Ljubljana –
Janez Janša verjame, da bodo sodniki za krivično sojenje v primeru Patrie, zaradi katerega je prebil 145 dni v zaporu na Dobu – odgovarjali. »Vendar ne v Sloveniji, ampak na Evropskem sodišču,« je povedal v intervjuju za televizijo
Nova24TV. Znova je ocenil, da je bil proces Patria ne samo političen proces, ampak tudi organiziran in montiran od prve do zadnje stopnje.
Janša je še dejal, da je na Evropskem sodišču za človekove pravice (ESČP) znano dejstvo, da sodniki v Sloveniji, kljub zakonski regulativi o krivičnem sojenju, zanj ne odgovarjajo. Statistika sicer kaže, da se število slovenskih primerov na tem sodišču zmanjšuje, prav tako tudi število neizvršenih sodb. Slovenija je imela konec leta 2018 neizvršenih še 13 sodb ESČP (od tega 11 dokončnih). Za primerjavo: konec leta 2015 je bilo teh sodb 309, konec leta 2016 ter 2017 pa še 49.
Strah in previdnost pri opredeljevanju
Mnenja o kazenski in osebni odškodninski odgovornosti sodnikov za njihovo delo so precej različna. Da gre za občutljivo zadevo in očitno tudi strah pred različnimi pritiski, kaže previdnost in izogibanje sogovornikov pri opredeljevanju do tega vprašanja. Nenazadnje pa je zgovorno tudi ravnanje sodnice ljubljanskega okrožnega sodišča, pred katero je odločanje o odškodninski tožbi, ki, kot je znano, presega 900 tisoč evrov.
Število postopkov proti Sloveniji in neizvršenih sodb ESČP se zmanjšuje.
V preteklosti je bilo malo primerov tožb proti sodnikom.
Za škodo, ki jo povzročijo sodniki, odgovarja država.
Sodnica bi namreč lahko zavrnila zahtevo za prenos pristojnosti, za katero se je Janšev zagovornik
Franci Matoz odločil tik pred začetkom procesa, čeprav mu je bila domnevna pristranskost odločanja ljubljanskega okrožnega sodišča znana že ob vložitvi tožbe, in ne šele tik pred začetkom njene obravnave. A je sodnica odločitev raje prepustila kolegom na višji ravni.
Ribičič meni, da odgovor na vprašanje, ali je mogoče tožiti sodnike, ni preprost in nanj ni mogoče odgovoriti na hitro in na pamet. Če bi se morda kdo odločil za tožbo in zahteval kazensko odgovornost, bi moral dokazati res hudo malomarnost sodnikov. Pri
Nekdanji ustavni sodnik
Ciril Ribičič ocenjuje, da odgovor na vprašanje, ali je sodnike mogoče sodno preganjati za njihovo (slabo) delo, ni preprost, medtem ko ustavni pravnik
Matej Avbelj sodi, da gre za lažno dilemo. Ustava s svojim 23. členom določa pravico do poštenega sojenja, s 125. členom pa, da so sodniki neodvisni, vezani samo na ustavo in zakon. Če torej sodnik zlorabi svoje pristojnosti in s tem nekomu povzroči škodo, je jasno, da je bila kršena pravica do poštenega sojenja ter da je ravnal z zlorabo in onkraj ustave in zakona. V takem primeru ne samo da lahko, ampak mora odgovarjati. Dokazno breme, ki je v tem primeru visoko, je seveda na stranki, ki takšno zlorabo zatrjuje.
Avbelj pravi, da morajo sodniki v primeru zlorab odgovarjati, je pa dokazno breme, ki je v tem primeru visoko, seveda na stranki, ki tako zlorabo zatrjuje. FOTO: Jure Eržen/Delo
»Skratka, v primeru zlorabe oblasti, tudi sodne, nihče ne more biti imun pred odgovornostjo, sicer to ni več pravna država, ki temelji na vladavini prava. V bistvu tak zaključek narekuje že zdrava kmečka pamet oziroma 'common sense',« poudarja Avbelj.
Ustava ne predvideva neposredne odškodninske odgovornosti sodnika. Za sodne postopke tudi velja, da je odločitev sodnika vselej pravilna. O protipravnosti ravnanja sodnika pa je mogoče govoriti v dveh primerih: če ravnanje nima pravne podlage v zakonu in če ravnanje nasprotuje običajni metodi dela oziroma službeni dolžnosti.
gt
Povračilni ukrepi za montiran proces
Kot smo pisali, Janša terja odškodnino zaradi domnevno krivičnega sojenja v procesu Patria. Zato toži slovensko državo, tožilko
Branko Zobec Hrastar, ki je vodila primer, in sodnike, ki so sodelovali v tem »montiranem« procesu.
V praksi ni mogoče najti veliko primerov tožb proti sodnikom. Znana je sodba vrhovnega sodišča iz leta 2012, ki je izključila možnost neposredne odškodninske odgovornosti sodnikov in tožilcev. Za škodo, ki jo povzroči fizična oseba, ki predstavlja državni organ, odškodninsko tako odgovarja država, je presodilo sodišče.
Le redki nadzori nad sodniškim delom
Nad sodniškim delom prek različnih mehanizmov bdijo različne institucije, med drugim vrhovno sodišče, sodni svet in pravosodno ministrstvo. Statistika, kolikokrat so bili v minulih letih uporabljeni, se nekoliko razlikuje od institucije do institucije, vsekakor pa je število majhno, če vemo, da smo konec lanskega leta imeli 890 sodnikov.
Ministrstvo je, denimo, med letoma 2016 in 2019 enajstkrat zahtevalo pregled poslovanja, ki ga opravijo, če ocenijo, da niso bila spoštovana pravila o vrstnem redu reševanja zadev in podobna procesna pravila.
Še ena od blažjih oblik je službeni nadzor sodnikovega dela, ki ga opravi predsednik sodišča ali neposredno višje sodišče ter je namenjen odpravljanju vzrokov za neustrezno kakovost dela, nikakor pa ne poseganju v sodnikovo avtonomijo. Z njim ne preverjajo pravilnosti odločanja v konkretnem primeru, pojasnjujejo na ministrstvu. Pobudniki nadzora so lahko predsednik sodišča, varuh človekovih pravic, predsednik vrhovnega sodišča, pravosodni minister, predsednik personalnega ali sodnega sveta.
Našteti lahko od personalnega sveta zahtevajo tudi predčasno izdelavo ocene sodniške službe, ki se sicer opravlja na vsake tri leta, z njo pa lahko ugotovijo, da nekdo ne ustreza sodniški službi ali da ne more napredovati. Prav tako lahko dajo pobudo za nekoliko strožji ukrep, uvedbo disciplinskega postopka. Tega so med letom 2008 in novembrom 2017 uvedli zoper 25 sodnikov v 31 primerih: pet jih je dobilo pisni opomin, trem so za eno leto zaustavili napredovanje. Petim sodnikom so za različne zneske in različna obdobja znižali plačo, za desetino do petino, za dva do šest mesecev. Enega so premestili za pol leta, drugega za eno leto, le eden pa je izgubil službo, naštevajo na ministrstvu.
Po spremembah, ki so prinesle drugačno sestavo disciplinskega sodišča – to spada pod okrilje sodnega sveta – je bilo od tedaj vloženih osem predlogov za izrek sankcije proti sedmim sodnikom. Štiri zadeve so končane, od tega dve pravnomočno, v še dveh poteka upravni spor. Po enemu sodniku so dali pisni opomin, mu za desetino znižali plačo za pol leta, ga premestili na nižjo stopnjo, enega pa oprostili. Podatki sodnega sveta še kažejo, da je med letoma 2014 in 2018 19 sodnikov dalo odpoved, štirim je funkcija prenehala, ker niso ustrezali sodniški službi, enemu sodniku pa je bila izdana odpoved.
Ob vsem tem na ministrstvu pojasnjujejo, da ti mehanizmi niso namenjeni presoji v posamezni zadevi in da lahko stranke postopka odločitve vedno izpodbijajo z rednimi ali izrednimi pravnimi sredstvi ter z ustavno pritožbo.
Komentarji