![Prvič v zgodovini sta nagrado za najboljši film prejela dva celovečerca. FOTO: Cristina Quicler/Afp](https://www.delo.si/media/images/20250209/1987091.width-660.jpg?rev=1)
Neomejen dostop | že od 14,99€
Devetintrideseta podelitev španskih filmskih nagrad goya bi verjetno hitro zbledela v pozabo, če se ne bi tik pred koncem zgodilo presenečenje. Prvič v zgodovini sta nagrado za najboljši film prejela dva celovečerca. Akademijo sta najbolj prepričala El 47, ki ga je režiral Marcel Barrena, in La infiltrada Arantxe Echevarría. Praznik filma, ki ga je letos gostila Granada, so sicer zaznamovale tudi odmevnejše odsotnosti, z igralko Karlo Sofío Gascón na čelu.
El 47 sledi zgodbi Manola Vitala, voznika avtobusa Barcelonskega mestnega prometa, ki se je v času frankizma iz rodne Ekstremadure zatekel v katalonsko prestolnico in na robu mesta skupaj z rojaki iz nič postavil barakarsko naselje Torre Baró. Večji del filma, ki temelji na resničnem dogajanju, se zaplete in razplete ob koncu sedemdesetih, nekaj let po smrti samodržca Francisca Franca, ko je bil, kakor je zapisal pisatelj in kolumnist Javier Cercas, »Torre Baró še vedno kraj, pozabljen od boga, kot da bi se Barcelona odločila, da ne obstaja: tja niso prišli niti tekoča voda, niti elektrika, kaj šele javni prevoz«. El 47 je pripoved o družbenem boju, ki – slišati je zelo aktualno – daje glas tistim, ki v mestu, iz katerega se počutijo odrinjene, zahtevajo dostojne bivanjske razmere.
Vpogled v zahtevno obdobje španske demokracije ponuja tudi La infiltrada. Triler, nominiran za 13 kipcev, je resnična zgodba o agentki španske nacionalne policije, ki se je pri dvajsetih pod psevdonimom Aranzazu Berradre Marín za osem let infiltrirala v baskovsko teroristično organizacijo Eta. Delo Arantxe Echevarríe je »zgodba o pogumni policistki, ki je spremenila svoje življenje, da bi poskušala rešiti življenja drugih«, ter obenem tudi najbolj dobičkonosen španski film, ki ga je režirala ženska.
Slavnostni večer v mestu Federica Garcíe Lorce so poleg dobitnikov nagrad zaznamovale tudi nekatere odmevne odsotnosti. V Andaluzijo zaradi zdravstvenih težav, denimo, nista pripotovala Pedro Almodóvar in Penélope Cruz, prav tako ni bilo Tilde Swinton in Julianne Moore, ki sta bili nominirani za glavno žensko vlogo (Sosednja soba). Največ pozornosti pa je pritegnila nenavzočnost igralke Karle Sofíe Gascón, ki se je, potem ko so v javnost prišle njene nekaj let stare rasistične, islamofobne in druge neprimerne objave na twitterju, odločila za umik iz javnosti. Na rdeči preprogi je bilo ves čas prisotno večno vprašanje, ali je delo mogoče ločiti od umetnika. Film Emilia Pérez, s katerim je Karla Sofía Gascón kot druga Španka nominirana za oskarja za glavno žensko vlogo, je sicer v Grandi dobil goyo za najboljši evropski celovečerec.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Obstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji