Dobro jutro!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Potovanja

Muzej, v katerega nekatera letala kar priletijo

Od lesenega letala na elastiko do miga, antonova in miragea
Letalska zgodovina na kupu. Foto Simona Fajfar
Letalska zgodovina na kupu. Foto Simona Fajfar
24. 7. 2019 | 12:00
7:25
 »Najpomembnejši eksponat našega muzeja? Vsak član našega društva ima svojega favorita,« je rekel Sepp Barwirsch ob vodenju po avstrijskem Letalskem muzeju, ki je tik ob graškem letališču. Srednje velik muzej, ki je v lasti zanesenjakov, zbranih v društvu, ima lepo zbirko reaktivnih letal, šolskih letal, helikopterjev in letal, ki jih poganja propeler. V resnici v muzeju najdete ogromno zanimivosti, ali, kot je rekel sogovornik, »vse, kar leti.«

Transall, kjer si lahko omislite zabavo. Foto Simona Fajfar
Transall, kjer si lahko omislite zabavo. Foto Simona Fajfar


Kako izgleda zavora kakšnega res velikega letala, recimo reaktivnega potniškega letala, kot je na primer Airbus A-310, ki je prevažalo 220 potnikov? Zdi se kot čudež tehnike. A tovrstnih zanimivosti  imajo v avstrijskem letalskem muzeju (Österreichisches Luftfahrtmuseum Graz-Thalerhof), veliko. Zbirka, ki je razstavljena na prostem in v hangarju, je res raznolika in zanimiva tako za poznavalce kot tudi za popolne laike.

Balonarski kotiček. Foto Simona Fajfar
Balonarski kotiček. Foto Simona Fajfar


Zgodba o letalskem muzeju se je začela pred več kot 40 leti, v devetdesetih letih. Na odlični lokaciji, tik ob graškem letališču, kjer za primerne zvočne efekte in atmosfero skrbijo letala, ki vzletajo in pristajajo, so združili tri zbirke letal in z letalstvom povezanih stvari. Prva tri velika letala, ki so jih dobili v zbirko, so bila Antonov AN-2, MiG 15 in PZL Iskra. Leta 1984 so jim jih poklonili Poljaki. Iz Varšave so jih do Graza pripeljali po tirih, razstavljene, v štirih vagonih. Potem pa so jih naložili na tovornjake in prepeljali v Thalerhof, kjer so jih poljski tehniki v vsega petih dneh spet sestavili.

Šolsko letalo SG 38. Foto Simona Fajfar
Šolsko letalo SG 38. Foto Simona Fajfar


Najstarejši letali sta iz tridesetih let prejšnjega stoletja. Tik pod streho hangarja je SG 38, šolsko jadralno letalo, ki je iz lesa. Danes se zdi neverjeten podatek, da je letelo na elastiko. Za polet so potrebovali kakšnih deset ljudi, ki so držali letalo, spet drugi so napeli elastične trakove in je poletelo po sistemu frače. »Vsi principi, ki veljajo za jumbo jete, torej delovanje kril, loput, pedali za krmiljenje,… so upoštevani tudi pri tem lesenem letalu,« je resnost letala utemeljil Sepp Barwirsch.

»Vsak član našega društva ima v muzeju svojega favorita,« pravi Sepp Barwirsch. Foto Simona Fajfar
»Vsak član našega društva ima v muzeju svojega favorita,« pravi Sepp Barwirsch. Foto Simona Fajfar

 

Začetki letalstva


Najstarejše letalo, ki ga imajo, pa sedaj obnavljajo. To je Daimler L-20 oziroma se po konstruktorju Hansu Klemmu imenuje Klemm L-20. Dvosedežnik ima čez krila 13 metrov in je bilo eno prvih lahkih letal, ki je bilo narejeno v večjem številu. Danes so redki. Nekoč pa so z njimi leteli tudi med celinami in prepotovali razdaljo več kot 36.000 kilometrov.

Letalo na baterije. Foto Simona Fajfar
Letalo na baterije. Foto Simona Fajfar


Načini, kako društvo pride do eksponatov, so zelo različni: nekaj je daril, nekaj letal kupijo – največji nakup je bil do sedaj v vrednosti 55.000 evrov -, nekaj letal je izposojenih za nedoločen čas. »Nekatera letala, ki pridejo k nam, pridejo tudi po zraku in je njihov zadnji polet do letališča oziroma do nas,« je razložil Sepp Barwirsch. To velja za letala, ki jim jih je dal v stalno izposojo švedski letalski muzej in so dobesedno priletela na sosednje letališče. Med njimi je bil tudi Saab SK 35 C Draken, enomotorni reaktivni lovec švedskega proizvajalca Saab, ki so ga zasnovali kot prestreznika bombnikov in lovca za letalske dvoboje. Sogovornik ponosno razloži: »Ko so avstrijski vojaški piloti še leteli na draknu, smo v muzeju že imeli modernejši model, ki so nam ga poklonili Švedi.«

Eden od sedežev za katapultiranje. Foto Simona Fajfar
Eden od sedežev za katapultiranje. Foto Simona Fajfar

 

Električno letalo


Poznavalci lahko občudujejo Dassault Mirage III S, Messerschmitt 110, Hawker Hunter, MB-326 Impala, De Havilland DH 115 Vampire, pa seveda Transall C-160, ki ga lahko najamete za zabavo… In med temi nekoč večinoma vrhunskimi letalnimi stroji stoji rumeno pobarvano električno letalo MB E-1 Brditschka/Melitky, ki je eno redkih svoje vrste. Z razponom kril v dolžini 12 metrov in trupom, dolgim sedem metrov, sta si ga zamislila Heinrich Brditschka in Fred Militky, ki je poskrbel za električne komponente. Nastalo je 440 kilogramov težko letalo – skupaj z baterijami -, ki lahko leti celo 139 kilometrov na uro.

Letalski model, ki ga je upravljal Ayarton Senna. Foto Simona Fajfar
Letalski model, ki ga je upravljal Ayarton Senna. Foto Simona Fajfar


Muzej pa ima še vrsto drobnih zanimivosti. Pri njih lahko preverite, kako velik je odtis dlani Nikija Laude, avstrijskega dirkača formule 1, ki se je v zgodovino zapisal tudi kot lastnik letalske družbe Lauda Air.  Poiščete lahko balon oziroma košaro za balon z vso potrebno tehniko, primerjate sedeže za katapultiranje in občudujete letala za modelarje. Med modelarji je bilo tudi nekaj znanih osebnosti, kot na primer brazilski dirkač Ayarton Senna, ki je na dirkah Formule 1 zmagal 41-krat. Bil je tudi strasten modelar, ki je imel model Piper Cup J3, ki je na ogled v hangarju muzeja.

Simensov letalski motor. Foto Simona Fajfar
Simensov letalski motor. Foto Simona Fajfar

 

Brez stevardes ne gre


Ljubitelji tehnike pa si lahko vzamejo nekaj časa tudi za primerjavo letalskih motorjev: od relativno preprostega in majhnega dvocilinričnega bokser motorja Steyr-Pucha 650 TR1, preko Siemensovega Halske Sh 4 do Continentalovega O 470-11, ki ima trikrat več cilindrov in skorajda desetkrat več moči kot puchov motor.  Do seveda Mirageovega turbo motorja, ki je prebijal zvočni zid in dosegal 2,2 Macha…

V hangarju že zmanjkuje prostora za vse, kar je razstavljeno. Foto Simona Fajfar
V hangarju že zmanjkuje prostora za vse, kar je razstavljeno. Foto Simona Fajfar


Vmes se lahko človek začudi nad šolsko letalsko bombo – ki je v resnici betonska bomba za vadbo, ki so jo v Grazu odmetavali z junkersi -, pregleda modelčke letal, ki so razstavljene v vitrinah ali pa na drugem koncu občuduje uniforme stevardes: elegantno pisano obleko singapurske letalske družbe, po vzoru noše narejene uniforme tirolske letalske družbe ali uniformo stevardese dubajske letalske družbe. Edini pogoj, da jim poklonijo uniformo, ki ni več v uporabi, je bil, da jo razstavijo skupaj z lutko, ki jim jo dajo poleg. »Razlog je bil en sam: lutka ima pravi odtenek šminke in laka na nohtih, kot je predpisano v njihovih pravilih, da so ga morale nositi stevardese,« je razložil Sepp Barwirsch.

Muzej, ki je odprt samo ob vikendih od 1. maja do 26. oktobra oziroma po dogovoru, je lani obiskalo 2500 obiskovalcev.

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine