Piazza Duomo v Albi, kjer kuha
Enrico Crippa, je od 1. julija spet odprta, od srede do sobote. Tri Michelinove zvezdice v letošnjem vodniku, 29. mesto na zadnjem seznamu World's 50 Best Restaurants.

Enrico Crippa: »Sem Italijan, ki je delal v Franciji in na Japonskem, to je očitno vidno v mojih jedeh.« FOTO: Piazza Duomo Restaurant
Tako kot drugi vrhunski italijanski chefi si je tudi Crippa po zaprtju zaradi koronavirusa omislil dostavljanje hrane na dom, tako kot drugi z drugačnimi, preprostejšimi recepti in prezentacijo. Zdaj je Lombardijec, ki je zašel v Piemont, spet v svojem naravnem okolju, v kuhinji, in počne tisto, kar je po njegovih besedah težje od tradicije: posveča se iskanju inovacij. O inovativnosti ima Crippa čisto svoje mnenje: »Jed na krožniku je bolj popoln umetniški izdelek kot artefakti katere koli druge umetnosti, izkušnja se konča, ko jo poješ. Kip ali sliko si greš lahko spet pogledat v galerijo, ker je fizično tam, in morda boš ob novem obisku opazil kaj novega. Preprost krožnik špagetov pa bo morda videti enak prejšnjemu, a bo drugačen, jed je zelo osebno umetniško delo in s tem, ko jo poješ, jo uničiš. Gre za umetnost, ki je bila ustvarjena le zate. To je koncept, ki gre onkraj umetnosti.«

FOTO: Piazza Duomo Restaurant
Dobrojedski atelje
Crippa, rojen leta 1971 v kraju Carate Brianza, se je umetnosti kuhanja po hotelski šoli ob jezeru Como učil pri izumitelju »la grande cucina italiana«
Gualtieru Marchesiju v njegovi milanski restavraciji, potem pa kuhal še z več vodilnimi evropskimi chefi, v restavraciji Buerehiesel
Antoina Westermanna v Strasbourgu, mojstril se je pri
Christianu Willerju v Palme d'Or v Cannesu,
Gislainu Arabianu v pariški restavraciji Ledoyen, pri
Michelu Brasu v Laguiolu in El Bulliju
Ferrana Adrie v Rosesu.
Leta 1996 je začel delati v Marchesijevi restavraciji v Kobeju, potem pa do leta 1999 ostal v Osaki v hotelu Rhiga Royal, očiten razlog, da so Michelinovi ocenjevalci o njegovem slogu zapisali: »V svojem dobrojedskem ateljeju Crippa veličastno slavi vse, kar ponuja dolina Langhe, a z estetiko in natančnimi tehnikami, ki so stoodstotno japonske.«

Jed je popoln umetniški izdelek, ko jo poješ, se izkušnja konča, pravi kulinarični umetnik Crippa. FOTO: Piazza Duomo Restaurant
Vpliv družine Ceretto
Potem je v Crippovo življenje vstopila družina Ceretto, ki na sto šestdesetih hektarih prideluje ene od najboljših barolov in barbarescov. Naneslo je, da so v Albi, prestolnici belih tartufov, kupili veličastno stavbo nasproti Piazze del Duomo in
Bruno Ceretto je dobil nalogo, da na dolgem potovanju prečeše najboljše evropske restavracije in najde primernega glavnega kuharja za zamišljeno restavracijo na prestižni lokaciji.
Chef
Carlo Cracco ga je opozoril na Crippo in več članov družine Ceretto se je odpravilo v njegov rojstni kraj Brianza v restavracijo Paderno d'Adda, kjer je »kuhar samuraj« takrat kuhal. Že po prvem krožniku, ki je prišel iz kuhinje, so vedeli, da so našli pravega.

FOTO: Piazza Duomo Restaurant
Balkanski barok
Družina Ceretto se poleg vina najraje peča z umetnostjo, vsak september povabijo v rezidenco enega od vidnih svetovnih umetnikov, ki potem razstavlja v Albi, to pa je poseben izziv tudi za njihovega glavnega kuharja v Piazzi Duomo: Crippa si je zamislil rižoto, ki so jo navdahnile freske neapeljskega slikarja
Francesca Clementeja (pozneje je opremil tudi obe jedilnici restavracije), pred tremi leti je tja prišla
Marina Abramović in
Paolo Marchi je takrat zapisal: Balkanski barok, hommage Enrica Crippe Marini Abramović. Na krožniku so bili na primer fusili z zlatom z naslovom Zlata maska, pa črno-beli Portret s škorpijonom, s črnim škorpijonom na belem krožniku.
Crippov slog so opazili tudi ocenjevalci, leta 2006 so mu prisodili prvo zvezdico, leta 2009 je prišla druga, tretja novembra 2012, tega leta je bil izbran tudi za predsednika žirije na tekmovanju Bocuse d'Or.
O svojem kuhanju je Crippa lakoničen: v intervjujih rad preprosto pove, da je »Italijan, ki je delal v Franciji in na Japonskem, to je očitno vidno v mojih jedeh. Sicer pa so moje jedi instinktivne, ničesar ni treba razumeti, treba je le uživati v okusih.«
Komentarji