksta o mojem življenju. Napisal sem, kar sta zahtevala, a sem sprevidel, da svojega življenja ne morem napisati samo na eno stran in pol.
Potem sem dopisoval najbolj osnovne stvari, en stavek zgoraj, spodaj, samo da bi poskusil orisati, kaj se je dogajalo. Vsega skupaj se je najprej nabralo za trideset strani. Poslal sem jima tisto, nisem imel pojma, kaj se bo zgodilo.
Potem mi ni dalo miru. Vračal sem se k temu materialu in poskušal bolje oblikovati določene stvari, in tako sem nadaljeval. Blank je moja najkrajša možna avtobiografija. Ne more biti krajše od tega. To je esenca mojega življenja.
Letnik 1974. Igralec, aktivist, ki je dvignil Bosno v protestih, nekdanji ostrostrelec, nekdanji odvisnik, zvezdnik tv-serij, kot so Kotlina, Sablja, Klan in Tom Clancy's Jack Ryan, pilot in humanitarec. Njegova avtobiografska knjiga Blank je ena od najbolj branih v regiji, kot učbenik jo berejo na številnih šolah in univerzah po Srbiji in BiH, pa tudi na univerzi Goldsmiths v Londonu. Prevedena je v ducat jezikov, tudi v slovenščino, kjer se prodaja na spletu. Junija lani je bil Štukan povabljen v Beograd, da bi sodeloval na literarnem festivalu, a so mu prepovedali vstop v Srbijo. Kot je poročal srbski Radar, je »varnostno-informativna agencija ocenila, da je nevaren za varnost države«, ker je pred dobrim letom, ko je bil v Beogradu na snemanju serije Sablja, podprl srbske proteste proti nasilju.
Igralec, ki je prvo vlogo igral v filmu Pjera Žalice Gori vatra!, je pozneje dobil vlogo v kontroverznem filmu Angeline Jolie V deželi krvi in medu, ki govori o množičnih posilstvih v Sarajevu med vojno. Od takrat ga vabijo v mednarodne produkcije, med drugim je odigral eno od vlog in koproduciral film Popoln dan z Beniciem del Torom v glavni vlogi.
Knjigo Blank je začel pisati na pobudo Angeline Jolie in Brada Pitta, ki sta vztrajala, da mora Štukan svoje nenavadno življenje izpisati v romanu. V njej brezkompromisno opisuje svoje izkušnje, ko se je kot najstnik znašel v vojski BiH, potem pa, da »bi pobegnil iz norosti vojne«, simuliral norost in dosegel, da so ga zaprli v psihiatrično ustanovo. Drugi del knjige govori o tem, kako se je izvlekel iz odvisnosti od heroina in začel novo življenje kot igralec, pilot in aktivist.
Jaz nisem niti vedel, da ima knjiga literarno vrednost, ker do takrat nisem niti vedel, da znam pisati. Do takrat sem napisal nekaj objav na facebooku, ki so sicer res nekaj premaknile v ljudeh, da so šli na ulice in zahtevali pravico.
Kakorkoli, mnenja o tej knjigi in njeni literarni vrednosti so precej različna. Pisatelji, kot so Abdulah Sidran, Boris Dežulović, Miljenko Jergović in Darko Cvjetić, so bili v kritikah iskreno navdušeni, filozofi še posebej.
Moj kolega, ki je doktoriral iz Nietzscheja, trdi, da je Blank po njegovem edina knjiga, za katero ve, ki je dokaz Nietzschejeve teorije afirmacije življenja. Hočem reči, vsi resni, realizirani pisatelji so jo dobro sprejeli, tisti, ki so še na poti, da se realizirajo, pa niso bili ravno navdušeni.
Moja ambicija ni bila napisati vrhunsko literarno delo, zavedam se svojih omejitev, vem, kaj je vrhunska literatura. Nekdo je napisal, da je ta knjiga offroad literature. Ne gre po nobenih uhojenih stezah.
Ti protesti so nekaj najmočnejšega v zadnjih tridesetih letih. To so mulci, ki ne jebejo žive sile. Pametni so, naredili niso niti ene napake. Tisti na oblasti se spotikajo, padajo, ne vedo, kaj jih čaka. Na drugi strani je nova sila nove generacije, neprimerno bolj pametni so od nas. Nikogar ni, ki bi vodil proteste, ker proteste vodijo vsi. To je živa sila, ki spreminja vse, kar je bilo toliko časa narobe ...
Žal bi mi bilo, če ne bi napisal tudi dela o aktivizmu. Morda je ta del najmanj literaren, bolj novinarsko napisan, a se mi hkrati njegovo sporočilo zdi celo pomembnejše od prvega dela, v katerem opisujem neposredno izkušnjo vojne.
Tako so rekli. Mislim, da je prav zaradi tega dela o aktivizmu ta knjiga obvezno čtivo v šolah in fakultetah. Res sem gostoval na številnih gimnazijah in fakultetah, tako v Srbiji kot po BiH, tudi v Angliji, imel sem številna predavanja, mladi so dobesedno pograbili to knjigo, ne pravim, da imam kakršnekoli zasluge za to, kar se zdaj dogaja v Srbiji … A gotovo se je tudi z moje strani zasejalo seme.
Ja, ustavili so me na beograjskem letališču in me deportirali nazaj v Sarajevo.
Razlogov je bilo več. Dolgo me spremljajo. Že leta gostujem po šolah in govorim mladim, da imajo moč, da se dvignejo proti korupciji vladajočih struktur. Ti mladi in dijaki so začeli brati še več knjig, začeli so razmišljati …
Govoril sem jim, naj ne zatirajo svojega glasu zaradi strahu. Vse to, kar se zdaj dogaja na srbskih ulicah, po mojem še pred dvema letoma ne bi bilo mogoče. Del mladih se je osvobodil tudi zaradi prejšnjih protestov, zaradi vseh nas, ker imamo dovolj korupcije, dovolj razrednega razslojevanja, dovolj nacionalističnega sovraštva. To je poanta drugega dela te knjige: Dvigni se! Vstani in povej, kaj misliš! Dvigni se in jim povej, da ne bo več šlo tako. Da se ne bodo več zajebavali z nami. To je tvoje življenje. Prevzemi nadzor nad svojim življenjem.
Mogoče. Toda to, kar se zdaj dogaja v Srbiji, je nekaj najbolj izjemnega, kar smo videli v zadnjih tridesetih letih.
Bili so protesti, seveda, a ne s takšno silo, energijo, ne s takšno inteligenco in značajem. To je najmočneje do zdaj. To so mulci, ki ne jebejo žive sile. Pametni so, naredili niso niti ene napake. Tisti na oblasti se spotikajo, padajo, ne vedo, kaj jih čaka. Na drugi strani je nova sila nove generacije, neprimerno bolj pametni so od nas.
Nikogar ni, ki bi vodil proteste, ker proteste vodijo vsi. Nikogar ni, ki bi ga oblasti lahko podkupile, nikogar ni, da bi jim lahko grozil, ker če groziš enemu, groziš vsem. Bolj ko nam boste grozili, več nas bo. To je živa sila, ki spreminja vse, kar je bilo toliko časa narobe ... Spremljam in sodelujem, ne morem več tako neposredno kot prej, samo na na daljavo, žal ...
Zanimivo pri tej knjigi je, da je sprva ni hotel izdati niti en urednik resnejše založbe. Najprej me je odbil sarajevski Buybook, potem beograjska Laguna, pa Delfi, vse založbe ... In potem sem to knjigo v Bosni najprej izdal v samozaložbi. Moram reči, da je bila to v resnici najboljša poteza. Pri bralcih je knjiga postala uspešnica. Ko se je to razširilo, so me klicale vse te založbe, od Lagune, Delfija in Buybooka ..., ki sem jih potem zavrnil. Le na Hrvaškem se je zelo zainteresirala založba Fraktura, pri kateri je ravno izšel.
Mislim, da sem pisanje nadaljeval tudi zato, da bi to lahko prebrala moja hči, če bom, recimo, z motorjem končal pod tovornjakom, če se mi ne bo odprlo padalo, če se mi bo karkoli zgodilo. Da bo pogledala v moj računalnik, odprla datoteko in vedela, kdo je njen oče. Sam o svojih starših v resnici ne vem nič. Malokdo v resnici kaj ve. Nič ne vemo o njihovih travmah, hrepenenjih, sanjah, bolečinah.
Ljubezen je tudi to, da ji povem, kdo sem, brez olepševanja. Tak sem. To sem jaz, poskušam biti najboljši, kot sem lahko. Bil sem govno, dal sem vse od sebe, da to ne bi bil več.
Morda bi tudi jaz, če bi videl samo en odstotek tega, kar sem videl v vojni, končal na psihiatriji. Toda jaz sem tega videl toliko, da je to zame postalo nekaj običajnega. Kot kirurg, ki odpre trebušno votlino, prsni koš, to je njegov posel. Jaz sem se nagledal razkosanih trupel, odprtih trebuhov, črevesja … odrezanih glav, rok, nog, vsega. Čreva, ki jih pobiraš po ulici, ne enkrat, tolikokrat, da je bilo, kot da z ulice pobiram smeti. To je bila realnost vojne.
Nisem hotel biti bolj radikalen, poskušal sem samo opisati stvari tako, kot so se zgodile. Morda sem celo nekaj najbolj strašnih stvari izpustil.
Nisem. Samo psa, Žuća, o katerem pišem tudi v knjigi, in ptico.
Skoraj dve leti, a s tem, da sem bil enajst mesecev v psihiatrični bolnici, kamor sem se zglasil, da mi ne bi bilo treba ubijati.
V resnici nimaš te pištole na čelu. Morda samo misliš, da jo imaš. Vedno se lahko odločiš. Če bi zdaj nekdo prišel na moja vrata in mi s pištolo, uperjeno v glavo, rekel, pojdi z nami in ubijaj v naši vojni, sicer te bom ubil, bi mu mirno rekel: Ne grem. Ne bom ubijal, to se ne sklada z mojim prepričanjem.
Če to zahtevaš od mene, me strpaj v zapor ali me rokni takoj zdaj. Tretje možnosti ni. To bi v minuli vojni lahko naredil vsak. Ampak številni niso. Ker so verjeli tistim, ki so jih prepričevali, da se borijo za pravo stvar. Vsa mašinerija gre v tej smeri. Pumpa se patriotizem, nacionalizem, na vseh straneh. Vsaka stran se predstavlja kot žrtev. Tisti drugi so vedno agresorji. Vse je ista šablona, na vseh straneh.
Takrat sem dojel, da sem se znašel v vojni, ki ni moja. Da so me spremenili v nekoga, ki je pripravljen ubijati za nekoga drugega, za interese tistih, ki manipulirajo z nami. Takrat sem si rekel, da od tega trenutka dalje ne bom streljal na nikogar več. Za nikogar več. Ni bilo težko prepoznati, da smo bili samo figure v igri tistih, ki so brezsramno bogateli, medtem ko večina ni imela hrane. Videl sem, da se dogaja nekaj čudnega. Da ne velja za vse isto. Da ena stran prodaja drugi orožje, s katerim potem drug drugega ubijamo.
Vse naše orožje takrat smo kupili od Srbov, lepo zapakirano v škatlah, čisto novo, je v vojsko BiH prišlo iz Kragujevca, s srbske strani. Kako ti je uspelo, da si kupil orožje od neprijatelja, sovražnika? In zdaj od mene zahtevaš, da s tem istim orožjem streljam na sovražnika? Kdo je tu sovražnik? Nisem potreboval dolgo, da sem videl, kaj se dogaja. In na drugi strani je isto: prodamo jim orožje, vzamemo denar, nikogar ne briga, da bodo s tem orožjem ubijali naše fante, naše civiliste. Ko jim jebe mater, našim in njihovim, dajte denar. To je osnovna zgodba.
Seveda ne. Ker je bila to dolgo državna in vojaška skrivnost. Marsikateri politik pri nas bi to zanikal. Jaz sem bil tam. In sem to napisal.
Niti ne, najprej zato, ker je od začetka vojne minilo kar nekaj let, četrt stoletja. Pa tudi zato, ker sem bil že pred izidom te knjige državni sovražnik vseh treh oblasti v BiH, tudi oblasti v Srbiji.
Vsi so me enako strastno sovražili, skoraj vsak dan so me linčali v medijih, na spletu, na portalih. Vsak dan sem o sebi slišal novo laž, ki naj bi me diskreditirala. Skoraj vsak dan se je pojavila moja fotografija, pod katero so nacionalistični fanatiki vseh teh strani pisali kletvice v slogu j.... mu majku srpsku, pod drugo objavo je bil podoben tekst, j.... mu majku ustašku, tretjič j.... mu majku balijsku... Tako da ... Ker sem iz mešane družine, mama je iz Niša, torej iz Srbije, babica je iz Loznice, oče je iz Hercegovine, vsega je v družini, smo pač jugoslovanska družina, kakršnih je bilo v bivši Jugi na stotine, ni bilo važno, katere narodnosti si, samo da smo vsi komunisti, in je bilo vse okej.
Da. Ravno sem dopolnil osemnajst let in moja Bosna je bila napadena. Šel sem v vojsko zaradi patriotizma. A ne za muslimansko Bosno, ampak za tisto Bosno, ki sem jo čutil kot Jugoslavijo v malem. Potem so v vojaške enote prišli mudžahedini, začel se je pozdrav salam alejkum. Rekel sem si: jebo te, to ni moja zgodba. Jaz svojega življenja ne bom dal ne za Alaha, ne za Jezusa, ki so ju izrabili tisti, ki so popačili vse dobro v tem. Ne bom se boril, ne bom ubijal in nočem umreti za nekaj, kar ni moja zgodba. In tako sem se odločil.
Ja, to sem videl kot edino možnost, da se izvlečem iz sranja. Nekaj sem moral narediti. Nisem hotel niti mogel ubijati. Nisem vedel, kaj se bo zgodilo. Šel sem tja in rekel, da slišim glasove, ki me silijo, da pobijem vse soborce. Bilo je tvegano. Nisem bil edini, ki sem na tak način poskušal priti iz vojske. A sem bil prepričljiv. Nisem pa vedel, da se bo s terapijo z močnimi antipsihotiki, ki so mi jih predpisali, začela nova vojna.
Najhujša stvar je bila terapija, tista zdravila, to je bilo najbolj strašno. Ko sem dosegel, da so jo ukinili, je bilo vse samo še surrealen šov. Predstavljajte si, da vsak dan poslušate monologe dvanajstih najbolj norih ljudi v državi? To je bila grozljivka in hkrati genialen šov teorij zarote, vsega, kar si lahko zamisliš. To so bili inteligentni ljudje, mnogi od njih so imeli IQ višji od 160.
Zdaj, ko predavam po številnih institucijah in centrih za odvajanje od drog, sem še bolj prepričan, da se ljudje začnejo drogirati zaradi nizkega samospoštovanja. Ko se to zgodi, je to zelo težko popraviti. Za to so velikokrat odgovorni prav starši. Oni ti lahko odvzamejo zaupanje vase. Ni treba, da gre za fizično nasilje, tudi psihološka tortura, ignoranca staršev je lahko velika travma.
Ah, lahko imaš tri fakultete, a če nekaj med dvema preraste v psihično torturo, bo otrok to začutil. In se počutil nemočnega, zapuščenega, in ne bo vedel, kaj je narobe. Je samo praznina, luknja, ki jo potem v odraslem življenju poskuša zapolniti. Jaz sem narkoman iz učbenika. Nič posebnega. Tako ljudje postanejo narkomani. To se ve. To piše v knjigah. In tako odraščaš s to luknjo, ki jo za nekaj časa zapolni vsaka droga, a nekatere jo zapolnijo bolje.
Heroin. Popolnoma ti izbriše vso tesnobo, življenje je točno takšno, kot si sam želiš, da bi bilo. In ti postaneš točno tak, kakršen si želiš, da bi bil. Obvladuješ svoje emocije, svoj um, svoje telo, vse se fino postavi na svoje mesto, nenadoma nimaš niti enega problema več. Ko nadaljuješ, se prav tisto, zaradi česar si se začel drogirati, torej pomanjkanje samozavesti, trikratno poveča. In potem potrebuješ trikrat večjo količino, da to nekako uravnovesiš. Tako se začne začarani krog, dokler te ne pogoltne.
Heroin nikoli ni problem. Heroin je zdravilo za ta problem. Tako da je treba ozdraviti problem, zaradi katerega si se začel drogirati, in to tako, da rešiš travmo. Najprej, da jo odkriješ in da si jasno rečeš: to je problem, iz katerega izhajajo vsi moji problemi.
Seveda sem.
Film Gori! (Gori vatra!) smo snemali leta 2002. Takrat sem bil še na heroinu. Takoj ko smo končali snemanje, sem šel na odvajanje. Ko je film prišel ven, sem bil že čist. Nato sem začel piti, potem sem se rešil še tega. In zdaj z užitkom pijem vodo in uživam v malih lepih stvareh.
Ne, nobenih vojnih travm nimam.
Iskreno mislim, da te stvari v meni niso pustile preglobokih sledi. Če bi jih, bi me te podobe verjetno preganjale v nočnih morah ali v budnem stanju. Toda odkar se je vojna končala, nisem pomislil nanjo. Razen ko sem pisal o njej.
Heroin, vojna, vse smrti okrog mene, vse to ni bilo nič v primerjavi s tem. Če bi mi kdo rekel, da lahko izberem še eno vojno ali to, bi privolil v vse, samo da ne bi doživel tega, kar sem doživel takrat. A o tem ne bova. Dovolj sem povedal v knjigi.
Ko mi ljudje rečejo, preživel si vojno, jim rečem: v življenju sem preživel veliko bolj resnih stvari, kot je vojna. Zame vojna ni najbolj strašna stvar, kar sem jih videl v življenju.
Morda bi tudi jaz, če bi videl samo en odstotek tega, kar sem videl v vojni. Toda jaz sem tega videl toliko, da je to zame postalo nekaj običajnega. Kot kirurg, ki odpre trebušno votlino, prsni koš, to je njegov posel.
Nagledal sem se razkosanih trupel, odprtih trebuhov, črevesja …, odrezanih glav, rok, nog, vsega. Čreva, ki jih pobiraš po ulici, ne enkrat, tolikokrat, da je bilo, kot da z ulice pobiram smeti. To je bila realnost vojne. V knjigi pišem, kako se mi je nekaj zažrlo v noht, kot neka trska, z zobmi poskušam to izvleči izpod nohta in se zavem, da je to zasušena kri od ženske, ki je padla pred mano na ulico in sem jo pomagal dati v vrečo, pobiral njene notranje organe.
Morda je sreča, da sem videl toliko tega, da sem se tako navadil na te stvari, da je to zdaj zame okej.
Se spomnite lika Krepa iz moje knjige? No, ta film je pravzaprav posnet po zgodbi mojega Krepa. To je ta center za nenasilno komunikacijo, bili so pri njem, on tam vodi delavnice. Sebastian Cavazza je odigral vlogo Krepa.
Le da je Krepo večkrat poudaril, da se v tem centru ljudje ne pobijajo med sabo. Ni nasilja.
Vse naše orožje smo takrat kupili od Srbov, lepo zapakirano v škatlah, čisto novo orožje je v vojsko BiH prišlo iz Kragujevca, s srbske strani. Kako ti je uspelo, da si kupil orožje od neprijatelja, sovražnika? In zdaj od mene zahtevaš, da s tem orožjem streljam na sovražnika? Kdo je tu sovražnik? Nisem potreboval dolgo, da sem videl, kaj se tam dogaja.
To je bil moj prvi film. Z Bogdanom sva imela prizor za mizo, v katerem on zajoka. Prizor smo ponovili sedemkrat – in on je zajokal vsakič na istem mestu. Ko sem ga vprašal, kako mu to uspe tako natančno, mi je rekel, da se to ne bi zgodilo, če na drugi strani mize ne bi imel mene za soigralca. Takrat sem se naučil nekaj bistvenega o igri.
Ne. To se je zgodilo, ko je moja sestra rodila hčerko. To je bil trenutek, ko sem v naročju držal komaj rojeno bitje, in se je nekaj v meni premaknilo, nisem točno vedel, kaj. A kot sem si to poskušal pojasniti pozneje, je bilo to, da sem se odločil, da se bom snel s heroina, ker me je bilo sram umreti pred tem otrokom. Nekega dne bi ji govorili, glej, ta na fotografiji je tvoj stric, umrl je v prometni nesreči, ker ji ne bi mogli povedati, da je njen stric umrl na ulici zaradi droge.
To je bil trenutek, ko sem dojel, da sta samo dve poti. Prva je vodila neposredno v smrt. In to sem vedel. Samo nisem vedel, kdaj bo prišla. Po smrti Mirne leta 2001 je bil to na neki način moj cilj. Hotel sem se rešiti vsega, ker nisem več prenesel bolečine, življenja nasploh, vse je propadlo.
Vrnil sem se na heroin in dobesedno potonil na dno. Razmišljal sem celo, da bi se ustrelil v glavo ali skočil z balkona, a za to nisem imel jajc. In potem se je rodila nečakinja. Takrat sem si rekel, da bom poskusil ostati živ. A ne samo živ. Hotel sem ostati normalen del njenega življenja. Ta odločitev je bila močnejša od vsega do takrat. Da sem se obrnil proti življenju. Zato sem knjigi dal naslov Blank. Začel sem na novo, kot nepopisan list.
Začutil sem, da hočem živeti. Kakršnokoli že bo to življenje, ki me je čakalo. Tudi če bom padel v globoko depresijo, ki bo trajala do konca življenja, sem se odločil, da hočem živeti. In ko sem začutil, da imam življenje spet v svojih rokah, sem se vprašal: kako naprej?
Aha: nisi še diplomiral. In sem diplomiral iz igre. Nato sem se zaposlil v gledališču, se odločil, da bom šel na zdravljenje hepatitisa C. Da bom pridobil prvo licenco za letenje, pa drugo pilotsko licenco, pa licenco za padalstvo ... in potem vozniško dovoljenje. Vsa dovoljenja sem imel pred vozniškim izpitom. Na koncu sem naredil še tretjo licenco za pilota.
Sinoči bi lahko mirno ubil človeško bitje in s tem pomagal tejle moji in tisti njegovi sodrgi v markiranju teritorija za rop, dobro zakamufliran z religijo in patriotizmom, a iz mene so naredili hipnotizirano opico, zaslepljeno s sovraštvom, pripravljeno ubijati za bogate, za tiste, ki so svoje otroke že zdavnaj preselili na drage svetovne kolidže. Od zdaj naprej brez mene. Nisi bil prvi, v katerega sem streljal, ampak, bratec moj, boš zadnji. Jaz od danes več ne streljam v nobenega, za nobenega, za nič. Pripeljite svoje otroke, naj se sami borijo za vaš družinski biznis in vaše bogove, naj se oni ponosno valjajo po blatu in v svoji in tuji krvi. Opravičujem se, ampak res imam pametnejše delo.
Alma je rekla, da sem nor. Pravzaprav so vsi to rekli. Vsi mislijo, da sem. Evo, nor sem. Ideja mi je všeč. Nor sem, pravzaprav šele bom. Odločitev je padla. Tole je moj zadnji dan v vojski!
Film ima močno in pomembno sporočilo, a ima en sam problem. Da je bil to režijski prvenec Angeline Jolie in se ji nihče v ekipi ni upal nič reči. Tako sva se pravzaprav spoprijateljila. Karkoli je v procesu priprav filma rekla ali naredila, vse je bilo amazing, awsome. Jaz sem ji samo rekel, da to ni amazing, ker bi se moralo nekaj zgoditi prej, da bi se zgodilo to, kar hočeš pokazati. In tako sem ji rekel še kakih desetkrat – in je poslušala. In me začela spraševati.
Dobro. To je služba.
Kaj naj vam rečem. Nikoli nisem zadovoljen s sabo na filmskem platnu. Nikoli.
No, morda sem zadovoljen z vlogo v predstavi Mirna Bosna, ki jo boste videli. Mislim, da smo to vsi v ansamblu naredili dobro in pošteno.
Vsi.
Vsi me bodo igrali.
Komentarji