Neomejen dostop | že od 9,99€
Moje dlani so ozvezdje/ki je raslo preko tišine/vse do pesmi, v pesmi kako daleč gredo roke zapiše pesnica, performerka in kritičarka Lara Gobec (2001, Celje), katere pesniški prvenec Rebraste žaluzije je pravkar izšel pri LUD Šerpa. Želi si, da »ne bi ves čas pisala v istem tonu in o istih temah. Ne želim ves čas pisati iste pesniške zbirke.«
Lara Gobec, ki v Ljubljani študira pravo in primerjalno književnost, je bila leta 2020 finalistka natečaja za nagrado mala Veronika ter dobitnica pesniške nagrade Župančičeva frulica. Njene pesmi so bile doslej objavljene na spletnem portalu ludliteratura.si, v revijah Novi zvon, Poetikon, Spirala ter antologiji mlade celjske poezije In zemlja je vibrirala kakor živo telo. Avtorica je sodelovala tudi s SNG Drama, leta 2017 v gledališkem performansu Sanjati? (režija Žiga Divjak) in leta 2019, ko so njeno dramsko besedilo postavili na oder kot del bralne uprizoritve Intima (režija Luka Marcen).
Poezija se v njenem opusu ne prepleta le z dramatiko, temveč tudi z esejistiko, saj je njen »generalni pristop k literaturi takšen, da jo vedno poskušam umestiti v pesniški kontekst. Zanimajo me namreč predvsem komunikacijski prelomi in zamolki; kje je tisto, kar ves čas ostaja neizrečeno, in zakaj o tem molčimo.
Seveda pri dramatiki ob tem razmišljam še o odrski postavitvi, ki razširi siceršnje pesniško razmerje med bralcem in pesniškim besedilom na razmerje med občinstvom in izrekanim besedilom. Pri slednjem sem intenzivneje vključena v recepcijo, saj ob izvajanju performansa doživljam tudi to, kar doživlja občinstvo, kar je eden izmed razlogov, zakaj pravim, da z vsakim performansom besedilo nastane znova.«
Zadnja prebrana knjiga? Ljubljena Toni Morrison.
Knjiga, za katero si želiš, da bi jo napisala? Ministrstvo za najvišjo srečo Arundhati Roy.
Najljubši prostor za pisanje? Kavarna, v kateri ne poznam nikogar.
Najljubše umetniško delo? Performans Marine Abramović Ritem 0.
Najljubša beseda? Nihče.
Kot je poudarila, ostaja zavezana poeziji zaradi njene razprtosti in dvoumnosti. »Igranje s pomeni je zame vedno pomenilo hojo po labirintu jezika, ki vedno znova preseneti z novimi zavoji. Kar ne pomeni, da proza ne more nositi poetičnih elementov; ko jo pišem sama, me vedno zasleduje nadih mojega pesništva,« je dodala. Pri tem jo v poeziji zanima predvsem nekakšno stanje vmesnosti, ki ji onemogoča dokončno izrekanje lastne eksistencialne drže, pravi.
»Negotovost, ki jo tovrstna pisava povzroči, je do neke mere nelagodna, vsaj dokler je ne uvidiš za neke vrste prvobitno stanje stvari in da lahko tako razširi prostor, da spraviš vanj vsa svoja nasprotja. V vsakdanji komunikaciji se dovolj obremenjujem z natančnostjo, zato v pesmi dajem ves kaos, ki bi me sicer spravil v težave (smeh).«
Slednje pogojuje in usmerja tudi zbirko Rebraste žaluzije, v veliki meri vpeto v (urbano) krajino prestolnice ter tematski okvir dneva in noči, svetlobe in teme, lahkosti in teže, v prehajanje, minevanje.
Zbirka je nastajala precej organsko, je povedala Lara Gobec, »največ pesmi sega v leti 2022 in 2023, ko sem najintenzivneje premišljevala o tem, kaj pomeni živeti v prestolnici in ali je mogoče premostiti razdalje med ljudmi, ki določajo mestno življenje. Ko sem zbirala pesmi, sem hotela, da sledijo nekakšnemu toku, saj so tematsko heterogene, in nisem želela, da bi zaradi tega zbirka izpadla raztreseno. S pravo postavitvijo sem hotela doseči komunikacijo med pesmimi, saj se kljub zagonetnosti in nasprotjem vse bližajo nekemu elementarnemu bistvu.«
Kot je dodala, jo navdihujejo predvsem odnosi med nasprotji. Saj smo »ljudje globoko zagonetni in v tem pravzaprav čudoviti; kot pesnici mi teh ambivalenc ni treba reševati, saj jih lahko le zoperstavim njihovi ranljivosti. In najbrž je poezija ravno to nežno dreganje, dokler se ne razprejo naše sredice.«
Za avtorico, katere pisateljski vzori so Andreja Štepec, Katja Gorečan, Peter Semolič, Kristian Koželj, Aljaž Primožič, Ana Pepelnik, Louise Glück in Paul Celan, je pisanje obsesivno stanje, pravi, »za kar se mi v trenutku pisanja ni treba pretirano truditi. A to ne pomeni, da samo dejanje pisanja, pa tudi vse tisto pred tem, premišljevanje, prebiranje in diskutiranje z drugimi, ni trdo delo, ampak da mi odpre prostor čiste skladnosti.«
Trenutno se, je pojasnila, ukvarja predvsem z razkrivanjem družbenih struktur, ki so jo privedle do pisanja Rebrastih žaluzij. »Trenutno pišem nekakšen pesniški odgovor na prvo zbirko, kar se zdi precej samozaverovano, a drugače si svojega položaja in notranjih nasprotij, ki jih doživljam kot čustveno nekonvencionalna ženska, ne znam razložiti,« je povedala, zunaj poezije pa bi se rada intenzivneje posvetila prozi, ki tematsko nadaljuje njene performanse, saj se trenutno ukvarja »predvsem s položajem ženskega telesa v družbi, ki si ga ves čas poskuša instrumentalizirati in podrediti«.
le ena izmed levitev
telo prepuščati zraku
njegovemu delu
ki v sunkih
zapleta usode
dokler se ne zatrdijo
zrasejo druga v drugo
ljudje nismo tisti
ki bomo odločili
kam gredo zgodbe
katere trave
se bodo zataknile
za čevelj
in z nami počakale na jesen
morda lahko
izmerimo menjavo letnih časov
pa še to ne zagotovo
in nakupimo svežo garderobo
povrhnjico
ki nas ščiti pred vetrom
izgubljamo lase
nekje zadaj
v kapucah kitah
besedah
ki izginjajo v prostoru
ko bomo izbrali
kar je mogoče izbrati
bomo odložili svoje plasti
kakor kačji lev
ki obvisi v zraku
golota ne bo odzvanjala
po praznem
ampak čistem licu
ki se odpre proti nebu
lice na razpolago
soncu
ki je videlo že čisto vse
spet nekje v ljubljani
na tistem stranišču
naju ni nihče videl
ampak sva si povedala vse
razdalja ki je človeku
vrojena
je postala nekaj
kar sva zapisala
in raztresla po stanovanju
prehodila
list za listom
do odločitve
kaj je zapis
in kaj bo obviselo v zraku
pokaži mi roko
ki bo skuhala turško kavo
in jaz ti pokažem
kako dolgo imam kratke lase
odrasla sva v nekem drugem mestu
in če je bil to
poskus povratka
je bil kakor zrnje
ki se prebira med zobmi
prav nič bistvenega
v tem da se razdrobi
in znova pojavi
na drugem koncu skodelice
tvoja roka pa odmerja
koliko pramenov las
še lahko izgubim
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji