Neomejen dostop | že od 9,99€
V rubriki Mlado pero, ki jo časopisna hiša Delo pripravlja v sodelovanju s pisarno Ljubljane, Unescovega mesta literature, vsak mesec predstavljamo mlade avtorje in literarne kritike, dajemo prostor za razmislek o literaturi mlajših generacij ter spodbujamo njeno prisotnost v slovenski publicistiki. Tokrat je poprijela za pero pesnica Neva Lučka Zver, recenzijo njenega dela pa je pridala prevajalka, urednica in kritičarka Maja Kovač.
Za lahko noč si poveš mit o Atlantidi. Poskusiš razbiti čas – ampak brez skrbi, vse je zavarovano, v pesmi Usihanje časa zapiše Neva Lučka Zver (1996), ki v pesmih razpira »predvsem metafizične in teološke teme: narava časa, prostora, svobode in Boga, razmerje med spominom, pozabo in identiteto, odnos do smrti, pojmovanje trenutka in večnosti«, ob tem pa po besedah Maje Kovač »pesnico zaposluje prevpraševanje lastnega doživljanja in razreševanje kompleksnih medsebojnih odnosov, za kuliso pa uporabi naravo, ki deluje kot priročen pretočnik podob«.
Neva Lučka Zver je diplomirala iz filozofije in politologije na Sorboni, magistrirala iz filozofije in zgodovine umetnosti na Sorboni ter iz filozofije religije na Univerzi PSL (Paris Sciences et Lettres), ob tem pa veliko potovala; po Indiji, Rusiji (kjer je kot prostovoljka pomagala čebelarju na deželi), Braziliji, Kitajski, Kubi, Peruju, Maroku in trenutno Gruziji.
»Kulturna raznolikost mi veliko pomeni, saj mi omogoči 'decentralizacijo'. Ko si na tujem, se lažje zaveš svoje lastne kulturne zaznamovanosti in jo presežeš ali pa imaš do nje vsaj kritično distanco,« je dejala in poudarila tudi svojo ljubezen do jezikov. Tekoče govori francosko in angleško, dobro tudi rusko, italijansko, špansko in nemško, ponaša se še z znanjem latinščine in stare grščine, saj se »v vsakem jeziku razmišlja malo drugače – jezik oblikuje in opredeljuje svet«. Leta 2015 je pri založbi Didakta izdala pesniško zbirko Razsežnosti, ki je bila nominirana za nagrado mira in izbrana za festival Pranger 2016, objavljala je tudi v Poetikonu, Monstrumi, Adeptu, portalih LUD Literatura in Vrabec Anarhist ter drugod.
Zadnje čase se usmerja predvsem v poezijo v prozi ter dramatiko, njen pesniški izraz je »čedalje bolj gost, počasen in premišljen. Pred nekaj leti sem poezijo pisala avtomatično – zapisala sem, kar mi je v tistem trenutku padlo na pamet. Zdaj je sam proces pisanja veliko počasnejši, surova čustva obdeluje in brusi razum. Večkrat tudi preuredim napisano. Obsedena sem s podrobnostmi. Zelo pomemben je tudi posluh, v stavku mora biti ritem in ne zgolj prave besede. Poezijo v prozi pišem zadnji dve leti, premik od verza k stavku se je zgodil sam od sebe, verjetno zato, ker imajo moje pesmi pogosto pripovedno noto. Zgodi se, da opisujem fiktivne ali doživete dogodke, ker se moje misli pogosto vrtijo okoli spominov in jih predelujejo. Poezija je v naših časih tudi najboljša oblika metafizičnega in teološkega razmisleka.«
Želi si ustvariti »paralelne svetove, ki niso nič manj oziroma nič bolj resnični, kot je resničen objektivni svet, ki je presečišče neštetih notranjih svetov«, ob tem se opira tudi na svoje pisateljske vzore. Kot najstnica je oboževala Karla Maya, pri srcu so ji bili tudi Bobri Janeza Jalna, Pod svobodnim soncem Frana Saleškega Finžgarja in številne fantazijske pripovedi, danes pa posega po Stendhalu, saj ceni »hitrost in elastičnost njegove pripovedi«, in Dostojevskem, »predvsem zaradi mojstrstva njegovih pripovedi in globine njegovih junakov. V dramatiki občudujem Shakespeara, grške tragike, Brechta, Koltèsa, Čehova – pomembno se mi zdi, da se lahko dramatiko tudi bere in sliši, ne zgolj gleda. V poeziji imam najraje Hölderlina, Rilkeja, Goetheja, Rimbauda, Mallarméja, Puškina. Občudujem tudi poetiko Kierkegaarda, Diderota, Nietzscheja in Platona.« Od slovenskih pesnikov so ji najbolj pri srcu Kajetan Kovič, Dane Zajc in Gregor Strniša.
V prihodnje bi se Neva Lučka Zver rada preizkusila tudi v pustolovski, zgodovinski ali utopično obarvani prozi z elementi fantazije, upa pa, da »ne bom nikoli nehala pisati poezije, ki je najboljše zdravilo proti staranju in deloma celo proti odraščanju«.
Amarilisi
Pozimi v tišini, ki jo poslušava med branjem, na tvojih okenskih policah cvetijo amarilisi. Brez njih te ne bi bilo več. Sadovnjak bi naselili škrati, korenine bi nagubale uhojene poti, lazarji bi v gredicah prirejali zabave. Vse borovnice bi pojedli škorci. Nihče ne bi posadil sončnic, buč ali koruze. Nihče ne bi pekel krapcev ali kuril v črni peči. Brez amarilisov bi te odnesle štorklje, vzele bi te v peščene kraje. Tako pa še nabiraš mačice spomladi.
Kratki stik
Ošinila bi te in
šla mimo,
meni nič, tebi nič.
Nihče ni ničesar videl.
To nisi več ti.
Ali pa si: razlika.
Usihanje časa
Tvoje telo je pesek, ki curlja skozi peščeno uro. Zakaj nabiraš saje na obali? Zakaj se zmeraj znova vračaš v vulkan? Odlagaš plasti, ki se leno premikajo in te počasi oblikujejo, kot glino pod prsti, ki jih potapljaš v popke, v mehko tkivo, v zardele cvetove. Plima naplavi nove iluzije, tleskajo s klešči, tako častijo spečega boga, ti pa jih loviš in jih žive lučaš v vesolje, da bi enkrat za vselej vedele, kje jim je mesto. Medtem v tebi vse tuje miruje, tvoje telo odteka v delto indigo neba. Žejna si. Sateliti se sesuvajo, se sesipajo, šelestijo v slanih soncih. Veter pograbi vse črepinje, vse glasove, pestuje upe in strahove, ostane kljub zamiranju zabave, vztrajno briše zvezdni prah. Za lahko noč si poveš mit o Atlantidi. Poskusiš razbiti čas – ampak brez skrbi, vse je zavarovano.
Tulipan
Sedita v vagonu, v zlizanih foteljih, ki spominjajo na hitri vlak stare šole. Med vama šumi, zato molčita – ne potrebujeta besed. Hitrost briše spomine, ruši revne hiše, ki komaj še stojijo in prosijo za miloščino, ne za prenovo, ampak za beg. Strukture in postave tonejo v meglice, ki se naslajajo nad mračnimi gozdovi. Izstopita pri kraju mavrice in se sprehodita po arboretumu. V tvoj želodec posadi čebulico, zaradi katere se te loti nespečnost. Nikomur ne poveš, da v tebi kali tulipan. Mine leto ali dve, cikli se menjajo, tvoja ravnina se skoraj popolnoma izprazni. Gostota vesolja se zmanjšuje, snov se razblinja v hladen plin. Neposredni stik z okoljem zamenja razdalja, ki zastre svetlobo zgolj zato, da bi doumela, kaj cveti v tebi.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji