Neomejen dostop | že od 9,99€
Umrl je akademski slikar Roman Uranjek (1961), znan kot član umetniškega kolektiva Irwin in po delovanju v politično umetniški organizaciji Neue Slowenische Kunst (NSK). »Bil je eden najpomembnejših slovenskih umetnikov, ustanovni član Irwinov, član NSK in tudi NKja - Novega kolektivizma,« nam je povedala Zdenka Badovinac.
Med njegove najbolj prepoznavne projekte sodi Vsaj en križ na dan, v okviru njega je dvajset let narisal vsaj en križ na dan, lahko tudi več. Znan je bil tudi po svojem sodelovanju z bosanskim umetnikom Radenkom Milakom
Skupina Irwin, katere člani so še Dušan Mandič, Miran Mohar, Andrej Savski in Borut Vogelnik, tradicionalno velja za enega najkompleksnejših in tudi mednarodno najvplivnejših fenomenov slovenske sodobne umetnosti od porajanja postmodernizma v 80. letih minulega stoletja dalje.
Skupina je bila ustanovljena leta 1983 v Ljubljani, do leta 1985 sta bila njena člana tudi Marko Kovačič in Bojan Štokelj, njen osnovni pristop pa je – kot so ga označili na portalu MG+MSUM – potencirani eklekticizem, ki so ga utemeljili na metodi retroprincipa.
Kmalu po ustanovitvi je skupina objavila vodilo svojega večplastnega delovanja, to je predvsem afirmacijo nacionalne likovne umetnosti, utemeljene na sočasni uporabi različnih, pogosto tudi nasprotujočih si stilov. Navezali so se na tradicijo konceptualizma, eden njihovih najpomembnejših projektov pa je postala večdesetletna serija Was ist Kunst.
Skupina je postala izrazito znana po postopkih apropriacije ikonografije socrealizma, nacistične propagande, sakralne umetnosti, umetnosti avantgardnih gibanj ali arhetipskih podob slovenske umetnosti. Njihovih značilnih ikon, samostojnih in skupinskih razstav doma in na tujem, nastopov, izdanih publikacij in referenc je malone nešteto. Leta 2004 so prejeli Jakopičevo nagrado.
Skupina Irwin oziroma širši NSK tradicionalno vejata tudi za mednarodno najuspešnejši projekt slovenskega vizualnega prostora. Retrospektivna razstava Neue Slowenische Kunst: Od Kapitala do kapitala velja za najuspešnejšo razstavo Moderne galerije. Po Ljubljani (2015), kjer jo je videlo 15.000 obiskovalcev, je gostovala v Van Abbemuseumu v nizozemskem Eindhovnu (40.000), v moskovski galeriji Garage (več kot 70.000 obiskovalcev) in madridskem muzeju Reina Sofia, kjer jo je videlo več kot 300.000 ljudi.
Uranjek je prvo delo iz omenjene samostojne serije Vsaj en križ na dan naredil 1. januarja leta 2002, ko je Evropska unija uvedla enotno valuto. »Narisal sem evro, vanj pa vkomponiral križ. Rekel sem si, da bom od takrat naprej vsak dan, kot enoletni projekt, ki se dostikrat pojavlja v zgodovini umetnosti, naredil dve ali tri risbe ali kolaže s križem. Najprej sem mislil, da bo projekt Križ skupni projekt Irwinov, ker je pač križ ena od naših ikon. Ampak ko sem začel s tem, se nisem več mogel ustaviti,« je predlani povedal v pogovoru za Delo.
»In zdaj delam te podobe že osemnajst let, vsak dan od dva do štiri križe. Tole, kar lahko vidite v teh knjigah (pokaže na skladovnice fasciklov na polici ob steni), je osemnajst let skic in kolažev mojih križev. V prvih dveh, treh letih sem delal po dva na dan, zdaj jih naredim štiri na dan. Tukaj je zbranih že okrog 24.000 risb in kolažev. Tudi to ni več projekt Irwinov, ker bi bil potem moj delež likovnih del 99-odstoten, tako da se je projekt osamosvojil, in verjamem, da ga bom nadaljeval v neskončnost …«
Križe je ustvarjal vse do zadnjega dne. Danih mu je bilo 60 ustvarjalnih let.
Danes ponoči je preminil eden od najpomembnejših slovenskih slikarjev Roman Uranjek (1961). Bil je soustanovitelj skupine IRWIN (1983) in gibanja Neue Slowenische Kunst (1984). Kot član skupine IRWIN je razstavljal tako rekoč po vsem svetu, na najbolj prestižnih razstavah in v najbolj cenjenih muzejih in galerijah. Roman Uranjek je bil vse svoje življenje zvest osnovnim premisam kolektivizma, kot sta ga zasnovala IRWIN in NSK. Že v 80. letih je skupaj s svojimi sodelavci skoval termin retroprincip, ki označuje njihovo drugačnost od prevladujočega postmodernizma tistega časa in nadaljevanje tradicije konceptualne umetnosti. Roman Uranjek je bil tudi član skupine oblikovalcev Novi kolektivizem (1984), ki so jo sestavljali člani treh ustanovnih skupin NSK (Laibach, IRWIN in Gledališče sester Scipion Nasice.) Zadnja leta je deloval tudi kot kustos nekaterih odmevnih razstav in v zadnjem obdobju veliko sodeloval tudi z bosanskim umetnikom Radenkom Milakom, s katerim sta skupaj zastopala BiH na Beneškem bienalu leta 2017.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se