Neomejen dostop | že od 9,99€
Motoristična čelada je edini kos zaščitne opreme, ki smo ga motoristi po zakonu dolžni nositi. Seveda je za varnost motorista pametno, da poleg čelade uporablja tudi preostalo zaščitno opremo: jopič, hlače, škornje in rokavice. Za nakup motoristične opreme si moramo vzeti čas, kar še posebej velja za čelade. Boris Kompare je odličen poznavalec čelad in direktor velenjskega podjetja Compaco, ki letos praznuje okrogli jubilej 30 let poslovanja. Podjetje je že od ustanovitve zastopnik italijanske tovarne čelad Nolan, pod katero sodita še znamki Grex in X-lite.
Ključno je, da si za izbiro čelade vzamemo dovolj časa. Zavedati se moramo, da jo bomo uporabljali pet ali šest let, nekateri morda še dlje. V tem času mora služiti svojemu namenu. Treba je poudariti, da najdražja čelada ni vedno tudi najboljša. Glede na namen uporabe so razdeljene v več kategorij. Čelada, ki jo uporabljamo v mestnem okolju, je povsem drugače zasnovana kot tista, ki je namenjena, recimo, dirkačem motoGP. Tako lahko čelade ločimo na potovalne, urbane in dirkaške. Zato si moramo najprej odgovoriti na vprašanje, za kateri namen jo bomo uporabljali.
Čelade ločimo tudi glede na njihovo zasnovo. Poznamo tako imenovane jet, odprte čelade, ki so najprimernejše za vroče dni in za mestno uporabo. Drugi tip so preklopne čelade z dvižnim predbradnim delom, ki jih lahko uporabljamo tako v mestu kot za potovanja na drug konec sveta. Tu so še integralno zaprte čelade, ki imajo fiksen predbradni del. V zadnjih letih so inženirji razvili tako imenovane hibridne čelade, ki jim lahko z uporabo različnih delov spreminjamo namembnost. Predbradni del, vizir, sončni vizir in ščitek lahko pri njih poljubno kombiniramo. Takšna čelada lahko omogoča tudi do osem različnih kombinacij čelade.
Ko enkrat približno vemo, katero bi izbrali in katera bo najbolj ustrezala našemu načinu uporabe, si moramo vzeti čas za izmero velikosti. Ta korak je zelo pomemben. S krojaškim metrom izmerimo obseg glave, ki nekako v 80 odstotkih ustreza velikosti čelade. Čelado izmerjene velikosti si moramo nujno povezniti na glavo in preveriti ustreznost njene ergonomije. Ljudje smo si različni in imamo različne oblike glave, zato moramo izbrati čelado, ki tej ustreza. Priporočljivo je, da preizkusimo več modelov.
Še bolje je, če vam trgovec pred nakupom omogoči testno vožnjo z izbrano čelado na lastnem motociklu. Kajti čelada, ki je vrhunska za vašega prijatelja, ni nujno takšna tudi za vas. Ogromno stvari vpliva na to, kako se obnaša na motorju. Tam je izpostavljena vetrnemu toku, in od tega, kakšen je vetrni tok (od kod prihaja in kako se lomi), je odvisno, kako udobna in glasna bo. Prav tako so pomembni nagib vetrobranskega stekla, njegova višina, drža motorista, njegova postava ...
Priporočam, da si pred prvo vožnjo z novo čelado vzamemo urico časa, se usedemo na kavč in si poveznemo čelado na glavo. Če je premajhna, nas bo po približno pol ure nošnje začela boleti glava. Po eni uri bodo bolečine neznosne.
Nova čelada bo močno objela glavo, saj je njeno oblazinjenje še nepoležano. Radi vidimo, da nam ne stisne lic in pod njo ne občutimo utesnjenosti. Lične blazinice so namreč tiste, ki jo fiksirajo in preprečijo, da bi opletala. Blazinice se bodo po nekaj dnevih uporabe uležale in čelada bo postala udobnejša.
Če je čelada med pomerjanjem preveč udobna, nam je zelo verjetno prevelika. Kako to ugotovimo? Ko si jo poveznemo na glavo, z roko sežemo v njen zadnji del. Če roka zmore priti v režo med čelado in glavo, nam je prevelika, na motociklu pa bo skrajno neudobna, glasna, prepišna in bo lahko opletala, kar motorista utruja. Podobno, kot če bi si kupili prevelik čevelj.
Priporočam, da si pred prvo vožnjo z novo čelado vzamemo urico časa, se usedemo na kavč in si jo poveznemo na glavo. Če je premajhna, nas bo po približno pol ure nošnje začela boleti glava. Po eni uri bodo bolečine neznosne. V takšnem primeru nesemo čelado nazaj v trgovino in jo zamenjamo za večjo. Dober trgovec nam jo bo brez vprašanj zamenjal.
Vsekakor je nakup v motoristični trgovini boljša izbira, saj nam bodo tam tudi ustrezno svetovali. Po spletu bi morda lahko kupili model, s katerim že imamo izkušnje in ga dobro poznamo.
Ko enkrat ugotovimo namen uporabe in velikost čelade, je dobro, da pomislimo tudi na ponakupne storitve, torej rezervne dele, servis in garancijo. Čelado bomo uporabljali več let, zato je dobrodošlo, da če se na primer opraska vizir, tega lahko enostavno in hitro zamenjamo z novim. Naše podjetje ponuja svojim strankam vsakoletne brezplačne servisne preglede čelad, kjer preverimo tesnila, namažemo pregibne dele, očistimo prezračevalne kanale in čelado pripravimo na naslednjo sezono.
Na koncu moramo biti pozorni še na to, kje je bila izdelana. Čelade, izdelane v urejenem okolju, so brez dvoma kakovostnejše in zmogljivejše od tistih, ki so bile narejene v manj urejenem okolju, kjer nimajo izkušenj in so še vajenci v razvoju in proizvodnji. Zato je bolje izbrati znamko z dolgoletno tradicijo izdelave v urejenem okolju.
V Sloveniji se moramo pohvaliti, da smo med naprednejšimi, kar zadeva uporabo motorističnih čelad v signalnih barvah. Bolj ko gremo na sever Evrope, manj je živih barv. Pri nas opažamo, da prodamo vedno več signalno obarvanih čelad, saj so ljudje ugotovili, da so tako v prometu prej opaženi. To pa je za varnost bistveno. Čelada je najvišja točka motorista, ki seže prek strehe avtomobila. Ko od daleč pogledamo gručo motoristov, nam tisti s signalno obarvanimi čeladami najprej padejo v oči. Te barve so tako živahne, da voznika avtomobila zmotijo in postane bolj pozoren. Seveda motoristom ne smejo biti v potuho, da bi mislili, da jih bodo avtomobilisti zaradi nje vsakokrat opazili.
Industrija preizkuša različne nove rešitve – tudi zračne blazine in HUD-prikazovalnike – a do njihove implementacije v serijskih izdelkih smo še daleč. Kar zadeva varnost čelade, je sicer res, da so se v vseh 30 letih zaostrovala pravila pri sami absorpciji energije in varnostnih elementih, nameščenih na čelade, ampak kakšen zelo velik korak ni bil narejen.
Po drugi strani je bil dosežen velik napredek pri uporabnosti in udobnosti čelade. Če boste pogledali trideset ali več let stare čelade, boste opazili, da njihovi vizirji niso tesnili, notranjost je bila precej neudobna in oblika ni bila aerodinamična. Zdaj so čelade vsako leto bolj dodelane, uporabne in prijazne do uporabnika. Pri izbiri materialov za oblazinjenje je bil narejen ogromen korak naprej, po prvih žametastih oblazinjenjih imamo zdaj že oblazinjenja z aktivnimi ogljikovimi vlakni, ki so zelo prijazna do uporabnika in izdelana po vzoru aktivnega športnega perila. Zato se izjemno hitro sušijo, so zračna in odvajajo pot s kože.
Tudi pri sami ergonomiji, torej načinu, kako čelada objame glavo, kako se uporabnik v njej počuti, je bil dosežen ogromen napredek. Sama oblika čelade je dodelana v vetrovniku s tako imenovanimi likvidnimi testi. Velik razvoj opravljajo tudi v povezavi z varnostjo. Današnje čelade zdržijo veliko več kot njihove prednice.
To, o čemer industrija trenutno najbolj razmišlja, pa je udobje za uporabnika in uporaba komunikacijskih sistemov. Ti so integrirani v čelado in omogočajo pogovore s sopotnikom, poslušanje navodil navigacijske naprave, glasbe ...
Mi smo 30 let mladi. To je bil šele dober začetek in seveda nameravamo še naprej razvijati svojo ponudbo, skrbeti za kupce, da bodo imeli servis, nekoga, na kogar se lahko obrnejo po nasvet pri nakupu, da jim bomo pomagali in da bodo na koncu uživali v vožnji z motociklom.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji