Neomejen dostop | že od 9,99€
Če se ne bi ukvarjal z glasbo, bi Luka Mitev še vedno poskušal najti nekaj, kar je povezano z njo. Brez nje si namreč ne zna predstavljati življenja, saj ga spremlja že od mladih nog. Ljubezen do fagota je podedoval po očetu, znanem fagotistu Zoranu Mitevu, ki je nad instrumentom navdušil tudi Lukovega brata; njihov fagotski »trio« pa izpopolnjuje zvok mamine flavte.
Že v osnovni šoli je vedel, da se želi z glasbo resneje ukvarjati. Kot poudari, se ja za to odločil sam in ni bilo pritiska staršev glasbenikov. Po zaključenem konservatoriju za glasbo se je zdaj 23-letni Luka, rojen v Postojni, odločil za študij v tujini, saj bi ga – če bi ostal v Sloveniji oziroma na akademiji za glasbo – še vedno učil oče, ker je edini profesor fagota na ljubljanski akademiji. Tudi Zoran Mitev je njegovo odločitev podpiral. Med Zürichom in Salzburgom je Luka izbral zadnjega in na Mozarteumu preživel pet let, tam je dokončal dodiplomski študij, vmes pa je sredi pandemije za pol leta odšel na izmenjavo Erasmus v Hannover. Pred slabima dvema mesecema pa je njegov dom postala nemška prestolnica oz. Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin, kjer je vpisan na podiplomski študij.
Če ima večina otrok pri učenju instrumenta oziroma v glasbeni šoli ustaljen urnik, je bilo to pri Luki in njegovem očetu dosti bolj spontano. Pravi, da je bilo zanj sprejemati očeta kot učitelja povsem naravno, ker je bilo to edino, kar je poznal; razmišlja pa, da mu zagotovo ni bilo vedno lahko iskati ravnotežja med očetovsko in pedagoško vlogo. »Poznam ljudi, ki so jih prav tako kot mene poučevali starši, ki pa so imeli ti dve vlogi dosti bolj ločeni; kar pomeni, da je bil pouk strogo v šoli, otroci pa so na uri svoje starše celo vikali. Učiti svojega otroka zagotovo ni najlažje.« Kot prvi profesor, ki je za otroka na glasbeni poti po mnenju mladega fagotista najpomembnejši, saj se takrat otrok nauči največ, je oče nanj močno vplival. Ob tem pa dodaja, da je na njem pomemben pečat pustil vsak profesor. Tudi če je z njim preživel le nekaj dni na katerem od seminarjev.
Luka Mitev
Glasba mu je bila položena v zibko, njegov prvi učitelj pa je bil oče. Že na začetku se je udeleževal glasbenih tekmovanj in nanizal veliko uspehov. Najbolj mu je ostal v spominu nastop s simfoničnim orkestrom češkega radia, s katerim je izvedel Koncert za fagot Lucijana Marije Škerjanca, v okviru Concertina Praga pa je nastopil še na treh recitalih. Njegov karierni cilj je, da bi lahko ves čas sodeloval v projektih na najvišji ravni. Pri izbiri doma ga nič ne omejuje, predstavlja si, da bi lahko živel tako v Berlinu, Ljubljani kot tudi v Salzburgu. Ali kje drugje.
Luka pravi, da je Slovenijo oziroma ljubljansko akademijo težko primerjati s tujimi, kakršna je denimo salzburška ali berlinska. »Pri nas je problem že sama infrastruktura, medtem ko je Mozarteum star približno deset let, sobe so velike in moderne – gre za povsem drugo raven. Ta fakulteta je znana tudi po tem, da tam učijo 'velika imena'. Po zadnjem je prepoznana tudi akademija v Berlinu, kjer sem zdaj. S tema dvema večjima akademijama se Ljubljana kot majhno mesto težko primerja.« Pa bi moral po njegovem vsak mladi profesionalni glasbenik vsaj enkrat v življenju izkusiti tujino?
Škoda, da sploh rečemo 'tujina': zakaj bi se omejili samo na Slovenijo, ki je že tako majhna. Če ne bi bilo meja, skočiš v – od Ljubljane – tri ure oddaljeni Salzburg ali pa na Dunaj.
Sam se v prihodnosti najbolj vidi v orkestru, všeč mu je tudi komorna glasba, kot solist pa nastopa le redko. Večinoma gre za projekte v Ljubljani. A kot poudari, so solistični nastopi tudi velik napor: »Drugače je, če mora enourni program odigrati violinist – seveda je tudi to zelo zahtevno, ampak je drugače. Pri nas so solistični nastopi kot maraton, saj so fizično zelo naporni. Ustnik ima omejeno število minut, ko lahko deluje optimalno.«
Pojasni, da v tujini na začetku težko dobiš dobro štipendijo, saj te na fakulteti še ne poznajo dobro. Sicer pa je njemu in njegovim staršem ministrska štipendija precej olajšala študij v Mozartovem mestu. Z njo je pokril stroške bivanja, deloma za hrano, saj je Avstrija dražja – z isto štipendijo bi v Nemčiji še bolje živel. »Vsekakor je tu zelo pomembna tudi podpora staršev, če seveda ta možnost obstaja, saj je sploh na začetku, ko iščeš stanovanje, to velik finančni zalogaj. Štipendija bi tako bila zelo dobrodošla kot vir dohodka, na katerega se lahko zaneseš, še posebno v teh negotovih časih.«
Velik finančni zalogaj pa je za glasbenike tudi nakup dobrega instrumenta. »Sam sem nujno potreboval nov instrument, saj sem igral na šolskega, ampak sem ga moral vrniti. V hamburškem fagotskem ateljeju, gre za enega največjih, sem med približno dvajsetimi našel primernega, ki je stal 29 tisoč evrov. To je visok znesek, ki so mi ga pokrili starši, del sredstev pa sem dobil s pomočjo množičnega financiranja (angl. crowdfunding).« Gre za način zbiranja denarja, ki je v tujini pogostejši, kot ugotavlja sogovornik; hitro pa lahko daješ vtis, da »prosjačiš«. Gre za prostovoljni prispevek, podobno kot je na prireditvah škatla s prostovoljnimi prispevki. »Seveda obstajajo hujše stvari na svetu, kot pa donirati nekomu, ki si želi kupiti nov fagot.«
Vendar pa mladi fagotist makedonsko-slovenskih korenin poudarja, kako pomemben je dober, brezhibno delujoč instrument. »Če nimaš pravega instrumenta, ki bo boljši od tebe, je to velika škoda – podobno je, če imaš dober instrument, ki ni servisiran. Če glasbilo ne deluje, je vadba brezpredmetna. To je tako, kot bi imel recimo Roglič kolo, ki ne bi bilo brezhibno. Navsezadnje z instrumentom preživiš toliko ur na dan, na teden, v življenju, da ta preprosto mora delati.«
OB KAVI:
①Najpomembnejši izum v zgodovini človeštva? Kolo.
②Tri stvari, brez katerih si ne predstavljate življenja? Glasba, ljubezen, prijatelji.
③Koga najbolj občudujete? Težko vprašanje, veliko ljudi.
④Katero knjigo imate trenutno na nočni omarici? Knut Hamsun: Ženske pri vodnjaku.
⑤Slovenija ali tujina? Oboje.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji