»Ko sem pogrešala Benetke, sem pogrešala
tristese. Žalobnega čara brez njih zame ni bilo več. Bilo je napol veselo, napol melanholično mesto. Mešanica žalostnega in bleščečega. Včasih začutim naval starih čustev, ko mi bežen pogled na mrtvico, posejano s sončnimi lisami, obudi spomine, ko zaduham omamen vonj krušljive starodavnosti ali ko me zbode bridkost. To je romantika. To je poželenje in temno vino Benetk!« Tako razglablja
Jan Morris v knjigi
Benetke, ki jo je napisala, ko je bila še James Morris.
»Morda se bojim, da izgubljam Benetke, če govorim o njih,« razmišlja italijanski pisatelj
Italo Calvino, toda
Marie-José Gransard se v svojem
Venice – Literary Guide for Travellers pred tem strahom ne ustavi. Beneški svet opisuje kot nebesa kulturne svobode, kjer so lahko svoje sanje živeli mnogi slavni ustvarjalci – slikarji, glasbeniki, politiki, znanstveniki in literati.
Serenissima je navdihnila križanko življenj in tudi zato poznamo Benetke, kot so jih v nekem trenutku videle njihove oči.
Giorgio Vasari, učenec in prijatelj božanskega
Michelangela, tukaj sredi 16. stoletja uspešno proda risbe svojega mentorja španskemu veleposlaniku in prav tukaj začne pisati svoja slavna
Življenja znamenitih slikarjev, v katerih pove, da je Michelangelo na svojem kratkem obisku v Benetkah narisal novost, ki bo postala znamenitost – most Rialto, na katerem bo nekoč kasneje visel napis:
Ne pljuvajte na kopalce. Le nekaj desetletij pred Vasarijem
Albrecht Dürer po odhodu iz mesta uporablja bogatejši razpon barv, na njegovih slikah je več svetlobe. Obiskuje celo plesne tečaje in s ponosom zapiše: »To je mesto, kjer sem postal gentleman.«
Kjer je končal slavni Tizian
Benetke v tem času pripadajo domačinom. FOTO: Aleš Nosan
V
Življenjih Vasari poroča o grškem slikarju
Domenikosu Theotokópoulosu, bolj znanem kot El Greco, ki pride delat v Tizianov atelje, in prav priporočilo velikega Tiziana, najimenitnejšega med beneškimi slikarji, ki je nekoč milostno dovolil cesarju Španije in Avstrije
Karlu V., da mu je pobral čopič, ki mu je po nesreči padel na tla, mu odpre pot k svetovni slavi, ki jo kasneje doseže na španskem dvoru. O slavi Tiziana priča podatek, da so, ko je umrl za kugo, samo njega med 70.000 žrtvami pokopali v cerkvi. Pol stoletja kasneje El Grecu sledi
Diego Velázquez, ki ga sem pošlje španski kralj. V Benetkah ga osumijo vohunstva, čeprav je njegova želja le nakup nekaterih slikarskih del za svojega kralja. V tem lokalnem ponosu Benečanov ni nič žaljivega, tudi če se vodnikom v Doževi palači le redko zdi vredno omeniti osupljive slike
Hieronymusa Boscha, ki visijo poleg Mostu vzdihljajev. Pač ni bil Benečan.
Groteskna bitja na njegovih panelih nekako sodijo v ta prostor, saj je bilo v Benetkah vedno veliko grbavcev in pritlikavcev, kot že stoletja beležijo kronisti. Z njimi so večinoma ravnali prijazno, čeprav je veljala vraža, da se je treba držati trideset korakov od pohabljenega človeka, kar je morda prispevalo k dobro znanemu odporu
lorda Byrona, da bi se podnevi kazal na Piazzi. To pa ga ni oviralo, da ne bi nekoč po odhodu z neke soareje plaval po Velikem kanalu, za njim pa je v gondoli služabnik vozil njegova oblačila. Mimogrede, Byron je slovel kot odličen plavalec in kot v posmeh tej njegovi veščini se je z balkona palače Mocenigo ena njegovih zapuščenih ljubic samomorilsko vrgla v kanal.
Palača Vendramin, kjer je umrl sloviti skladatelj Richard Wagner, je menjala lastnike v zanimivem aristokratskem zaporedju. FOTO: Aleš Nosan
Precej dobri so opisi, ki so nam jih zapustili poslanci tujih držav, kadar se že niso ukvarjali z najemanjem morilcev na diplomatskih misijah. Med njimi je bil tudi zelo slaven človek,
Dante Alighieri. Njegov edini zanesljivi obisk v mestu je izpričan leta 1321, ko je prišel na delikatno misijo, povezano s tihotapljenjem soli. Nekateri Benečani radi verjamejo, da je Dante v njihovem mestu že nekaj let prej prebral nagovor v čast novoizvoljenemu dožu. Takrat bi si lahko ogledal Arsenal, ki je zaposloval do dvajset tisoč delavcev in bil sposoben zgraditi vojno ladjo v enem dnevu. Obisk ladjedelnice je izkoristil kot metaforo za opis kraja v osmem krogu pekla v
Božanski komediji, kjer so kaznovani podkupljivi uradniki.
Stoletje popularne glasbe
Službo uradnika je kot tajnik francoske ambasade nameraval opravljati tudi
Jean-Jacques Rousseau. Njegovo osemnajsto stoletje je bilo polno popularne glasbe. Gondoljerji so peli barkarole in njihove pesmi so ga povsem prevzele:
Ne pozabimo Torquata Tassa, ki ga gondoljerji pojejo na pamet, ko si podajajo njegove kitice skozi poletne noči med svojimi čolni. Rousseau je napisal priredbo Vivaldijeve
Pomladi za flavto iz
Štirih letnih časov in oživil odprte koncerte na vrtu v palači Rizzo-Patarol, kjer je zdaj razkošen hotel v četrti Cannaregio.
Slavni Harry's Bar je imel številne ugledne goste, med njimi so bili Orson Welles, Ernest Hemingway, Truman Capote ... FOTO: Aleš Nosan
Sem je prihajal
abbé Antonio Vivaldi igrat svoje skladbe na terasi s pogledom na večerno laguno, ki jo je gospod
William Turner slikal tako rad, da je samo v tednu dni bivanja v mestu ustvaril okoli sto risb in akvarelov, narejenih v glavnem med vožnjo z gondolo po zakotnih kanalih. Benetke danes niso več vrhovno mesto glasbe, ki je pogosto privabilo samega Stravinskega, da je v operi Fenice dirigiral svoja dela, odlični Zbor sv. Marka, nekdaj ga je vodil Monteverdi, pa še vedno prepeva visoko med mozaiki istoimenske bazilike.
Individualistični tujci so radi prihajali v mesto, vendar Benečanov nobena stvar ni spravila iz tira. Niti francoska pisateljica
George Sand v pohujšljivo tesnih hlačah v hotelu Danieli, ki je prišla z Alfredom de Mussetom in mu nemudoma pobegnila s čednim mladim zdravnikom, niti mogočni
Orson Welles v Harry's Baru. Sloviti
Ernest Hemingway je, spektakularno ovešen z mrtvimi ptiči, rad zakorakal vanj s Torcella in v njegovi zadnji sobi pisal
Čez reko in med drevje. Prihajala sta
Truman Capote in sam
Winston Churchill, z besedami Jan Morris imenovan zadnji med
nábobi, stiskajoč k sebi škatlo z barvami.
Kult romantičnega mesta
Prav Angleži so ustvarili romantični kult mesta: pesnik
Shelley, ki je gledal, kako sonce zahaja za Evganejskimi griči, politik
Cobden, ki so ga počastili na banketu na Giudecci, kjer so vsi gostje v gumbnicah nosili koruzne storže,
Ruskin, ki še vedno velja za avtorja najsijajnejših opisov mesta v angleškem jeziku, kljub temu da ga je imenoval
Mesto v blatu. Sledil jim je Američan, pisatelj
Ambasadorjev Henry James, živeč v hiši ob Velikem kanalu.
Angleški popotnik iz elizabetinske dobe
Thomas Coryat pa se je pred obiskom Benetk srečal z nekim bahačem, ki je trdil, da se je skozi mesto peljal s poštno kočijo. Veliki kanal je bil register beneškega plemstva, vsaka družina je na eno izmed monumentalnih pročelij palač vpisala svoje ime – palača Vendramin, na primer, kjer je umrl sloviti skladatelj
Richard Wagner, je menjala lastnike v zanimivem aristokratskem zaporedju. Danes sta v njej zimski kazino in muzej, posvečen Wagnerju.
Nenavadno veliko znamenitih obiskovalcev je umrlo tukaj in našlo večni počitek na mestnem pokopališču – otoku San Michele. K skromni grobnici baletnega impresarija Djagiljeva vsako leto prirejajo romanje ljubitelji baleta. Smrt in Benetke sodita skupaj. Nihče ni tega pokazal bolje kot
veliki bog literature
Thomas Mann.
FOTO: Andrea Pattaro/AFP
Tako kot sodita skupaj tudi morje in Benetke.
Tintoretto je portretiral mesto, ki ga zalije plimni val, in pisatelj
Charles Dickens je beneško vodo videl kot tiho in oprezno: »Ovita krog in krog ... v mnogih zavojih kot stara kača: čakajoča na čas, ko se bodo ljudje zazrli v njene globine za kamni starega mesta, ki se je imelo za njegovo ljubico.« Ni naključje, da znameniti Campanile, zvonik svetega Marka, stoji tako blizu vode, kar je
Goetheju omogočilo, da je s ploščadi pred njim prvikrat videl morje. V tem zvoniku je
Galileo dožu demonstriral svoj najnovejši izum Campanile – teleskop.
Ko se je slavni stolp edinkrat sesul, je bil žrtev samo tigrasti maček, in še on le zato, ker je nepremišljeno prekršil varnost in se vrnil v zvonik, da bi pojedel hrano do konca. Varnostni moment, ki ga je nadzoroval zloglasni
Svet treh, je velikokrat vzbujal resnično grozo. Francoski esejist
Montesquieu je, ko so mu nekega dne v šali dejali, da ga nadzoruje
Trojica, še isto jutro pospravil prtljago in pobegnil domov v Pariz. Še znameniti Casanovov pobeg iz ječe naj bi se posrečil samo zato, ker je bil v resnici tajni agent Trojice.
Sinonim za glasbo
Velike osebnosti so vedno prihajale v Benetke. Blizu palače Rezzonico, kjer je umrl angleški pesnik in dramatik
Robert Browning, živel
papež Klemen XIII. in bival
cesar Franc II., je terasa, s katere je
Napoleon spremljal regato. Čez kanal je dom doža Cristofora Mora, o katerem domačini, malce užaljeni ob Shakespearovem pojmovanju Othella, trdijo, da je bil – on in ne Maver – izvirni beneški general.
Sončni zahod pod Mostom vzdihljajev FOTO: Aleš Nosan
Ne tako daleč stoji
rdeča hišica, kjer je poet
D'Annunzio ljubimkal z
Eleonoro Duse, slavno italijansko igralko, in v temi slepote napisal
Notturno. V samostanu La Carità je p
apež Aleksander III., potem ko so ga izgnali iz Rima, menda pol leta delal kot kuhinjski pomočnik. Mnogo legend ilustrira njegov prihod v mesto, blizu Campa San Aponal lahko nad kapelico preberete napis:
Papež Aleksander III. je ... tukaj prespal prvo noč in nato podelil odpustek za vse čase vsakomur, ki bo na tem kraju zmolil očenaš.
Za Jan Morris ni dileme. Nobena galerija v Evropi ni živahnejša kot Akademija: »Stojite sredi škatle za barve. Z okna stavbe lahko vidite enega od Tizianovih ateljejev in Veronesejeva hiša je le dvesto metrov stran. Nočna gladina morja je kakor veliko jezero slivovega soka.«
Corot, Manet, Monet, Renoir, Whistler – vsi so slikali slavne podobe Benetk. Vojska gostujočih občudovalcev jim je pisala svoje hvalnice:
Stendhal, Hans Christian Andersen, Rilke, Proust.
Nietzsche je bil tisti, ki je nekoč dejal, da je, »ko je iskal sinonim za glasbo, našel vedno in samo Benetke«, in
Charlie Chaplin je pripomnil, »da bi prav rad vzel puško in postreljal kipe s Sansovinove knjižnice na Piazzetti«.
Celo
Hitlerju se je mesto zdelo lepo: bival je na kopnem, vendar je posebej občudoval Doževo palačo. Tako je Jan Morris povedal eden izmed kustosov, ki so ga spremljali po njej. Legenda pravi, da se je izmaknil protokolu in šel v zgodnjih jutranjih urah sam (baje v napol norem diru) pohajkovat po mestu. Kar je logično. Slava tega kraja je v veličastnem dejstvu samega mesta. Nič čudnega, da je mož angleške pisateljice
George Eliot nekoč s sramotnim pljuskom padel z njunega hotelskega okna v Veliki kanal.
Komentarji