Neomejen dostop | že od 9,99€
Slovenski institut za kakovost in meroslovje (SIQ) zagotavlja podporo podjetjem, predvsem slovenskim, tudi na področju električne mobilnosti. Preizkusna poročila in certifikati so mednarodno veljavni, podjetja lahko začnejo postopek ugotavljanja skladnosti v svoji neposredni bližini že v fazi razvoja ter pravočasno odpravijo morebitne neskladnosti, kar je bistveno hitreje, bolj racionalno in prijazneje, kot če bi to počela v tujini.
O električni mobilnosti smo se pogovarjali z Matejem Žontarjem, direktorjem področja varnosti in elektromagnetike v SIQ, Tiborjem Kokeljem, vodjo oddelka elektronski sklopi, instalacijski material in baterije v SIQ, ter Marjanom Makom, vodjo laboratorija za elektromagnetiko v SIQ.
Matej Žontar: Drži. SIQ je institut, ki se financira izključno iz lastnih prihodkov. Zato je pomembno, da ustvarjamo dovolj prihodkov, da lahko ustrezno vzdržujemo preizkusno opremo, ustrezna imenovanja in akreditacije, da imamo usposobljene ter motivirane sodelavce, ki lahko izvedejo vse vrste specifičnih in zahtevnih projektov, ter da vlagamo v razvoj.
Mak: To je bil eden prvih takih oddajnikov radijskega signala, pri katerem je sprejemnik v avtomobilu. Zdaj imamo v avtomobilih komponente, ki so sprejemniki in oddajniki hkrati, kot so vgrajeni gps, gsm, bluetooth in moduli wifi. Z novimi tehnologijami prihajajo tudi nove zahteve in nova standardizacija.
Žontar: Lahko, če elektronika ni ustrezno elektromagnetno imuna oziroma če naprava oddaja preveč elektromagnetnih motenj. Sicer pa ne, če gre za skladno napravo in elektroniko, saj standardi predvidevajo izvedbo preizkusov pri povišanih ravneh elektromagnetnih motenj.
Mi vedno sledimo zahtevam industrije in mednarodnih standardov, sodelujemo pa tudi pri razvoju metod preizkušanja prek tehničnih odborov standardizacije tako v Sloveniji kot širše, ki postavljajo zahteve za nove tehnologije. Pri novih tehnologijah, ki še niso dovolj jasne in raziskane, se zgodi tudi največ sprememb. Odbori so tudi priložnost, da se zahteve poenotijo, bodisi v Sloveniji bodisi v regiji.
Kokelj: Zamenjan je bil pogonski sklop, rezervoar je zamenjala baterija. Marsikdo pomisli, da je komponent manj, a jih je v resnici veliko več. Samo v vgrajenem e-polnilniku je lahko nekaj tisoč komponent ali v bateriji celic. Tako je tudi virov elektromagnetnih sevanj več, komponente morajo biti ustrezno sklopljene in narejene tako, da so odporne proti različnim vplivom okolja. Za kompleksnejši sistem pa je seveda treba zagotoviti primerno raven varnosti.
Kokelj: Vozilo mora pred vstopom na trg pridobiti homologacijo. Standardi predpisujejo minimalne zahteve za skladnost, velikokrat pa so kompleksnejše zahteve proizvajalcev. Veliki avtomobilski proizvajalci namreč ne proizvajajo večine komponent, zahteve pošiljajo dobavitelju komponent, ta pa potem usklajuje skladnost z vsemi potrebnimi standardi. Preizkusiti je treba vsako posamezno komponento. Veliko simulacij je računalniških, a na koncu je izdelke vseeno treba preizkusiti tudi dejansko, ne le virtualno. Rezultat je opazen. Lahko se strinjamo, da so avtomobili danes varnejši kot pred 30 leti.
Žontar: Pogoj za to so naša imenovanja v različnih shemah, pridobljene akreditacije ter številni sporazumi s sorodnimi ustanovami. To omogoča, da so naši rezultati veljavni po vsem svetu.
Lahko se strinjamo, da so avtomobili danes varnejši kot pred 30 leti.
Mak: Že danes so na trgu tako počasne kot hitre polnilnice. Preizkušamo vse, prav zdaj tudi hitro polnilnico, ki napolni baterijo električnega avtomobila do 80 odstotkov zmogljivosti v 20 minutah. Polnilnice vplivajo na okolje, tako sevalno kot prevodno na elektroenergetski sistem, kar preverjamo po mednarodno uveljavljenih standardih. Eden večjih vplivov na omrežje je posedanje napetosti in harmonski tokovi zaradi velikih priključnih moči. So pa še drugi preizkusi, kot je merjenje sevalne emisije.
Kokelj: Ključni izziv je stabilnost električnega omrežja. V nekaterih državah bo za nove polnilne AC postaje predvidoma določen časovni okvir polnjenja. Z razvojem novih polnilnih postaj je to namreč mogoče urediti sistemsko (na primer določitev terminov polnjenja z oddaljenim upravljanjem dostopa). Naslednji korak bo, da bodo baterije iz avtomobilov napajale naprave v hiši, tak hranilnik energije v avtomobilu pa bo na voljo vsemu omrežju. Osebno vidim v tem priložnost za uravnavanje omrežja.
Kokelj: To je novejši trend. Prvi razširjeni baterijski hranilnik je Teslin, zdaj jih je pa že veliko, le da so manj znani na našem trgu. Pojavili so se tudi domači proizvajalci. Taka baterija, ki se postavi v kombinaciji s sončno elektrarno, delno omogoča samopreskrbo. So pa zahteve povsem drugačne kot pri električnih avtomobilih. Ti se premikajo zunaj pri različnih temperaturah, baterija hranilnika pa je montirana v hiši. Povsem različne so ravni funkcijske varnosti, tudi simulacije vplivov iz okolja so drugačne. Pri avtomobilu želimo čim več energije v čim manjšem prostoru, pri hiši velikost ni ovira. Varnost pa je ključna v obeh primerih.
V avtomobilski industriji je preizkušanje kompleksno, razvoj lahko traja tudi več let, zato sodelujemo s preizkušanjem v več razvojnih fazah.
Žontar: To je sinonim za to, s čimer se ukvarjamo v SIQ. Naše osnovno vodilo so neodvisne, nepristranske in poštene ocene.
Žontar: Slovenska industrija je že nekaj časa globalna, spopada pa se s prehodom iz proizvodnje komponent v razvoj in izdelavo kompleksnih sistemov. V resnici gre pri e-mobilnosti za eno najkompleksnejših industrij, gotovo pa trendi in zahteve za zniževanje emisij, zeleno proizvodnjo, industrijo 4.0 ter seveda osvajanje novih znanj in kompetenc, omogočajo slovenski industriji ohranjanje nišnih vodilnih pozicij. Kar nekaj nišnih proizvajalcev je preizkušalo in preizkuša nove rešitve v SIQ. Za preboj elektromobilnosti bodo gotovo potrebna velika vlaganja v infrastrukturo in tudi proizvodnjo. SIQ na tej poti sodeluje in lokalni industriji ponuja pomembno podporo. Hkrati sodelujemo tudi s kompetentno industrijo na tujih trgih. Pomembno je, da sledimo potrebam naših partnerjev, tako domačih kot tujih.
Mak: Kibernetsko varnost je pred kratkim uvedla radijska direktiva z novo evropsko uredbo. Vključuje vse proizvode, ki se brezžično povezujejo v podatkovno omrežje. Z zahtevami smo seznanjeni in že snujemo oddelek, ki bo take proizvode preizkušal. S preverjanjem kibernetske varnosti radijskih modulov je mogoče preprečiti neželene vdore v vozilo na daljavo, tudi med vožnjo.
Žontar: Se pa v sklopu SIQ kolegi že ukvarjajo s kibernetsko varnostjo, saj je to zelo široko področje.
Žontar: S pojavom novih tehnologij postaja tudi preizkušanje vse zahtevnejše, zato v SIQ razmišljamo o novih naložbah. Srednjeročno si želimo postaviti še en primerljiv objekt sedanjemu, ki bi ga namenili preizkušanju novih tehnologij. Med pomembnejšimi naložbami bi bila tudi nova večja komora, v kateri bi preizkušali elektromagnetno združljivost, tudi z možnostjo preizkušanja celih vozil in izdelkov, povezanih s polnjenjem in shranjevanjem energije.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji