Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Znanoteh

Smrt je najboljša samopromocija

Statistike kažejo, da se število naročnikov na kanale priljubljenih youtuberjev takoj po smrti močno poveča.
Youtuberji morajo biti ves čas aktivni in si izmišljati nove izzive, če želijo ohraniti oziroma povečati število naročnikov. FOTO: Shutterstock
Youtuberji morajo biti ves čas aktivni in si izmišljati nove izzive, če želijo ohraniti oziroma povečati število naročnikov. FOTO: Shutterstock
10. 8. 2019 | 06:00
10:17
Pred dvanajstimi dnevi je v nesreči z jadralnim padalom umrl zvezdnik z youtuba Grant Thompson, čigar posnetke si je ogledalo dve milijardi ljudi in pol.

Thompson se je smrtno ponesrečil v narodnem parku Sand Hollow v ameriški zvezni državi Utah, njegovo truplo pa so odkrili s sledenjem zadnjim koordinatam GPS na njegovem telefonu. Komur svet youtuberstva ni posebej blizu, lahko hitro sklene, da se je 38-letnik smrtno ponesrečil snemajoč avanturo, s katero je hotel pritegniti čim večjo pozornost svojih sledilcev. Vendar stvari včasih niso takšne, kot se zdijo na prvi pogled.

Kot je poročal ameriški spletni portal TMZ, ki je tudi prvi objavil novico o smrti priljubljenega youtuberja, se je Thompson nad padalstvom navdušil pred petimi meseci. »V tem ekstremnem športu je izjemno užival in ga tudi obvladal,« so zapisali. Na svojem kanalu na youtubu je objavljal predvsem posnetke znanstvenih poskusov ter navodila za izdelavo najrazličnejših stvari; njegov daleč najbolj priljubljeni videoposnetek govori o tem, kako doma narediti gumijaste bombone v obliki legokock. Sledijo mu nasveti, kako brez uporabe kakršnega koli orodja odpreti kokosov oreh, kako doma zamrzniti kokakolo in druge sladke pijače z mehurčki … Nazadnje je objavil posnetek, na katerem iz več pakiranj riževih vafljev sestavi splav.



Na njegov kanal je naročenih približno enajst milijonov uporabnikov (za primerjavo: na vrhu seznama je indijsko podjetje T-series s 107 milijoni naročnikov, za uvrstitev med »top 50« pa zadostuje 25 milijonov).


Vsi te imajo radi, ko ...


Podatki spletne strani socialblade.com kažejo, da za youtuberja na kratki rok ni boljše promocije od smrti: na kanal The King of Random se je vsak dan naročilo od tri do štiri tisoč ljudi, dan po Thompsonovi smrti pa petdeset tisoč.

Podobno je veljalo za britansko youtuberko in televizijsko napovedovalko Emily Hartridge. Po priljubljenosti se sicer ni mogla kosati s Thompsonom: njen kanal je imel »le« 365.000 naročnikov, poleg tega so njeni zlati časi na youtubu že minili; najbolj priljubljene videoposnetke je snemala med letoma 2013 in 2015. V njih je govorila predvsem o moških in seksu: »Deset razlogov, zakaj bi morale seksati s svojim bivšim, Deset razlogov, zakaj so psi boljši od moških ...«. Letos je število naročnikov na njen kanal Emily Hart stagniralo do 12. julija, ko se je Emily Hartridge med vožnjo z električnim skirojem smrtno ponesrečila na jugozahodu Londona. Ko so za nesrečo izvedeli mediji, je to spodbudilo več razprav o problemih električnih skirojev (o neurejenosti zakonodaje v številnih državah, pomanjkljivi varnosti udeležencev v prometu), hkrati pa se je povečalo zanimanje za Emilyjin kanal. V štirih dneh je število naročnikov poskočilo za deset tisoč oziroma za toliko kot v zadnjem letu in pol.



Ta pojav ni nič posebnega, kar potrdi hiter pregled dogajanja v glasbeni industriji. Ko je pred desetimi leti umrl Michael Jackson, sta njegova albuma Thriller in kompilacija hitov Number Ones zasedla prvo mesto na Billboardovi lestvici. Še več, Billboard je zaradi kralja popa prekršil pravilo, da na svojo lestvico ne uvršča albumov, starejših od dveh let. Podobno se je zgodilo leta 1980, ko je Mark Chapman ustrelil Johna Lennona, ki je le tri tedne pred tem izdal album Double Fantasy. V nasprotju s Thrillerjem, ki je s 66 milijoni prodanih izvodov še vedno najbolje prodajani album vseh časov, je Double Fantasy sprva veljal za slab album – z njim niso bili zadovoljni ne kritiki ne občinstvo –, a se je zaradi avtorjeve smrti hipoma zavihtel na vrh glasbenih lestvic. Kot da bi nekdanji Beatle napovedal, kaj se bo zgodilo, je pesem Nobody Loves You sklenil z verzom: »Everybody loves you when you’re six foot in the ground.« (Vsi te imajo radi, ko si šest čevljev pod zemljo.)


Kdo je youtuber?


Po podatkih spletne strani youtube.fandom.com je doslej umrlo 19 youtuberjev z več kot milijon naročniki. Vendar seznam razkriva tudi, kako izmuzljiv pojem je youtuber. So naročniki in ogledi posnetkov edino merilo? Je to nekdo, ki je najprej zaslovel na tej spletni platformi? So tudi Justin Bieber, Ed Sheeran, Ariana Grande in Taylor Swift youtuberji?

Kaj pa Jahseh Dwayne Ricardo Onfroy? Ta ameriški raper z umetniškim imenom XXXTentacion – to je tudi ime njegovega
kanala na youtubu – je poseben primer, saj je gradil dve karieri: glasbeno in youtubersko. Kanal, na katerem je najprej objavljal svoje glasbene posnetke, je začel uporabljati za vloganje in komentiranje videoiger, hkrati pa so se njegove pesmi uvrščale na vrh Billboardove lestvice najbolje prodajanih hitov v ZDA in Kanadi.



Onfroya so lani junija ubili v floridskem mestu Deerfield Beach. Pred njegov avto je zapeljal veliki črni dodge journey SUV, iz njega sta stopila dva strelca ter smrtno ranila in okradla 20-letnega raperja, ki se je vračal iz prodajalne motociklov; pri sebi je imel torbo znamke Louis Vuitton, v njej pa več deset tisoč dolarjev. Na njegov kanal na youtubu je bilo naročenih 14 milijonov ljudi, s čimer je na vrhu prej omenjenega seznama. Tri dni pred Onfroyevo smrtjo je njegovo dekle na instagramu objavilo, da pričakujeta prvorojenca. Mimogrede: po smrti se je prodaja njegovih albumov prek Amazonove spletne trgovine povečala za neverjetnih 700.000 odstotkov.


Samomori in nesreče pri delu


Med prebiranjem podobnih tragičnih novic se človek – hote ali nehote – vpraša, ali so kakorkoli povezane. Čeprav se zdi nalaganje videov na splet sanjski poklic (bajni zaslužki, prilagodljiv delavnik, slava), je davek na nenehno pozornost in prisotnost za marsikoga (pre)visok. Lani je več uspešnih youtuberjev za britanski časnik The Guardian spregovorilo o posledicah, ki jih pusti vsakodnevni boj za oglede in naročnike; googlovi algoritmi namreč dajejo prednost kanalom, ki nove videe objavljajo čim pogosteje. Tak delavnik ne dopušča počitka, zato ni čudno, da depresija, anksioznost in motnje spanja niso redki pojavi v tem sila ekstrovertiranem virtualnem okolju.

Med približno 230 preminulimi youtuberji, navedenimi na seznamu youtube.fandom.com, jih je 45 storilo samomor – več kot
petina. Med kanali, ki so jih posthumno izbrisali, je ta delež še občutno večji, življenje si je vzelo natanko polovica navedenih.
Precej manj kot samomorov je usodnih nesreč pri delu, vendar so te včasih – z vsem spoštovanjem do umrlih – naravnost bizarne. 22-letni Pedro Ruiz III. je hotel posneti, kako ga bo debela enciklopedija obvarovala pred kroglo. Svoje dekle je prepričal, da ga je z razdalje pol metra s pištolo ustrelila v prsni koš, pred katerim je držal knjigo. Vendar so bili njegovi izračuni napačni; krogla je prebila knjigo, Pedro pa je umrl med prevozom v bolnišnico.

Tragično je končal tudi ruski strokovnjak za kače Arslan Valeev, znan predvsem po objavah na kanalu private exotarium. Nekoč je iz kletke spustil svojo črno mambo in ji pustil, da ga ugrizne v roko. Dogodek je prenašal v živo in v kamero rekel: »Če umrem, pač umrem.« Še vedno ni povsem jasno, ali je šlo za nesrečo med snemanjem provokativnega videa ali za samomor. Arslana Valeeva je namreč nekaj mesecev pred objavo posnetka zapustila dolgoletna partnerka, ruski youtuber pa menda ni mogel preboleti, da si je že našla novega partnerja in z njim zaživela na novo.


Tudi youtuberji so ljudje


Manj odmevna, a nič manj osupljiva je bila smrt Pakistanca Rane Zuhairja, ki se je večkrat preoblekel v duha in tako strašil ljudi, vse skupaj pa posnel in s tem zabaval svoje sledilce. Šlo je za neke vrste skrito kamero, le da njegovih potegavščin nismo mogli gledati na televiziji, temveč na youtubu. Podobnih youtuberjev je ogromno, vendar se njihove provokacije v najslabšem primeru končajo s pretepom, kadar samooklicani komedijanti stopijo na živec ljudem, ki jih skrivaj snemajo. Pakistanec ni imel te sreče: ko je prestrašil naključno družino, je mož izvlekel pištolo in ga ustrelil.

A ti primeri so prej izjema kot pravilo. Dejstvo je, da nesreče pri delu med youtuberji niso pogostejše kot pri nekaterih drugih poklicih; precej več je prometnih nesreč in bolezni, značilnih za zahodni svet (bolezni srca in ožilja, rak …). Kar med drugim priča, da so – čeprav njihovo življenje spremljajo milijoni – tudi youtuberji še vedno samo ljudje: s svojimi računi, ki jih je treba plačati, potrebami, ki jih je treba zadovoljiti, in težavami, ki jih je treba premostiti.

Sorodni članki

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Berite Delo 3 mesece za ceno enega.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine