
Neomejen dostop | že od 14,99€
V sodobni pesniški krajini, v kateri se mnogi mladi avtorji znajdejo bodisi v skušnjavi hermetičnega zapiranja v samozadostne jezikovne eksperimente v želji po umetniški legitimnosti bodisi poenostavljanja za instantno – instagramabilno – potrošnjo, je iskanje avtentičnega pesniškega glasu svojevrsten izziv. Pravi pesniški izraz namreč ne nastane v vakuumu, temveč v napetosti med osebnim in univerzalnim, v dialogu s tradicijo in njenim preseganjem. Ravno ta dialektika odpira prostor, v katerem se lahko rojeva pristna pesniška govorica.
Poezija Alje Pušič se giblje prav v tem vmesnem prostoru. Ne zapira se v hermetično nedostopnost niti ne sprejema površinskega izpovedovanja, temveč gradi svoj izraz na presečišču, na katerem individualna izkušnja pridobiva nadosebno vrednost. Tako ustvarja poezijo, ki je dostopna, a nikoli plehka, domišljena, a ne pretenciozna, osebna, a nikoli samovšečna. S to uravnoteženo držo vzpostavlja prostor pesniške artikulacije, ki nagovarja sodobnega bralca, ne da bi žrtvovala umetniško integriteto in globino.
Med najizrazitejšimi odlikami avtoričinega pesniškega izraza je njegova skrbno odmerjena jedrnatost. V pesmi povsem izgubiti zapiše: pogosto sem zdrobljena in ne vem, s katerim kosom naj odgovarjam,/zato molčim in trkam na živce, preverjam reflekse,/ko me predolgo nič ne razburi. Ta artikulacija notranje razdrobljenosti ne potrebuje teoretske nadgradnje ali čustvene emfaze – izbrane besede same nosijo zadostno pomensko težo. Alja Pušič s to ekonomijo izraza kaže zrelost, ki se ne izgublja v besedni inflaciji, temveč stavi na preciznost in pomensko nasičenost vsakega izbranega jezikovnega elementa.
Sposobnost, da z minimalnimi jezikovnimi sredstvi doseže učinkovit izraz, se kaže tudi v verzu počakaj pred vrati, da mi uspe skriti vso glasbo iz pesmi ne hodi, če pa že prideš. Ta nenavadna podoba v svoji svežini in večplastnosti deluje neposredno, a hkrati odpira široko polje asociacij in pomenskih odtenkov. Podobno ekonomijo izraza najdemo v pesmi neko dekle je pred sto leti reklo: ne znam graditi, ampak enkrat sem sanjala, da bom arhitektka, v kateri prizor na plaži subtilno razkriva družbene mehanizme spolnega razlikovanja: otroci se igramo skupaj,/dokler oče ne zakliče:/»za grajenje gradu iz peska/potrebujem štiri močne fante.«
Rubriko Mlado pero, v kateri že peto leto predstavljamo mlade avtorje in literarne kritike, časopisna hiša Delo pripravlja v sodelovanju s pisarno Ljubljane, Unescovega mesta literature.
Tudi pesem veneče ptice, nagrajena leta 2024 na natečaju Rdeča nit, kaže pesničino sposobnost, da skozi navidezno preprosto podobo artikulira kompleksna družbena razmerja. Ko zapiše: zdaj ne več/zdaj smo zlobni tako / da smo preveč prijazni/da občudujemo ptice v pretepih/ali vrstah / ki jih poravnavajo nagonsko/ne da bi se lahko marale, prepozna nove oblike družbene odtujenosti, ki se skrivajo za masko pretirane prijaznosti in sprejemanja. Alja Pušič razume, da so prave resnice o sodobni družbi pogosto v drobnih, navidezno nepomembnih detajlih vsakdana, in te detajle zna prepesniti v pesniške podobe, ki razkrivajo širše družbene strukture.
Formalno gledano avtoričina poezija ne prinaša radikalnih inovacij, a kaže premišljeno raziskovanje različnih oblikovnih možnosti. Namesto klasične rime in metrike gradi pesniški ritem skozi druge postopke – ponavljanje, paralelizme, vizualne poudarke. Njena Zbirka kakojev je vzorčni primer takšnega pristopa: z vizualno distinktivno podobo – ponavljajoče se puščice (→) in anafora kako – vzpostavlja ritmično ogrodje, ki povezuje raznovrstne miselne utrinke v organsko celoto: → kako nočne ure hitijo druga v drugo/→ kako sem zmeraj v pripravljenosti in ožemam pomaranče za jutranji sok. Ta oblikovna rešitev, čeprav ni revolucionarna, deluje izrazito funkcionalno – nadomešča tradicionalno zvočno organizacijo z vizualno in ritmično strukturo, ki subtilno podpira vsebino in tok pesmi.
Med opaznimi formalnimi značilnostmi v poeziji Alje Pušič je tudi njena tendenca k členitvi pomenskih enot na kratke, nekajbesedne verze. To fragmentacijo lahko opazimo na primer v odlomku iz pesmi mrtvo mesto (II): toliko oči/in niti en par/ne gleda/v skupno točko/ker so ljudje/morali postati/prepozorni / ljudje/gledajo/ljudi in jih/ne vidijo. Ta segmentacija sicer vizualno podpira vsebinsko tematizacijo razdrobljenosti in ustvarja specifičen ritem branja, vendar mestoma prekinja naravni tok jezika. Čeprav ta pristop pogosto učinkovito dopolnjuje tematsko plat pesmi, so v nekaterih primerih takšne členitve manj upravičene in brez jasnega pomenskega ali ritmičnega doprinosa. V takšnih primerih bi bolj naravna členitev, ki bi sledila organskim enotam jezika, lahko izboljšala bralno izkušnjo, ne da bi žrtvovala vizualno dimenzijo pesmi.
Poleg samostojnih pesmi Alja Pušič suvereno vstopa tudi v zahtevnejšo formo pesniškega cikla, kar nakazuje njeno širše razumevanje pesniške umetnosti. V dvanajstdelnem ciklu neko dekle je pred sto leti reklo: ne znam graditi, ampak enkrat sem sanjala, da bom arhitektka razvija izbrani motiv skozi različne časovne in perspektivne ravni, pri čemer ohranja vsebinsko in formalno koherenco. Ta sposobnost gradnje večjih pesniških celot je pomemben korak v razvoju vsakega pesnika – označuje prehod od ustvarjanja posameznih, izoliranih pesmi k premišljeni kompoziciji obsežnejših pesniških struktur. Ciklična organizacija nakazuje pesničino razumevanje, da poezija ni le izraz trenutka, temveč tudi premišljena gradnja semantičnega prostora, ki zahteva širši konceptualni okvir.
Na sodobnem pesniškem prizorišču Alja Pušič vzpostavlja prostor poezije, ki stavi na natančnost opazovanja, subtilnost izražanja in premišljenost kompozicije. Njena besedila ne težijo k velikim gestam ali dramatičnim razrešitvam. Njihov namen je skromnejši, a morda prav zaradi svoje prizemljenosti bolj avtentičen – ustvariti jezikovno artikulacijo izkustva, ki v izogibanju tako banalnosti kot tudi pretencioznosti omogoča pristen stik z resničnostjo. Avtoričina poetika prepriča z umerjenostjo, gotovostjo, ki pričata o pesniškem glasu, ki je našel svojo pot. Njena poezija ne kriči, temveč šepeta, ne zapoveduje, temveč nakazuje, ne razlaga, temveč prikazuje. In prav v tem šepetu, v tem nakazovanju, v tem prikazovanju se razkriva njena vrednost – vrednost poezije, ki ne potrebuje velikih besed, da bi imela veliko povedati.
Tinkara V. Kastelic (2001) je doktorska študentka in mlada raziskovalka na področju jezikoslovja in večkulturnosti. Diplomirala je iz prevajalstva na Filozofski fakulteti UL, magistrirala na Univerzi v Strasbourgu. Literarne kritike objavlja na platformi Koridor – križišča umetnosti, ob tem je tudi urednica Koridorjeve glasbene redakcije in članica mladega Pena.
Komentarji