Neomejen dostop | že od 9,99€
Stephen Airey je vodja oddelka za nove polnopravne in pridružene članice ter sodelujoče države pri Evropski vesoljski agenciji (Esa). »Moja naloga je pomagati vladnim delegacijam držav, ki si želijo postati članice Ese, pri vseh postopkih, prav tako industriji pri pridobivanju kompetenc, da se uspešno integrirajo v Esino okolje in na evropski vesoljski trg,« pravi. Trenutno pod njegovo okrilje spadajo nove polnopravne članice Poljska, Romunija, Madžarska in Estonija, pridružene članice so Latvija, Litva, Slovenija in Slovaška, ki je pridružitveni sporazum podpisala nedavno. Bolgarija in Ciper se uvrščata v tako imenovani načrt za evropske sodelujoče države (PECS).
Slovenija je pridružena članica Ese od konca leta 2016. Do danes se je vesoljski sektor močno okrepil, naštejemo lahko več za vesoljski sektor specializiranih visokotehnoloških podjetij, ki sodelujejo v evropskih projektih. Želja je, da bi naša država do konca leta 2024 izpolnjevala pogoje za polnopravno članstvo.
Kar precej časa mine, saj se je treba naučiti, kako razvijati vesoljsko tehnologijo in jo ponuditi v širši sistem. Preden sem prevzel to funkcijo, sem razvijal strojno opremo za satelite, in tudi v podjetjih z dolgoletnimi izkušnjami razvoj novega vesoljskega produkta z ničle, da je zanesljiv, trpežen in konkurenčen, traja sedem, osem let. Govorim o podjetjih, ki že imajo infrastrukturo in ustrezen kader, zdaj pa si predstavljajte, kako je to v podjetju brez izkušenj v vesoljskem sektorju. Premagati je treba celo vrsto ovir in se dokazati, da se produkt neuveljavljenega podjetja uvrsti v dobavno verigo. Novinci na tem trgu se morajo res dokazati, da stranke postanejo pozorne, šele nato se pravzaprav začne razvoj drugega produkta.
Gostota podjetij, s katerimi delamo pri vas, je izredna. Sploh glede na velikost države, okoli dva milijona vas je, in če se primerjate s Francijo in Nemčijo, ki imajo več kot 50-letno tradicijo v vesoljskem sektorju in veliko več prebivalcev, vam gre zelo dobro. Eden od načinov, kako pri Esi merimo uspeh, je tako imenovano geografsko povračilo (angl. georeturn). Sredstva, ki jih lahko dobite od Ese, so neposredno povezana s sredstvi, ki jih država vplačuje v organizacijo. Pri nas ne gre, da bi druge države plačevale za delo v vaši državi. Tipično je na začetku sodelovanja z Eso geografsko povračilo zelo nizko, podjetja le težko dobijo posle, potem pa se z izkušnjami tako podjetij kot vladne delegacije delež izboljšuje. Najprej je bilo geografsko povračilo okoli 20 odstotkov, zdaj je Slovenija že pri standardu, ki velja za dolgoletne članice, to je okoli 93 odstotkov. To je samo po sebi dobro znamenje, da je Slovenija uspešna pri integraciji v Eso in da ste del vseh programov, v katere vplačujete sredstva.
Vseskozi poskušamo tudi individualno pomagati podjetjem in inštitutom. Organiziramo delavnice, tečaje, pogosto jih z vašo delegacijo obiskujemo, da iz prve roke izvemo o željah in ciljih, da prepoznamo močne in šibke točke, področja, kjer so zanje največje priložnosti, kaj je treba izboljšati, kaj lahko naredimo mi v Esi, svetujemo jim, kako pridobiti sredstva. Je namreč cela vrsta načinov, kako pridobiti sredstva znotraj Ese in tudi širše v EU. Potem so tu še pogovori z delegacijo, da ugotovimo, kakšno je stanje v državi na tem področju.
Zadnji dve leti smo se pogovarjali samo prek videokonferenc, vendar je delo v živo veliko bolj učinkovito. Videokonference omogočajo, da ostanemo v stiku, ne moremo pa si zares izmenjati pomembnih informacij. Zdaj skušamo nadoknaditi, kar smo izgubili zadnji dve leti.
Vesolje je nadvse zanimivo in nagrajujoče, ni pa enostavno. Zelo veliko specifičnega znanja je potrebnega, denimo, kako vpliva sevanje, kako se material obnaša v vakuumu, tega za zemeljske trge ne potrebujete. Kakovost za vesoljski sektor mora biti izjemna, kajti ko je plovilo enkrat v orbiti, ni možnosti za popravila ali menjavo delov. Tehnologija mora delovati v skrajnih razmerah, prav tako je treba sestaviti plovilo, ki bo delovalo, četudi kakšen del odpove. Za razvoj takšnih tehnologij je potrebno ogromno časa in truda, in vse to se ne povrne hitro, zato je v ta posel treba s pravimi razlogi in pravimi pričakovanji. To je največja napaka pri podjetjih v večini držav, ki se pridružujejo Esi, da nimajo pravih pričakovanj.
Če se zavedajo težavnosti posla in jim v podjetju uspe, pa so seveda učinki multiplikativni. Odprejo se številne možnosti za posle tudi v drugih sektorjih, saj se trg zaveda kakovosti takšnih izdelkov. Vse to pa se mora pravzaprav začeti že v izobraževanju, da se domači kader oboroži s pravim znanjem, da je sposoben delati v vesoljskem sektorju.
Slovenska podjetja delujejo na raznolikih področjih, ki si niso niti malo sorodna. Poleg tega ostajajo dovolj majhna, da so dinamična, zanesenjaška in prilagodljiva, kar mi je zelo všeč. Gre za podjetja z največ sto zaposlenimi v zasebni lasti ali v lasti zaposlenih in takšna imajo ponavadi prave razloge, zakaj bi delala v vesoljskem sektorju. Želeli pa bi si, da bi še izboljšali vez med podjetji in univerzami, ta je nujna za uspeh, uspešnega podjetja ni brez usposobljenega kadra.
Največja razlika se zgodi, ko država zamenja status sodelujoče države (PECS) v pridruženo članico. Kot pridružena članica ima dostop do vseh Esinih programov, razen do znanstvenih, ki se financirajo iz obveznega proračuna. Takrat se torej odpre velikanski razpon različnih področij, za katera se država lahko odloči, da bo vanje vlagala. Imamo programe človeških vesoljskih odprav, raziskovanje osončja, vesoljskega vremena, opazovanje Zemlje, telekomunikacije, splošne programe za gradnjo opreme za satelite, raketno tehnologijo, program razvoja znanstvenih eksperimentov Prodex, to je program za znanstveni tovor na satelitih. Država se sama odloči, v katere programe se bo vpisala, če je sredstev dovolj, se lahko vpiše v vse. Ob pogoju, da lahko ta sredstva tudi počrpa.
Polnopravno članstvo pa nato pomeni še obvezno članarino, iz katere se financirajo znanstveni programi, ki so naši paradni konji, ti so deležni tudi največ zanimanja in promocije. Vsekakor je za državo prestižno priznanje, da sodeluje pri tem.
Ni pa obvezno. O statusu najprej odloči država. Do spremembe statusa seveda vodi jasen proces. Prihodnje leto bomo skupaj pripravili podrobno poročilo o stanju vesoljske industrije v Sloveniji in sestavili seznam priporočil, kajti vedno je prostor za izboljšave. To poročilo je potem podlaga za odločitev vaše vlade, nato sledi še odločanje vseh držav članic, ki se morajo soglasno strinjati s spremembo statusa posamezne države.
Pandemija je zelo vplivala na dobavno verigo. Na Kitajskem in Tajvanu so bila podjetja, ki proizvajajo čipe, zaprta, še vedno je težko dobiti ustrezne dele. To je najbolj vplivalo na načrte, časovne okvire, marsikaj je (bilo) treba preoblikovati, dvignile so se cene. Pandemija je nekatere države močno finančno prizadela, zato so se spremenila prednostna področja, kam vlagajo sredstva. Vsemu temu je sledila še vojna. Esa je tesno sodelovala z Rusijo. Še vedno dobro sodelujemo pri mednarodni vesoljski postaji, ustavilo pa se je sodelovanje v Francoski Gvajani, sojuzov ne izstreljujemo več, potem je tu odprava ExoMars, ko bi morali letos z rusko raketo na ruski pristajalni platformi izstreliti evropski rover. Še za nekatere druge odprave smo imeli dogovorjene posle z ruskimi raketami. Zdaj se je vse to močno zapletlo. Kaj se bo zgodilo, ne morem povedati. Imamo možnosti, alternative, potencialne rešitve, kaj bomo izbrali in kako bo to vplivalo na odprave, pa je še stvar pogovorov.
Če govorimo o sistemski ravni, torej o znanju, izkušnjah, podjetjih, lahko rečemo, da smo povsem neodvisni od drugih. Vse znamo in lahko naredimo tu. Ni veliko držav ali agencij, sposobnih, da same izpeljejo velike, kompleksne odprave. To zna Kitajska, to je znala Rusija, tu bomo videli, kaj bo, pa ZDA in Evropa oziroma Esa. Potem so tu še Indija in Združeni arabski emirati, kjer so financiranje v zadnjih letih močno povečali, in japonska Jaxa. Esa je vodilna sila na marsikaterem področju, a ne na vseh. Nekaterih komponent v Evropi ne proizvajamo, moramo jim kupiti od drugih. Pa ne, ker jih ne bi znali narediti, tu trčimo ob vprašanje ekonomske smiselnosti.
V tem krogu je novo to, da bomo izbrali še dvajset rezervnih astronavtov, do zdaj smo izbirali le peščico kariernih. Postati karierni astronavt je povezano z zelo veliko sredstvi, zato prihajajo iz držav, ki vlagajo največ denarja. Rezervni astronavti so lahko iz katerekoli države članice ali pridružene članice, torej tudi iz Slovenije. Mislim, da je bilo več kot 22.000 prijav, zdaj jih je v ožjem krogu okoli 100, 150. Kakšne narodnosti so, se mi ne sanja. Jeseni bomo izvedeli, ali je morda med izbranci tudi Slovenec ali Slovenka.
Tanja Permozer je na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo vodja delegacije Republike Slovenije pri Evropski vesoljski agenciji. Kot poudarja, si naša država vsekakor želi postati polnopravna članica Ese, vendar mora biti to skupna odločitev vseh sodelujočih podjetij.
Zavedamo se, da življenje brez vesoljskih tehnologij ni več mogoče. Leta 2020 smo podpisali nadgradnjo pridružitvenega sporazuma, ki nam omogoča sodelovanje še v programih, rezerviranih samo za nove države članice. Tako Esa še bolj pomaga Sloveniji in našim podjetjem in institucijam, da se razvijamo v smer, ko bo Slovenija polnopravna članica in bo lahko povsem konkurenčna.
V tem obdobju smo ustanovili delovno skupino za vesolje, v katero so vključena vsa ministrstva, da se seznanjamo z aktivnostmi na področju vesolja, torej z vsemi priložnostmi za gospodarstvo, znanost in širšo družbo. Trenutno ožje gledano izredno dobro deluje okoli 40 specializiranih institucij in podjetij. Opažamo pa tudi razvoj v smeri, ko se v programe vključujejo podjetja, ki ne delujejo zgolj v vesoljskem sektorju. Takšnih podjetij je zdaj že čez 150, medtem ko jih je bilo leta 2017 od 40 do 50. Še posebej me veseli, da se vsako leto za to področje na novo zanima vsaj pet podjetij.
V Eso vplačujemo obvezna sredstva, v katerih izbirnih programih agencije bomo sodelovali – to tudi pomeni, v kaj bo država vplačevala sredstva – pa se odločamo glede na interes podjetij in institucij. Zdaj sodelujemo v štirih opcijskih, in sicer v programu splošnih tehnologij, programu opazovanja Zemlje, znanstvenem programu Prodex ter programu za človeške in robotske raziskave, leta 2019 pa smo vplačali tudi v prihodnji program opazovanja Zemlje.
Vsekakor je poleg izstrelitve naših satelitov zelo velik uspeh pridobitev človeške centrifuge v Planici, to je tretji Esin gravitacijski laboratorij, druga dva sta v Nemčiji in Franciji.
Drži. Za to moramo izpolniti tri glavne kriterije: že izpolnjena sta kriterija o geografskem povračilu, ki mora biti nad 85 odstotkov, to pomeni, da če vplačamo 100 evrov, jih moramo na razpisih dobiti nazaj 85, in o razdelitvi teh sredstev med industrijo in inštituti v razmerju 70 proti 30. Tretji pogoj pa je, da ima država nacionalno vesoljsko strategijo. Cilj je, da jo dokončamo prihodnje leto. Strategija mora biti usklajena z gospodarstvom, saj je pravzaprav zanj pisana.
Skupaj z Eso bomo prihodnje leto pripravili poročilo o stanju in vse države članice bomo skušali prepričati, da je Slovenija primerna za polnopravno članstvo. Spremenjen status pomeni tudi spremembo višine sredstev, ki jih bo država vplačevala v obvezni program. Zdaj zanj namenjamo okoli 450.000 evrov, polnopravno članstvo pa pomeni 1,8 ali 1,9 milijona evrov. Količina vloženih sredstev v opcijske programe se ne spreminja oziroma je odvisna od ocene posamezne države, kakšno je lahko njeno geografsko povračilo. To povračilo je sicer pogosto težava pri državah, kako črpati ustrezno velika sredstva. Prav zato moramo do polnopravnega članstva čim bolje pripraviti vse deležnike.
V vesolju ni dovolj, da si dober, biti moraš odličen. Na eni strani so močna, velika in tradicionalna podjetja iz Francije, Nemčije in Italije, na drugi hitra, prilagodljiva in iznajdljiva, to pa odlikuje naša podjetja. Zelo smo uspešni, kar nam priznava tudi Esa. Vendar ne spimo na lovorikah in se ne ustavljamo, sklepajo se bilateralni sporazumi, lani smo podpisali sporazum o sodelovanju z Italijansko vesoljsko agencijo, pogovarjamo se z Nemčijo, kmalu delegacija odhaja v Francijo.
Želimo si, da bi do leta 2024 izpolnjevali vse formalne pogoje, leto kasneje bi lahko bili polnopravna članica. Do takrat moramo narediti vse domače naloge, največja je torej strategija, a ne smemo zaspati na drugih področjih. Konec leta bo ministrska konferenca v Parizu, ko se bomo vključevali v obstoječe in nove opcijske programe. Te moramo izbirati skrbno, da bomo res porabili vložena sredstva, vendar velja, da v več projektih sodeluješ, bolj si pomemben za skupnost. Zdaj moramo, če lahko tako rečem, pritisniti na plin, da dokažemo, da smo vredni zaupanja in članstva v tej organizaciji.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji