Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
PREMIUM   D+   |   Ocene

Ocenjujemo: Katarina Morano: Usedline, režija Žiga Divjak

Predstava je zanimiva v svoji nepretencioznosti, še zlasti danes, ko vsi gromoglasno navijajo, da je treba svet vreči s tečajev.
V predstavi je nekakšna poetičnost skrita prav v odsotnosti vsakršne poetike. FOTO: Peter Giodani
V predstavi je nekakšna poetičnost skrita prav v odsotnosti vsakršne poetike. FOTO: Peter Giodani
12. 2. 2022 | 07:46
5:17

V nadaljevanju preberite:

Estetika vsakdanjosti oziroma tako imenovana poetika vsakdanjega življenja se ciklično pojavljata in ugašata ob bolj kompleksnih, sofisticiranih ali družbenopolitično udarnih umetniških projektih. Izpeljave so različne, od izrazito liričnih in hladno dokumentarnih do radikalnih in mejnih, ki bi jih lahko nekako – prosto po Freudu – umestili kar v polje sodobne psihopatologije vsakdanjega življenja. V Usedlinah Katarine Morano v Mestnem gledališču ljubljanskem (MGL), ki so bile tudi uvodna predstava mednarodnega festivala Ruta, so po eni strani združene vse te karakteristike, po drugi pa drame ne bi mogli umestiti v nobeno od teh kategorij, saj se takšna poetika vsakdanjega bolj manifestira v prozni oziroma že kar prozaični maniri.

Celoten članek je na voljo le naročnikom.

Berite Delo 3 mesece za ceno enega.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Sorodni članki

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine