
Neomejen dostop | že od 14,99€
»Ljudje imamo čudno, že skoraj bolestno ljubezen do vode. Pijemo jo, peljemo na sprehod skozi mesto kot krokodila na vrvici, ljubimo njeno pljuskanje, njeno žuborenje, ljubimo vodnjake in morja. Včasih se z njo utapljamo, spet drugič jo blagoslavljamo in umivamo naše telo. Je še ena redkih stvari, ki nas spomni, da smo le človek. Edina, ki nas opere,« v kratki zgodbi Kipi zapiše Nejc Ledinek Hovnik (2004).
Avtor, ki poleg proze občasno piše tudi poezijo in dramatiko, je obiskoval Škofijsko gimnazijo Antona Martina Slomška v Mariboru, zdaj pa študira na Pravni fakulteti Univerze v Ljubljani. S svojimi deli je doslej sodeloval na številnih natečajih, kratki zgodbi Mačkam in Na robu sveta sta bili objavljeni na spletnem mediju ludliteratura.si, v nastajanju je, kot je povedal, tudi roman.
»Moj slog pisanja se spreminja od dela do dela, ampak rekel bi, da sem v teh letih že ustvaril neko jedro, ki je resnično moje. Navadno je moj slog torej poetičen, ekspresiven, poln simbolike, z močnimi opisi in notranjimi monologi. Mislim, da je ravno simbolika najpomembnejši aspekt mojega dela. Sicer je res, da je lahko za bralca nezanimiva, neživljenjska in da je ne razume, a zdi se mi, da lahko le tako načnem pomembne družbene in filozofske teme.
Prepričan sem, da mora biti pisani jezik poetičen in ekspresiven, odmaknjen od pogovornega jezika. Estetski vidik je zame tisto, kar loči res dobro literaturo od povprečne; vsak lahko napiše zanimivo in napeto zgodbo, ampak prava mojstrovina je v jeziku, v tem, kako to zgodbo poveš,« je poudaril Nejc Ledinek Hovnik in dodal, da so njegova dela na vsebinski ravni pogosto tragična.
»Tragika me privlači z več vidikov. Zdi se mi, da se lahko ob njej človek bolj zamisli, hkrati pa naša človeškost še bolj izstopi. V kupu zares tragičnih dogodkov je že malo dejanje človeka, ki vrača tisto človeško v svet, izstopajoče. Mislim, da se lahko človek tako tudi zave, da svet v resnici ni tako slab in da je vsak od nas sposoben biti človek. Hkrati je tragika del našega življenja, nepredvidljive situacije, izgube, žalost. Vse to se danes maskira in pomika v ozadje, pozablja se,« je poudaril avtor, ki meni, da »če literatura ne bo nastavljala ogledala, morda celo povečala stvari in jih morda naredila še bolj grozne, ljudje ne bodo opazili in ne bo sprememb«.
Zadnja prebrana knjiga?
Mefisto Klausa Manna.
Knjiga, za katero si želiš, da bi jo napisal?
Stoner Johna Williamsa.
Najljubši prostor za pisanje?
Domača miza.
Najljubše umetniško delo?
Idiot Fjodorja Mihajloviča Dostojevskega.
Najljubša beseda?
Pošteno.
V svojih delih se Nejc Ledinek Hovnik nerad zateka v fantazijo, namesto tega gre največkrat za »predelavo nečesa v realnem življenju ali zgodovinskih dogodkov, ki služijo bolj kot odskočna deska in se jih ne držim kot pijanec plota. So neki začetek in potem moja domišljija napolni vse drugo. Pogosto se tudi zazrem po družbi in vidim, kje so težave, katere teme so tabu in o čem se še vedno kregamo. Nisem čustven do njih, želim si biti karseda objektiven in realen. Pogledam in jih poskušam opisati takšne, kakršne so, kot jih vidim sam. Treba se je umakniti in od zgoraj pogledati na stvari, najti bistvo in napake.«
So ga pa, kot je poudaril, od nekdaj navduševale groteske, satira in banalnost nasploh, saj »življenje včasih deluje res banalno in ko se človek zave, kako smešno in skoraj neumno je to, kar v resnici počne, postane še bolj smešno. Prav zato prek na videz banalnih zgodb lahko odpreš globino. Res je, da od bralca zahteva napor, ampak mislim, da je vredno.«
Tudi sicer je po avtorjevih besedah njegov glavni cilj predati bralcu nekaj tehtnega, »nekaj, nad čimer se bo zamislil. Kako živi, kako dojema. Ne glede na to, kako prazna se zdi zgodba, v sebi mora nositi nekaj več, nekaj univerzalnega, nekaj, kar se človeka dotakne. Čeprav kdaj pa kdaj napišem kaj tudi zase, za to, da sam premislim zadevo, vedno poskušam napisati tako, da je relevantna za vse, da lahko vsak nekaj odnese od tega. Stremim k univerzalnosti, k temu, da bi bile moje zgodbe aktualne vedno in povsod, da so teme takšne, s kakršnimi se bo človek vedno spopadal.«
Na njegovo prozno delo je najbolj vplival Joyce, je povedal, saj ima vse, za kar si prizadeva tudi sam; »na videz banalna zgodba, ki v sebi nosi sporočilo o človeku in družbi, mojstrski jezik in dodelanost notranjih monologov, ki te vodijo od ene misli do druge. Tudi Proust v tem pogledu ni slab, dovršen estetski jezik in potovanje skozi spomine, kjer se skozi zgodbo izgubljaš in spet najdeš, malo te vrže in potem spet ujame. To mi je pri literaturi všeč, da se igra z bralcem, da mu da lepoto, ki jo najde šele po drugem ali tretjem branju, da ima več plasti in je vsako branje odkrivanje novega.«
Kot je poudaril Nejc Ledinek Hovnik, bi si v prihodnje želel izpopolniti slog ter se morda nekoliko »odmakniti od filozofskega razglabljanja in dati poudarek zgodbi, osebam, dialogom ter dogajanju. Predvsem dialogom, ker malce šepajo. Tudi jezik in simbolika, ki jo poskušam doseči prek zgodbe in misli likov, ne pa zgolj prek filozofskih abstrakcij.
Želim si tudi, da bi dokončal roman, izpopolnil njegovo zgodbo ter ga nasploh poskušal narediti življenjskega in berljivega od začetka do konca. Vem, da bodo trpele filozofske razprave v delih in dolgi odseki bolj ali manj povezanih misli ter idej, bi pa bilo delo bolj življenjsko in napeto že od začetka,« je povedal in dodal, da so na koncu najboljše spremembe vselej »tiste, ki jih sploh ne opaziš«.
Zasopel se je zbudil v megleno jutro. Kapljice rose so se nabirale na travi, niso je še pokosili. Ležal je na hrbtu, zagledan v lesen strop. Druga stran postelje je bila prazna, žena je umrla leto nazaj. Počasi je vstal, mokra srajca se mu je lepila na telo. Ni jokal, ko so položili krsto v zemljo. Zakaj bi, saj ni bil svetnik, visoko postavljen pod cerkveni strop. Kdaj pa kdaj jo je udaril. Sploh, če je preveč spil. Takrat je bil divji. Dvignil je roko in zadel ob lice. Prijel jo je za lase in dvignil. Udarile so njene roke ob njegove, popolnoma brez moči. Ko je ležal v postelji, preslišal je njeno ihtenje iz kuhinje. Ni hotel slišati, čeprav mu je njen jok tolkel po bobničih, razbijalo je, kot bi padale granate. Hitro je brisala solze v rob predpasnika, ko je najmlajši sin vstopil v kuhinjo in jo, še ihtečo, objel. Iskreno rečeno, tudi njemu ni prizanašal.
Mrzel zrak mu je pobožal lica, ko je stopil iz hiše in se odpravil proti sadovnjaku. Pozdravlja ga sosed, nekaj kliče in maha.
»Janez, Janez!«
Obrnil se je proti njemu, lica so se napela, dvignil je brke in oči so postale divje.
»Kaj je?«
»Oh (beseda obstoji), hotel sem te zgolj vprašati …«
»Nimam časa!« Obrnil se je in stopil korak dalje, a sosed še ni odnehal.
»Vidim, da imate letos veliko jabolk …«
»Ja, imamo, to vidi vsak.« Še en korak.
»Zanima me samo, bi jih dal kaj?«
»Dal?« Ga ima za norca, zastonj mu bo dajal jabolk?
»Mislim, prodal.« Dohitel ga je in stopil z njim v korak.
»Letos so moje bolj slabo rodile in me zanima (spet postoji) če bi ti prodal nekaj svojih?«
»Ne bom. In zase se brigaj!« Obstal je sosed na mestu, Janez je stopil naprej, zavil levo in izginil v skedenj. Na kaj je upal sosed, na prijazno besedo in topel pogled?
Zmajal je z glavo in res čisto, čisto na lahno klel soseda, ki noče niti prodati svojih jabolk. Pustil jih bo na tleh, zgnila bodo, on bi jih še kupil za pošteno ceno. Zmajajoč je stopil mimo žene, ki je stala na verandi.
»Ne bo dal, pa če ga vrag vzame.«
Na kaj je upal sosed, na prijazno besedo in topel pogled? Zmajal je z glavo in res čisto čisto na lahno klel soseda, ki noče niti prodati svojih jabolk. Pustil jih bo na tleh, zgnila bodo, on bi jih še kupil za pošteno ceno. Zmajajoč je stopil mimo žene, ki je stala na verandi.
»Ne bo dal, pa če ga vrag vzame.«
Pokvaril mu je jutro, ta neumni sosed. Kot da sama megla ne bi bila dovolj, še sosed mu je manjkal v njej. Gledal je gole stene, te puste in prazne deske, nabite na velike tramove, ki so nosili streho, kolikor je je še ostalo. Treba bi jo bilo popraviti, a razpadala je. Stena … Bila je stara, star je bil on in …
*
Zaporniki so stali v treh ravnih vrstah, napol v senci starih dreves, napol na žgočem opoldanskem soncu. Obrazi prazni, oči udrte, lica upadla in ustnice spokane. Vsak dih je bil zanje napor, vsak trenutek bivanja je bil bolečina, ki je rezala skozi utrujena telesa. Roke in noge so imeli zvezane, toda tudi, če bi brez verig in s krili na hrbtu stali ta dan, ne vem, če bi se našel eden, ki bi vstal in pobegnil. Morda jih je gnal še tisti zadnji pogum, ki je ostal po tisočerih bitkah, ki so jih bili z ramo ob rami. Ne bi zapustili sodruga, umrli bi z njim. Nekateri zaradi vzvišenih idealov, a teh je že zdavnaj zmanjkalo. Ležali so pod gorskimi previsi, na dnu tihih jezer so počivala trupla. Ostali so ostali, ker so bile rame sočloveka edino, kar jim je ostalo na svetu, kar jih je spominjalo na človeško osebnost, čeprav v duši mrtvi in prazni. Počasi so dihali vroč zrak, v katerem se je pesek že polegel od srda bitke. Čakali so na obronkih gozda, da se On odloči, kdo gre in kdo ne. Odločitev je bila jasna, še preden se je bitka začela. Sedel je On v šotoru, veliki general in maršal, na udobnem stolu, obkrožen s častniki in častno stražo. Ponosno so stali, ponosno so plapolale zastave. V noči si lahko videl rdeče zvezde, ki so sijale kri na utrujena polja, ko so se, zdaj še zaporniki, skrivali po obronkih gozda nad mestom, ko so na skrivnem čakali ukaze in napadli, ko se je vnela bitka in so mrtvi padali hitreje, kot se je njihova zastava dotaknila krvavega blata. Vsak, ki je kadarkoli bral ali zgolj razmišljal o smrti, si jo predstavlja kot nekaj veličastnega. Naslonjen na kamen, po katerem počasi teče kri, zazrt v mesec in zvezde, obkrožen s sodrugi, ki mu počasi nalivajo vode na žareče ustnice, v soju ognja sovražnega tabora. Slavne zadnje besede, ki jih počasi izgovarja, ko deli svoj imperij in ko ga smrt mirnega pobere, odnese ga na triumfu njegovega življenja. Bil je dober človek, kaj dober, izjemen! Bil je izjemen in takšnih ne delajo več.
/.../
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Obstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji