Neomejen dostop | že od 9,99€
Od jutri bo veljal nov način določanja cen pogonskih goriv na slovenskih črpalkah, in sicer tak, ki smo ga v Sloveniji poznali med letoma 2016 in 2020. Ponudniki bodo lahko cene naftnih derivatov določali prosto na avtocestah in hitrih cestah, izven teh država omejuje najvišjo maržo trgovcev. Cene se bodo spet določale vsak drugi torek. Znane so cene, ki bodo veljale od jutri.
Vlada Roberta Goloba je odpravila uredbo prejšnje vlade, ki je ceno 95-oktanskega goriva določala pri 1,560 evra za liter, dizelskega goriva pa pri 1,668 evra za liter. V prihodnjem 14-dnevnem obdboju bo za liter 95-oktanskega bencina treba odšteti 1,755 evra, za liter dizelskega goriva pa 1,848 evra.
Točenje 50-litrskega rezeorvarja bencina bo po novem 9,75 evra dražje, enaka količina dizelskega goriva pa bo stala devet evrov več.
Suha vaja za jesen
Celjski avtoprevoznik in kandidat za predsednika Obrtne zbornice Slovenije Peter Pišek ne verjame trditvam trgovcev z gorivi, da je za pomanjkanje goriv krivo veliko povpraševanje. "Kar se dogaja na črpalkah, je katastrofa, čista špekulacija trgovcev, nedostojna do konca. Če mene vprašate, smo imeli suho vajo, kaj nas čaka jesni in pozimi. Trditvam trgovcev ne verjamem, ker vem tudi od mojih kolegov avtoprevoznikov, ki so na črpalkah dovolj dolgo vztrajali, da morajo dobiti gorivo, če ne bodo ob posel, so gorivo dobili kljub napisom, da goriva ni. Upam, da bo vlada naftne trgovce kako kaznovala za škodo in neodgovorno igranje z živci potrošnikov, ljudje so prestrašeni in obupani, včeraj zvečer niso mogli napolniti avtobusov, da bi otroke danes peljali v šolo in odrasle v službo," pravi Pišek. N. M.
Tako kot minuli konec tedna je tudi danes na več bencinskih črpalkah po Sloveniji zmanjkalo goriva. »To je škandal. V vseh pogledih,« pravi premier Robert Golob. Trgovci so pomanjkanje opravičevali z več kot dvakrat povišanim povpraševanjem in logističnimi težavami. Gospodarski minister Matjaž Han je dejal, da je zalog pogonskih goriv v Sloveniji dovolj, inšpektorji pa so na terenu preverjali zaloge in morebitno zavajanje potrošnikov.
Glede pomanjkanja goriv se je Han odzval, da je v Sloveniji dovolj zalog pogonskih goriv in ni skrbi, da bi tega zmanjkalo. Razlog za kratkotrajno pomanjkanje na črpalkah pa da je bil v visokem povpraševanju, tudi tujcev, ki so se vračali z dopusta, in logističnih težav trgovcev.
V Petrolu so navedli, da se je prodaja pogonskih goriv v njihovi mreži v zadnjih dneh zaradi izrednega povpraševanja tako domačih in tujih potrošnikov ter poslovnih uporabnikov najmanj podvojila: »Ob tem se soočamo tudi z logističnimi omejitvami: pretočnostjo železnice in avtocest ter z omejenimi kapacitetami železniških cistern in avtocistern. Glede na več kot dvojno količino prodaje v celotni mreži poskušamo najeti dodatne avtocisterne za dostavo goriva, kar je v tako kratkem obdobju izziv.«
Minister je dejal, da država v trenutno ne more sprostiti goriv iz državnih rezerv: »Poudarjam, da ima država te rezerve goriv za zares izredne razmere oziroma hude motnje na trgu. Situacija čez vikend ne predstavlja takšnih izrednih razmer. Goriv iz blagovnih rezerv v skladu z evropsko in slovensko zakonodajo namreč ne smemo in ne moremo sproščati za cenovna uravnavanja ali kratkotrajne komercialna pomanjkanja goriv.«
Golob je poudaril, da bi trgovci morali poskrbeti, da goriva ne bi zmanjkalo, in to po vsej državi naenkrat: »Nisem si mislil, da se bo kaj takega zgodilo, pa ne zaradi ljudi, ampak da se nekdo za čisto špekulacijo par evrov, ne ljudje, ampak trgovci, ne pripravijo na tako situacijo nekoliko boljše.«
Trgovci so zanikali očitke, da naj bi namerno omejili točenje goriva, ki ga zaradi državne regulacije prodajajo z izgubo. Han je dejal, da so tržni inšpektorji na terenu preverjali, ali trgovci spoštujejo trenutno regulirano ceno, prodajo in zaloge ter morebitno zavajanje potrošnikov.
Povpraševanje po gorivu se je v zadnjih dneh povečalo, ker vlada s torkom odpravlja dosedanje regulirane cene. Po novem se bodo cene goriv oblikovale vsak drug torek, vlada pa omejuje maržo trgovcem za 95-oktanski bencin in dizelsko gorivo.
Vlada je prejšnjo uredbo odpravila, saj maloprodajne cene niso sledile visokim podražitvam nafte. Tako so trgovci na ministrstvo za gospodarstvo po besedah Matjaža Hana vsakodnevno pošiljali zahtevke za povrnitev škode: »Zahtevke bomo zavrnili, ker nimamo podatkov, na podlagi česa so nam dali zahtevke. Začeli se bomo pogovarjali, kako in ali bomo vračali stroške za nazaj. A potrebovali bomo iskrene, transparentne in jasne podatke.«
Vlada je tako za eno leto uvedla regulacijo marž trgovcev. Tako maržo za bencin omejuje na 0,0807 evra za liter, za dizelsko gorivo pa za 0,0591 evra za liter, po 17. avgustu pa za bencin na 0,0994 evra za liter, za dizel pa na 0,0983 evra za liter. Do tega datuma se vlada odpoveduje tudi prihodkom iz dajatve za obremenjevanje okolja z emisijami ogljikovega dioksida, za leto dni pa prispevku za zagotavljanje podpor proizvodnji električne energije v soproizvodnji z visokim izkoristkom in iz obnovljivih virov energije ter prispevku za energetsko učinkovitost. Tako bi se lahko 17. avgusta zgodila nove občutna podražitev goriv, a na to bodo vplivale tudi cene naftnih derivatov na mediteranskih borzah in tečaj evra glede na dolar.
Slovenija je imela pred spremembo določanja cen goriv druga najcenejša goriva v Evropi – za Madžarsko, ki pa cenejše gorivo po 1,20 evra za liter ponuja samo voznikom avtomobilov z madžarskimi registrskimi označbami. Za tujce velja točenje po tržnih cenah, to pomeni okoli, 2,09 evra za liter 95-oktanskega bencina in 2,20 evra za liter dizelskega goriva. Dobra dva evra stane v povprečju – cene se med črpalkami razlikujejo – tudi gorivo v Avstriji, v Italiji pa bencin v povprečju 2,125 evra in dizel 2,054 evra.
Hrvaška vlada pa je na zamrznila cene pogonskih goriv na bencinskih servisih zunaj avtocest. Nova cena bencina je 14,06 kune (1,87 evra) za liter, cena dizla pa 13,57 kune (1,81 evra). Cene pogonskih goriv na avtocestah bodo trgovci lahko določali sami.
Slovenija je tako še vedno med državami z najcenejšim gorivom. V večini držav Evropske unije je treba za liter goriva v povprečju odšteti skoraj ali nekaj več kot dva evra za liter.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji