Ljubljana – Primer predsednika mariborskega delovnega sodišča
Stanka Omerzuja, ki je zalezoval nekdanjo intimno prijateljico in bil obsojen na polletno pogojno kazen, osumljen pa je tudi, da naj bi iz sodnega spisa o tem primeru izmaknil enega od dokumentov ter s tem storil kaznivo dejanje tatvine v zvezi s kaznivim dejanjem preprečitve dokazovanja, je bil menda povod, da želi disciplinska tožilka spremeniti zakonodajo.
Vrhovni sodniki so namreč zavrgli njeno tožbo, s katero je želela doseči razveljavitev sklepa disciplinskega sodišča. Z njim je bil sodnik Omerzu razbremenjen disciplinske odgovornosti za nenavadne manevre na sojenju zaradi zalezovanja svoje nekdanje intimne prijateljice, zaradi česar je bil nedavno tudi obsojen.
Kaj predlaga disciplinska tožilka
Pristojnost za izvedbo disciplinskih postopkov proti sodnikom je bila s sprejetjem zakona o sodnem svetu pred dvema letoma v celoti prenesena na sodni svet oziroma njegove disciplinske organe. Prve izkušnje na tem področju so pokazale, da so nekatere zakonske določbe pomanjkljive, nejasne oziroma celo ustavno sporne. Tako meni disciplinska tožilka, vrhovna sodnica
Marjeta Švab Širok. Ocenjuje, da sedanja zakonska ureditev, po kateri disciplinski tožilec nima na voljo nobenega pravnega sredstva, ni ustrezna. Poenostavljeno to pomeni, da na odločbo disciplinskega organa oziroma disciplinskega sodišča tožbo lahko vloži nezadovoljni sodnik, ki ga je doletela sankcija, disciplinskemu tožilcu pa to ni omogočeno. Tudi zoper odločbo disciplinskega sodišča bi bilo po njenem mnenju zato treba omogočiti sodno varstvo oziroma upravni spor. »Sedanja ureditev resno postavlja pod vprašaj smiselnost vlaganja predlogov za izrek disciplinske sankcije,« je prepričana Marjeta Švab Širok.
Pobud za uvedbo disciplinskega postopka zoper sodnike je po njenih besedah veliko, zato bi moral disciplinski tožilec dobiti vsaj dva namestnika, ki bi lahko skupaj z njo vlagala predloge za disciplinsko sankcioniranje sodnikov. Prav tako se zavzema za javnost disciplinskih postopkov.
Franci Matoz. FOTO: Aleš Černivec
Franci Matoz, odvetnik
Menim, da bi morali imeti poseben specializiran organ, sestavljen iz pravnih strokovnjakov civilne sfere, ki bi skrbel za reševanje pritožb nad delom tožilcev in sodnikov ter tudi za njihov morebitni pregon. Sedanji sistem ne omogoča učinkovitega nadzora. Večina sodnikov dela po mojem mnenju sicer dobro.
Boštjan Turk FOTO: Ona
Boštjan J. Turk, svetovalec, predavatelj in kolumnist
Zakonodajalcu očitno ustreza stanje, da je nadzor nad delom sodnikov minimalen, kar je posredno povezano tudi s pogosto napačno razlago pojma neodvisnosti sodnikov. Zato zame ni presenetljivo, da od pravosodnega ministrstva ni ustreznega odziva na predlagane spremembe. Zakonodajalec si očitno ne želi javnega monitoringa disciplinskega postopka zoper sodnike.
Jernej Letnar Černič, Fakulteta za državne in evropske študije
Z večjo vlogo disciplinskega tožilca bi posegli v pravice obravnavanih sodnikov, ki jih zagotavlja ustava. Sodniki morajo odgovarjati za zlorabo ustave in zakonov, uveljavljanje disciplinske odgovornosti je normativno dobro urejeno in ne vidim potrebe po reformi. Sodni svet je ustavni organ sodne samouprave, ki lahko normativno samostojno in neodvisno nadzira sodniško delo.
Pobud za disciplinske postopke proti sodnikom je veliko. V javnosti pogosto prevladuje mnenje o cehovski solidarnosti pri ugotavljanju njihovih spodrsljajev. Foto Blaž Samec
Ministrstvo pobudo proučuje
Na ministrstvu za pravosodje nimajo informacij, ki bi kazale na neučinkovitost disciplinskih postopkov, katerih razlog bi bil normativne narave, bodo pa pobudo disciplinske tožilke »temeljito proučili« ter pridobili tudi stališča sodnega sveta in sodniškega društva. Odvetnik
Franci Matoz, ki je v imenu
Janeza Janše vložil skoraj milijonsko odškodninsko tožbo proti državi, tožilki in štirim sodnikom, ki so prvaka SDS poslali v zapor in naj bi mu škodo povzročili namenoma, pobudo disciplinske tožilke za spremembe podpira. Ocenjuje, da je sedanja ureditev, ki disciplinskemu tožilcu odreka pristojnost za vložitev pravnega sredstva zoper odločitev disciplinske komisije sporna. Sodnikom, s katerimi se srečuje na sodišču ob zastopanju strank – ne glede na omenjeno odškodninsko tožbo –, ne očita, da zakonodajo kršijo namerno. »Velikokrat pa se v sodnih postopkih ne morem izogniti občutku, da se sodniki zaradi 'pospešitve postopka' tudi namerno zatekajo k tako imenovanim relativnim kršitvam zakona, saj vedo, da instančno sodišče ne bo sankcioniralo kršitve zakona,« svoje izkušnje povzema Matoz. Da je treba spremeniti ureditev, ki disciplinskemu sodišču zdaj ne daje na voljo nobenega pravnega sredstva, s katerim bi preizkusil odločitev disciplinskega sodišča, ocenjuje tudi Boštjan J. Turk, predavatelj in svetovalec, medtem ko je profesor za pravo človekovih pravic, ustavno pravo in upravno pravo na Fakulteti za državne in evropske študije
Jernej Letnar Černič prepričan o nasprotnem. Ocenjuje, da je ureditev ustrezna in zakona o sodnem svetu ne bi spreminjal.
Večina Slovencev ne zaupa v pošteno sojenje
V javnosti pogosto prevladuje mnenje o cehovski solidarnosti pri ugotavljanju »spodrsljajev« sodišč, tudi zaradi primera piranske sodnice Tine Benčič, ki je gradila brez gradbenega dovoljenja na parceli, ki ni bila njena. Zato je bila začasno premeščena v Postojno. Zaupanje v sodstvo ostaja relativno majhno, v splošni javnosti je nizka predvsem zaznava neodvisnosti sodišč in sodnikov. Zaupanje ljudi v pravni sistem in pravno državo je odvisno tudi od uresničevanja pravic v praksi, trajanja upravnih in sodnih postopkov, dostopnosti do pravnih sredstev ter od predvidljivosti in stabilnosti pravnih norm. Mednarodne primerjave kažejo na pomanjkljivosti delovanja pravne države (World Justice Project, World Bank Governance Indicators), saj se Slovenija v primerjavi z drugimi državami EU slabo uvršča na področju vladavine prava. Nezaupanje v pravno državo in sodstvo se kaže v relativno velikem številu pritožb na Evropsko sodišče za človekove pravice, ki je precej večje kot v drugih državah EU.
Komentarji