Neomejen dostop | že od 9,99€
V prevodu Muanisa Sinanovića je izšla avtobiografska pripoved v verzih Otroci, delo srbske dramaturginje in pesnice Milene Marković. To je izrazito neposredno, robustno, včasih boleče iskreno izpovedno pisanje, potopljeno v umazan vsakdan, hkrati dobiva tudi mitsko avro, ki jo daje senzibilna liričnost.
Sem predvsem pesnica. Moje igre so večinoma poetične fragmentarne igre v posebni metriki, nekatere so napisane v verzih, s songi. Drame so večinoma nastajale po naročilih različnih gledališč. Vedno sem imela svobodo, da sem pisala, kar sem hotela. Ker pa je drama namenjena uprizarjanju, moraš poznati elementarno logiko dogajanja na odru, da obstajajo odnosi, konflikti, liki.
Roman v verzih Otroci je poezija. V zgodovini književnosti obstaja prosti verz ali beli verz, kot mu pravijo. Od konca 19. stoletja so pri njem vztrajali modernisti, romantikom je bil ljubši beli verz. Po drugi strani pa v verzih ni svobode, če parafraziram Eliota, verz mora biti pod popolnim nadzorom, da se sploh imenuje poezija.
Da je nekaj poezija, ni nujno, da ima rime, imeti mora poseben jezik, verz, določeno metriko in pesniške stilne figure. Metrike so lahko normativne, opisne, glasbene, akustične ... V antični in srednjeveški poeziji so bile pesmi brez rime. Roman Otroci ima dele, ki so napisani v rimi. Pesniki praviloma znajo pisati v rimah, to ni problem. Ali boste izbrali rimo ali drugo vrsto verza, je stvar forme in strukture, ki si jo določite sami.
Avtobiografija ni resna literatura, je posvečena literatura, ki jo pišejo znani ljudje ali pa zanje piše pisatelj v senci. Včasih je lahko zelo dobro, ko pišejo slavni režiserji ali slikarji, je lahko kot učbenik, z opisi procesov, ki so jih delali. Sicer pa gre večinoma za čisti šund.
Zato je nekoliko žaljivo nekaj imenovati avtobiografija. V vsakem leposlovnem delu je tudi nekaj osebnega o piscih, celo v žanrski literaturi. Če ni osebnega, potem to ni pisec, ni glas, ki bi bil prepoznaven po tem, kar je.
Odrasli otroke včasih vidijo, včasih ne, včasih jih preveč gledajo. Razlogi za to so v življenju odraslih.
To ne drži povsem. Nihče ne vidi revnih. In ubogih starih ljudi še manj. Vsa Evropa je država starih ljudi. Kmalu bodo uvažali mlade od drugod, da bo imel kdo delati.
To je zgodba o mladih, ki morajo najti svojo identiteto tako, da se zaupajo drug drugemu. Nekateri se zaupajo še psihiatrom. Na koncu se vse zvede na isto, saj si postajajo zgodbe vse bolj podobne, pa vendar je vsak človek drugačen.
Roman Otroci ni spomenik balkanskim ženskam. Prevajajo ga v francoščino, nemščino in angleščino, ljudje se prepoznavajo in so navdušeni nad univerzalnostjo, ki zadeva človeštvo. V romanu se pojavljata jugoslovanski in nato srbski etos in etnos, saj govori o značilni podrobnosti, ki je povezana z dobo, ki je minila.
Da so ženske na Balkanu pasivne in neaktivne, je posploševanje. Ljudje imajo pogosto predsodke do Balkancev, s čimer kažejo svojo arogantnost in nevednost. V SFRJ so imele ženske volilno pravico od leta 1945, ne pa v Švici, kjer volijo šele od leta 1971. Na ta vprašanja bi bilo treba odgovoriti zelo resno, in to je bolj za sociologe in zgodovinarje.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji