Ljubljana – Po podaljšanih počitnicah se šolanje za vseh 260.000 učencev in dijakov danes nadaljuje na daljavo. Dijaki in učenci predmetne stopnje so se šolali na daljavo že teden dni pred počitnicami in so doma ostali prav v tednu, ko so se začela ocenjevanja. Kako naj učitelji poskrbijo, da bo ocenjevanje pravično in predvsem enako za vse, ni jasno. Poleg tega se učitelji sprašujejo, kako bodo pridobili toliko ocen, kolikor jih zahteva pravilnik. Z ministrstva za izobraževanje sporočajo, da za zdaj ni potrebe, da bi pravilnik spremenili.
Učitelji so že spomladi opozarjali, da jasnih pravil, kako naj se lotijo ocenjevanja na daljavo, ni. Ne gre za to, da bi od ministrstva ali zavoda za šolstvo pričakovali primere testov, ampak jasna pravila, ki bodo veljala za vse šole in vse učitelje. Ali lahko, denimo, učitelj zahteva, da ima otrok vključeno kamero, ali so kvizi lahko časovno omejeni (manj kot na 45 minut, kolikor traja šolska ura), ali učitelj lahko zahteva, da učenec s kamero pokaže prostor, da ne bi bilo goljufanj? Kako naj se dokazuje, da je doma izdelani izdelek res učenčevo delo? Učitelji in šole želijo tudi vedeti, kako naj sploh preverjajo učenčevo navzočnost pri »pouku«. Ali šteje samo prijava v videokonferenco in kaj storiti s tistimi, ki tega niso storili, in ali morajo tehnične težave, na katere se sklicujejo nekateri, tudi dokazati.
Z ministrstva nam na ta vprašanja niso odgovorili oziroma so zapisali, da je »zelo konkretna in praktična navodila v okrožnici, ki smo jo posredovali šolam, zapisal Zavod RS za šolstvo. Priporočila za pouk na daljavo so zapisana tudi v publikaciji Vzgoja in izobraževanje v RS v razmerah, povezanih s covidom-19.« Tako okrožnica kot priporočila dajejo usmeritve, vendar na ta vprašanja ne odgovarjajo. Šole so tako same zasnovale nekakšen bonton in o tem obvestile učence. Prakse so po Sloveniji zelo različne, razlike lahko tako pričakujemo tudi pri ocenjevanju.
Nujna sprememba pravilnika
Dr.
Eva Klemenčič s Pedagoškega inštituta je bila do ocenjevanja na daljavo skeptična že spomladi, mnenja tudi v jesenskem zaprtju šol ne spreminja: »Ocene so nasploh kočljive. Že več let govorimo o inflaciji dobrih ocen, za katere ni nujno, da kažejo dejansko stanje. Tudi glede ministričinega napotila v prvem valu epidemije, naj bodo ocene dobre, spodbudne, ne vem, ali je pripomoglo k temu izzivu. Očitno pa to ni težava le v Sloveniji. Pred kratkim sem govorila s kolegico iz Portugalske, kjer decembra načrtujejo nacionalno preverjanje znanja za učence tretjih, šestih in devetih razredov, pri čemer se bodo ta preverjanja osredotočila na branje, matematiko, naravoslovje. Tudi Norveška pripravlja analize, povezane z učenjem oziroma znanjem. Skratka, kaže, da se nekatere druge države v Evropi ne ukvarjajo toliko z ocenami, ampak predvsem z znanjem in pomanjkanjem tega zaradi razmer, povezanih s covidom-19.«
Glede pravilnika, ki določa, koliko ocen morajo učenci v posameznem šolskem letu zbrati, pa je Klemenčičeva jasna: »Z vsakim dnem, ko poteka šolanje na daljavo, je ta sprememba bolj nujna.« Po šolah upajo, da se bodo učenci in dijaki čim prej vrnili v šole, nekateri učitelji so prav zato ocenjevanja že preložili.
Komentarji