Neomejen dostop | že od 9,99€
V rubriki Mlado pero v sodelovanju s pisarno Ljubljane, Unescovega mesta literature, vsak mesec predstavljamo mlade avtorje in literarne kritike, dajemo prostor za razmislek o literaturi mlajših generacij in spodbujamo njeno prisotnost v slovenski publicistiki. Tokrat je prijela za pero pesnica, prozaistka in dramatičarka Nika Šoštarič, recenzijo njenega dela je pridala literarna, gledališka in filmska kritičarka Neža Dvorščak.
Moram nekaj naredit sama s seboj / ker zdaj prihaja čuden čas / ne vem kaj prinaša / ampak nekaj zagotovo / vonjam, v pesmi kaj mi težite s to prekleto jugoslavijo zapiše Nika Šoštarič (2001), študentka filozofije in slovenistike na Filozofski fakulteti UL, ki je tako prozo kot poezijo začela pisati že v osnovni šoli, v gimnaziji pa se je posvetila tudi filmu in gledališču.
»Sprva sem hotela najti obliko, ki bi mi omogočala največ prostora pri pisanju, a sem kmalu ugotovila, da ene same zvrsti, ki bi mi omogočala popolno svobodo, ni. Ko dobim idejo, moram najprej ugotoviti, kako bi jo rada predstavila, saj se v poeziji, kratki zgodbi ali dramskem besedilu to izrazi povsem drugače,« je povedala avtorica, ki je doslej napisala in režirala kopico kratkih filmov in gledaliških predstav, pod vodstvom pesnice Nine Medved pa je nekaj svojih pesmi objavila v pesniški zbirki II. gimnazije Maribor.
»Med pisanjem se velikokrat vprašam, kaj bo začutil bralec oziroma gledalec, kako se bo odzval na določene elemente, podatke, ideje. Besede prvič oživijo, ko jih nekdo zapiše, nato pa jih – z lastno interpretacijo – lahko oživi samo še bralec; zato pri pisanju določene misli velikokrat namenoma pustim odprte,« je svoj pisateljski pristop povzela Nika Šoštarič, ki najpogosteje posega po tematikah, polnih »skrivnostnega, morda včasih celo tesnobnega občutka, simbolizma, filozofskih vprašanj brez odgovorov in prostih interpretacij«, pozorna je tudi »na besedilni in skladenjskih slog, saj mi je precej pomembno, kako beseda teče. Velikokrat si prizadevam, da ne bi predstavila razvite zgodbe z nastavki dramskega trikotnika, temveč fragmente iz življenja običajnih ljudi in izseke njihovih razmišljanj.«
Čeprav si avtorica prizadeva za negovanje »lastnega pogleda na svet«, meni, da na vsakega pisca bodisi zavedno ali nezavedno vplivajo avtorji in avtorice, ki jih prebira. Na njenih policah se poleg filozofskih del najdejo tudi Patrick Süskind, Agatha Christie, Haruki Murakami, Charles Bukowski, Edgar Allan Poe, Tomaž Šalamun, Ciril Zlobec, Andrej Brvar in drugi.
»Te dni veliko časa posvečam pisanju filmskih scenarijev in dramatike,« je pojasnila Nika Šoštarič, ki si želi, da bi njena besedila zaživela tudi v režijskih rokah koga drugega. »Ker si v času magisterija – in morda tudi dlje – želim živeti v Franciji, si želim tudi, da bi mi uspelo ustvarjati tako doma kot v tujini,« je dodala.
kaj mi težite s to prekleto jugoslavijo
[...]
jugoslavija je zame zgolj zgodba
kakor napoleon
stari grki
in egipt
jugoslavija je zgodba mojih starih staršev
mojega dedka in moje babice
niti ne več mojih staršev
ona dva sta samo živela posledice
krivico
in postala obljubljena generacija
generacija
ki so jim govorili naj se učijo
naj bodo pridni
in potem bodo po faksu dobili službo
bili so generacija s prihodnostjo
generacija z načrtom
generacija ki ji je bilo omogočeno
svoboda
enakost
bratstvo
ali kako že
[...]
vse me črviči
zredila sem se
kar precej
če samo jem
pa nisem lačna
včasih sem poznala samonadzor
bom začela spet z budo
moram nekaj naredit sama s seboj
ker zdaj prihaja čuden čas
ne vem kaj prinaša
ampak nekaj zagotovo
vonjam
nisem živela v vojni
živim v epidemiji
[...]
ampak najbolj od vsega
pa me je strah
ne da bi umrla
ali kaj podobnega
strah me je spominov
strah me je
da sem izgubila priložnosti za spomine
takšne kot jih ima dedek
pa četudi iz vojske
[...]
zato ne bodo moji vnuki imeli zgodb
o mladi republiki sloveniji
ker te zgodbe ne obstajajo
država je slaba
stanje je slabo
samo kriza je
vsi se samo pogovarjajo
nič se ne premakne
nič se ne izboljša
pasiva na pasivo
strah in kriza na kvadrat
ne želim takšnih zgodb
[...]
saj v jugoslaviji tudi ni bilo vse zlato
saj vem
so pa mi dedkove zgodbe dale občutek
topline
zaželenosti
in ne pozabe
kot jo imam tukaj in zdaj
kot kulturnica
umetnica
študentka
človek
pustite mi dihati
in nehajte mi težit s to prekleto jugoslavijo
Prvo letošnje (spletno) srečanje
Srečanje z mladimi avtorji in kritiki rubrike Mlado pero bo na spletni strani Dela in facebooku pisarne Ljubljane, Unescovega mesta literature, potekalo v torek, 1. marca, ob 19. uri. Pogovor, na katerem bodo sodelovali prozaistka Jona Levar, prevajalka in literarna kritičarka Anja Zidar, prozaistka Sara Štern, literarna kritičarka, avtorica in prevajalka Tinkara Uršič Fratina, dramatik in pesnik Žiga Hren, literarni kritik Matevž Rems, pesnica Tadeja Logar Surina ter literarna kritičarka Hana Podjed, bo usmerjal Andrej Hočevar, urednik pri Založbi Goga ter nekdanji urednik zbirke Prišleki in spletnega medija www.ludliteratura.si.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji