Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Kolesarstvo

Cavendish za las prekratek za zgodovinsko zmago, Philipsenu hat-trick

Marku Cavendishu ni uspelo do 35. zmage na Touru, pristal je na 2. mestu, takoj za Philipsenom.
Hat-Trick Philipsena. FOTO: Marco Bertorello Afp
Hat-Trick Philipsena. FOTO: Marco Bertorello Afp
7. 7. 2023 | 08:26
7. 7. 2023 | 19:40
24:25

Cela 7. etapa je bila v znamenju Marka Cavendisha in vprašanja ali mu bo uspelo doseči rekordno 35. zmago na dirki po Franciji.

Danes je bil zelo, zelo blizu. Njegova izvedba zaključnega sprinta je bila videti fantastična vse do zadnjih 10 metrov, ko je iz ozadja mimo njega švignila zelena majica v kateri bo še naprej Jasper Philipsen (Alpecin Deceuninck). 

Še ena priložnost za Cava je splavala po vodi. 

Tudi tretja ravninska etapa je minila v znamenju počitka za tekmece v skupnem seštevku in v znamenju ubežnikov. Skoraj pol etape je bežal sam Simon Guglielmi (Arkea Samsic), po edinem letečem cilju pa sta ga dohitela še Nans Peters (AG2R Citroen) in Pierre Latour (Total Energies). Tudi vsi trije skupaj niso mogli uteči razjarjenem pelotonu v katerem so se sprinterske ekipe spet odločile obračunati se v zelo hitrem sprinterskem obračunu.

FOTO: Stephane Mahe Reuters
FOTO: Stephane Mahe Reuters

Peloton je ubežnike ujel drugega za drugim, najkasneje se je vdal Pierre Latour (Total Energies), potem pa se je začel ognjemet. Cesta v zaključku je bila ovinkasta, polna pasti s cestnim pohištvom, v zadnjih metrih pa še zelo ozka. Luka Mezgec je svojega varovanca Diylana Groenewegna zelo dobro vodil skozi peloton, 300 metrov pred ciljem je celo kazalo, da nihče ne bo mogel biti hitrejši od Dylana, potem pa se je izstrelil Mark Cavendish. Videti je bilo, da je njegova hitrost nedosegljiva. Potem pa se je s prestavo več mimo njega pognal mož v zeleni majici. Hat-trick Jasperja Philipsena je bil neizbežen.

8. etapa bo zanimiva v zaključnih kilometrih

Hribovita 8. etapa dolga 200 kilometrov od Libeurneja do Limogesa bo zanimiva predvsem v drugi polovici. Na etapi so trije gorski cilji, prvi sodi v 3. tretjo kategorijo, drugi in tretji pa v 4. kategorijo.

8. etapa bo zanimiva v zaključnih kilometrih. FOTO: Letour.fr 
8. etapa bo zanimiva v zaključnih kilometrih. FOTO: Letour.fr 

***

Spremljali smo v živo

Prvih 5 v 7. etapi:

1. Jasper Philipsen
2. Mark Cavendish
3. Biniam Girmay
4. Luca Mozzato
5. Dylan Groenewegen

Jonas Vingegaard ostaja v rumeni majici. Pogačar ostaja drugi.

17:13
Škoda, Cavendish je bil prekratek za dolžino kolesa, končal je na drugem mestu.

17:11
Cavendish
za las prekratek, Philipsenu že tretja zmaga na letošnjem Touru ... ajajaj ... Cav je prezgodaj začel s sprintom!

17:09
Jumbovci vlečejo na vso moč glavnino ... verjetno so slišali, da je Van Aert odpadel. Kdo od njih bo šprintal, Laporte? Rumena majica je na čelu glavnine, ujeli so tudi Latoura.

17:05
Bernal
in Van Aert sta odpadla od glavnine, tako hitro gredo zdaj! Samo še Pierre Latour (Total Energies) je na begu, še 5 km do cilja! 

17:00
Wout van Aert
si je danes vzel prost dan, vseskozi se vozi na repu pelotona. Ubežnika Nans Peters (AG2R Citroen) in Pierre Latour (Total Energies) imata še 40 sekund prednosti, 13 km pred ciljem.

16:55

16:50
Sprinterske ekipe se potegujejo za vsak meter ceste. Favoriti za današnjo zmago so: Jasper Philipsen (Alpecin Deceuninck), Caleb Ewan (Lotto Dsty), Fabio Jakobsen (Soudal Quic Step), Wout van Aert (Jumbo Visma), Dylan Groenewegen (Jayco Alula), Mark Cavendish (Astana Qazaqstan Team), Phil Bauhaus (Bahrain Victorious), Mads Pedersen (Lidl Trek), Biniam Girmay (Intermarche Circus Wanty), Alexander Kristoff (Uno X), Jordi Meeus (Bora Hansgrohe).

16:45
Neverjetno! Glavnina gre na vso moč, a ubežnika Nans Peters (AG2R Citroen) in Pierre Latour (Total Energies) imata vseskozi okoli minute prednosti, 22 km pred ciljem. 

16:40
Glavnina se je na vso moč podala na lov za dvema ubežnikoma, ki imata še 1:14 prednosti. Odlično jima gre na begu!

16:35

Samo še dva ubežnika sta na dirki, Simon Guglielmi (Arkea Samsic) je odpadel na edinem današnjem klancu Cote de Beguey (1,2 kilometra, 4,4 %, 4. kat.). Nans Peters (AG2R Citroen) in Pierre Latour (Total Energies) imata še 1:07 prednosti pred drvečo glavnino.
16:30
Nikoli ne odpiši Tadeja Pogačarja! To je bila lekcija 6. etape Toura za kolesarje Jumba Visme, ki so dan prej v velike težave spravili slovenskega zvezdnika, tokrat pa so mu hoteli na najtežjih pirenejskih klancih zadati odločilni udarec v boju za končno zmago. A brezkompromisen napad je bil dvorezen meč, Pogi je odgovoril na vse pospeške »os« in za svojo jubilejno 10. etapno zmago na Touru strl tudi Jonasa Vingegaarda. Danec je oblekel rumeno majico, vendar z dvomom, ali jo bo ubranil do Pariza.

image_alt
Tadej Pogačar je vrnil udarec z deseto zmago

16:26

16:22

Cav je že v glavnini. Dobro je, lahko se bo spočil do začetka sprinterskega obračuna. Zdaj smo videli, kaj pomeni imeti odlične pomočnike v ekipi.

16:20
Ajajaj ... Cavendishu se je pokvarilo kolo, moral je počakati na rezervnega, zdaj za glavnino zaostaja nekaj sekund. Pomočnika mu pomagata ujeti glavnino ... jim bo uspelo?

16:15

16:10
Kolesarji so v mestu Langon. Sprinterske ekipe vlečejo peloton, Nans Peters (AG2R Citroen), Pierre Latour (Total Energies) in Simon Guglielmi (Arkea Samsic) pa se še ne predajo, trenutno imajo 45 sekund prednosti.

16:05
Peloton je pospešil, odločeni so ujeti tri ubežnike, ki so 58 km pred ciljem.

16:00
Nans PetersPierre Latour in Simon Guglielmi imajo 1:13 prednosti.

15:54
66 km do cilja imajo zdaj trije ubežniki že 55 sekund prednosti. Latour in Peters sta po letečem cilju skočila iz glavnine in ujela Guglielmija.  

15:47

Latour and Peters have caught up with Guglielmi with 74km to go.

15:48
Na današnjem edinem letečem cilju:

15:43
Številke z letošnjega Toura:

15:38
V našem testu je v dveh primerih, ko je kolesar vozil pri nižji obremenitvi, merilnik moči pokazal manjše vrednosti od izračunanih. Med daljšim testom pa je izmerjena vrednost padla med obe izračunani. Razloge za razhajanje med vrednostmi je seveda nemogoče točno določiti, vendar dejavniki, kot so kakovost ceste, veter, vlaga in drugi, znatno vplivajo na dejansko moč. Teoretični izračuni brez teh vhodnih podatkov moči ne morejo točno predvideti.

Če se vrnemo k Froomu na Dirki po Franciji, ko so se njegove izmerjene/objavljene vrednosti razlikovale od izračunanih. Ekipa Sky je uporabljala merilnike moči Stages, ki so v znanstveni literaturi večkrat potrjeno izmerili nižje vrednosti v primerjavi z nekaterimi drugimi merilniki moči. S tem v mislih je potemtakem logično, da so se vrednosti ekipe Sky razlikovale od teoretično izračunanih.

Za veljavno vrednotenje moči med kolesarjenjem v klanec je torej treba uporabljati merilnik moči. Vrednosti je vseeno treba interpretirati previdno ob upoštevanju napake samega merilnega sistema. Redne kalibracije in nadgradnje merilnikov so seveda pogoj, da so meritve ponovljive in uporabne za spremljanje napredka in/ali primerjavo z drugimi kolesarji.

15:33
Teste je na submaksimalni intenzivnosti opravil rekreativni kolesar na cestnem kolesu v različnih razmerah in na različnih klancih.

 1)  Klanec dolžine 5,54 km z višinsko razliko 184 m je premagal s časom 13 minut in 45 sekund.

 2)  Klanec dolžine 1,05 km z višinsko razliko 93 m je premagal s časom 5 minut.

 3 )  Klanec dolžine 2,21 km z višinsko razliko 85 m je premagal s časom 5 minut.

Zgolj povprečni dosežki, ampak dovolj za primerjavo teoretičnih modelov in resničnih meritev. Model, ki smo ga povzeli po www.cyclingpowerlab.com, smo dopolnili s podatkom o hitrosti vetra, ki smo ga nastavili na 5 km/h in 10 km/h, obakrat v obratni smeri vožnje, t. i. veter v prsi. Podatke o povprečni moči z merilnika moči smo pobrali s spletnega vmesnika Garmin Connect in moč delili s težo kolesarja + kolesa.

Rezultati primerjav med posameznimi izračuni in Garminovim merilnikom moči so grafično prikazani na sliki. Ker je bil test narejen zgolj enkrat in na eni osebi, ne moremo postavljati trdnih zaključkov. Gre zgolj za prikaz, da se vrednosti med modeli in merilniki moči razlikujejo.

Rezultati primerjav med posameznimi izračuni in Garminovim merilnikom moči so grafično prikazani na sliki. FOTO: Delo
Rezultati primerjav med posameznimi izračuni in Garminovim merilnikom moči so grafično prikazani na sliki. FOTO: Delo

15:28
90 km pred ciljem, Simon Guglielmi (Arkea Samsic) ima 2:40 prednosti pred glavnino. 

15:26
Če se vrnemo k prvotnem vprašanju: kako točen je ta izračun? Najlaže je, če to preverimo s preprostim poskusom in uporabimo merilnik moči na poznanem odseku ter izmerimo povprečno moč, to pa potem primerjamo s teoretičnim izračunom. Na trgu je veliko merilnikov moči in večina izmed znanstveno preverjenih je pokazala odstopanja od realnih vrednosti.

Za potrebe enega naših poskusov smo želeli najprej preveriti veljavnost in ponovljivost enega takšnih komercialnih merilnikov moči. Po preliminarnem testiranju v našem laboratoriju smo za referenco vzeli laboratorijske pedale, ki merijo sile in moč, in znanstveno literaturo, ki je preverjala veljavnost številnih merilnikov moči.

Vrednosti med enako intenzivnostjo in kadenco smo primerjali z Garminovim merilnikom moči Vector 2 in vrednosti so se ujemale znotraj 3 odstotkov. Test ponovljivosti je pokazal visoko ponovljivost, zato smo v nadaljnjem poskusu uporabili zadnji model Garmin Vector 2 v kombinaciji s športno uro Garmin Forerunner 920XT. Za še bolj natančno meritev razdalje smo uporabili integriran merilnik hitrosti in kadence Giant Ride Sense.

15:23
Ekipa Sky je za Frooma, kljub siceršnji klubski politiki o tajnosti tovrstnih podatkov, na koncu le podala izmerjene vrednosti za tisti pirenejski klanec, kjer se je zgodila glavna razlika. Izmerjene številke so se razlikovale od tistih, ki so jih izračunali, in so bile po besedah strokovnega štaba ekipe Sky veliko bolj normalne. Prva misel skoraj vsakega kolesarskega navdušenca je bila, da so pri Skyu podatke priredili.

Ob vsem tem se skoraj nihče ni vprašal, kako (ne)točen je bil izhodiščni teoretični izračun, ki ga je leta 2003 sestavil dr. Michele Ferrari, svetovno priznan kolesarski strokovnjak. Izračun upošteva namreč le hitrost vzpenjanja (sprememba nadmorske višine skozi čas) in naklon. Čeprav so teoretični model pozneje dopolnili z upoštevanjem zračnega in kotalnega upora in hitrosti vetra, so to pogosto spremenljivke, za katere nimamo točnih podatkov in se lahko z vsakim zavojem spremenijo. Iz teh razlogov je potrebna previdnost pri interpretaciji številk, izračunanih na osnovi teoretičnih modelov.

15:18
Se še spomnite Toura, tiste etape, na kateri je končni zmagovalec Chris Froome v prvi gorski etapi v Pirenejih porazil druge in se s solo vožnjo odpeljal proti vrhu, druge kolesarje pa pustil daleč v ozadju? Tudi če smo pričakovali tesne boje za skupno razvrstitev, se je na prvi pogled zdelo, da je Froome dirko dobil z lahkoto in je bil, še posebno v tisti etapi, razred boljši od drugih.

Vse skupaj je v karavani in zunaj nje dvignilo veliko prahu, ko so športni znanstveniki »opravili svoje delo« in teoretično izračunali, s kakšno relativno močjo, izraženo kot vat na kilogram telesne mase (W/kg), so kolesarji tisti dan potiskali pedale, da so prišli na vrh.

V oči je bodla rahlo »vesoljska« Froomova vrednost, ki je dosegala povprečno skoraj 6,1 W/kg. Potem so se začele primerjave z zgodovino Dirke po Franciji, ko so nekateri glavni akterji, pozneje ujeti pri uživanju nedovoljenih sredstev, obračali pedale z močjo med 6,3 in 6,9 W/kg. Ravno zaradi podobnih profilov moči med Froomom in kolesarji iz časov dopinga so ekipo Sky in druge favorite pozvali, da javno objavijo izmerjene podatke o moči z zadnjega klanca.

15:13
Vsi favoriti za skupni seštevek so pred današnjim startom izjavili, da upajo na miren dan v pelotonu, da se spočijejo od včerajšnje težke gorske etape in se dobro pripravijo za sobotno in še posebej za nedeljsko etapo.

15:09
100 km pred ciljem, povprečna hitrost dosedanje dirke je 40 km/h, vroče je 31 stopinj Celzija, veter piha naravnost v hrbet pelotona 15 km/h. Glavnina za ubežnikom zaostaja 3 minute.

15:05

15:00
Simon Guglielmi (Arkea Samsic) ima 3:13 prednosti 105 km pred ciljem.

14:55
Trenutno pa na Touru spremljamo baroudeurja na begu. Kdo je baroudeur? Baroudeur je francoski izraz za borca ali bojevnika. To je izraz, ki se v kolesarstvu uporablja za kolesarje, ki se ne bojijo napasti in dirkati sami, tudi če vedo, da so slabši, da nimajo možnosti za zmago. To so tisti, ki gredo na beg, čeprav vedo, da jim beg ne more uspeti. Poskušajo vedno znova in znova ... So med najbolj nezaželenimi kolesarji v pelotonu. Ni jih veliko, ampak vedno eni i isti ...

14:50
Kaj je leadout? Leadout je proces, v katerem kolesarja, najboljšega sprinterja ekipe, njegovi moštveni kolegi strateško »dostavijo« na zaključek dirke v optimalnem stanju, da se znajde v najboljšem položaju za eksploziven sprint za zmago. Najboljše ekipe imajo več leadout kolesarjev, Luka Mezgec je v svoji ekipi tisti zadnji mož, ki svojega sprinterja vodi do najboljšega izhodišča za zaključni šprint. To je zagotovo najtežje delovno mesto v kolesarski ekipi.

14:45
Luka Mezgec
pa ima drugačno vlogo. Luka ni klasičen domestique, ampak je leadout kolesar. Vendar, to ne pomeni, da ne opravlja tudi vlogo pomočnika. Njegovo delovno mesto je najbolj pomembno za sprinterske ekipe. Po navadi so v ekipi trije leadouti. Kaj je njihova delovna naloga?

14:40
Pomočniki so tisti, ki celo etapo skrbijo za dnevnega favorita, kapetana, za zmago, to pomeni, da gredo oni do avta po okrepčila, če on to hoče, potrebuje, da mu nudi stalno zavetrje, da je vedno blizu, če potrebuje pomoč zaradi tehnične okvare, če je podobne velikosti, mu v primeru okvare kolesa posodi tudi svoje kolo, če je potrebno. Skratka skrbi, da je na varnem, da je v zavetrju, da ne postane lačen in žejen.

14:35
Pomočniki (domestiques) bodo imeli danes največ dela, ogromno dela, pravzaprav. Oni so tisti, ki morajo na na videz zaspani, počasni etapi ves čas skrbeti za svoje sprinterje oziroma za tiste kolesarje, ki imajo največ možnosti za etapno zmago. 

14:30
Peloton ubežnika ne spusti dlje kot 4 minute. Še vedno je samo en kolesar na begu, do cilja je še 124 km.

14:25
»Kje je tu težava, če me bo Cavendish prehitel v etapnih zmagah, zaradi tega ne bom spal nič slabše. Če mu bo uspelo, mu bom čestital, saj ni lahko 35-krat zmagati v šprintu. Vseeno bo med nama ostala razlika. Do 35 etapnih zmag sem prišel s 1. mesti v sprintih, gorskih etapah, kronometrih, pobegih, na vzponih in spustih. Ob tem pa ne štejem pet osvojenih rumenih majic v Parizu in skupno 96 dni v rumenem,« je legendarni Merckx, največji kolesar vseh časov, povedal za italijanski časnik Gazzetta dello Sport.

14:20
Danes je vroče, 31,4 stopinj Celzija je trenutno na dirki, veter piha 14 km/h, v hrbet z desne strani pelotona.

14:15

FOTO: Škoda Slovenija
FOTO: Škoda Slovenija

14:10
Simon Guglielmi (Arkea Samsic) ima 5 km prednosti, 135 km pred ciljem.

14:06

14:02
Nekaj o Cavendishu:
V šprintih je Cavendish zmagoval z osupljivo lahkoto, nekaj poetskega je bilo v tem, kako se je nizkorasli Britanec uspel prebiti skozi najmanjše vrzeli med tekmeci, njegovemu pospešku pa še danes v pelotonu ni para, kar je ne nazadnje dokazal v Rimu. Nobenega dvoma ni o tem, da je Cavendish najboljši šprinter svoje generacije in tega tisočletja, v očeh večine je postal najboljši vseh časov. Privrženci Maria Cippollinija bi najbrž imeli kaj pripomniti, a se niti »Super Mario« ne more kosati s 162 kariernimi zmagami Britanca. Dosegel je vse, kar šprinter lahko doseže – leta 2011 je postal svetovni prvak v Københavnu, slavil je na šprinterski klasiki Milano-Sanremo, prevladoval je na Touru in to velikokrat s slabšo ekipo od tekmecev.

Ob vseh uspehih je Cav ostal točno tak, kot je prišel. Očeta štirih otrok nekateri obožujejo, drugi ga raje držijo na varni distanci, a prav vsi ga spoštujejo. Do konca kariere bo »Manx Express« nastopil še na nekaj dirkah, zato uživajmo v vsaki. Takšnih, kot je Mark Cavendish, ne delajo več.

image_alt
Popolna italijanska sladica najboljšega vseh časov

13:58
Tako je bilo včeraj:

image_alt
Pogi se je vrnil z etapno zmago

13:52
Simon Guglielmi (Arkea Samsic) ima že 6 minut prednosti, 150 km pred ciljem.

13:48

13:47
Simon Guglielmi (Arkea Samsic) ima že 4:35 prednosti. Do kam ga bodo spustili?

13:45
Simon Guglielmi (Arkea Samsic) ima že 2:42 pednosti. Sam je. Zelo dolg dan v pisarni ga čaka. Upajmo samo, da se ne poveča moč vetra. Pogačar in Van der Poel kramljata na repu pelotona. Pogačar ima banano v žepu. Da ne bo vzel na prelahko današnjo etapo?

13:40
Danes izjemoma je spremenjeno pravilo zadnjih 3 km na ravninskih etapah, na 3,5 km. Kaže, da spet pričakujejo šprinterski masaker.

13:35
Simon Guglielmi (Arkea Samsic) si je premislil še enkrat. Ostal je sam v ospredju, 1:26 prednosti ima že.

13:33
Zanimiva grafika ...

13:32
Simon Guglielmi
, Nelson Oliveira in Mathieu Burgeaudeau so na begu in imajo že 40 sekund prednosti, vendar kaže, da so se premislili ... čakajo peloton. Dobili so odpoklic od športnih direktorjev?

13:31
Danes je beg uspel že v prvem poskusu! To je tudi redkost ... Samo trije kolesarji so na begu.

13:30
Danes so vse oči uprte v Marka Cavendisha, ki naskakuje rekordno, zgodovinsko, 35. zmago. Danes je vroče v Mont-De-Marsanu, 30 stopinj Celzija, veter piha v hrbet z desne strani pelotona 14 km/h. Konec zaprte vožnje je, napadi se vrstijo!

13:25
7. etapa že poteka, zaprta vožnja je dolga 5 km. Gledamo novega nosilca rumene majice, Jonas Vingegaard je danes v rumenem, Pogačar v beli, Powless v pikčasti in Philipsen v zeleni.

Ravninska 7. etapa. FOTO: Infografika Delo
Ravninska 7. etapa. FOTO: Infografika Delo

***

Ravninska 7. etapa od Mont-De-Marsana do Bordeauxa je dolga 170 kilometrov. Kar 13 let je že minilo, odkar je Bordeaux nazadnje gostil cilj ali start etape na Touru. 

Od leta 1947 do 2010 pa je Tour v tem mestu gostoval 57. Nazadnje je zmagal Mark Cavendish, ki je takrat ugnal Jeana Deana in Alessandra Petacchija. Zato se sprašujemo, ali je mogoče danes tisti dan, ko Cavendish končno lahko prehiti velikega, največjega Eddyja Merckxa in doseže zmago več na Touru, torej svojo 35.

Prav Merckx je največkrat slavil v Bordeauxu, štirikrat med letoma 1970 in 1974. Današnja trasa je izpolnitev sprinterskih sanj. Edini klanček je Cote de Beguey (1,2 kilometra, 4,4 %, 4. kat.), ki kolesarje čaka 50 kilometrov pred ciljem.

Težko delo čaka Cavendisha, v prvih dveh sprinterskih etapah je bil peti in šesti, obakrat je slavil Jasper Philipsen. Postavlja se vprašanje, kdo od sprinterjev je ohranil več moči na zadnjih dveh gorskih etapah. Na včerajšnji etapi so skoraj vsi sprinterji, ki so favoriti za današnjo zmago, za Pogačarjem zaostali več kot pol ure.

Današnji favoriti za zmago na 7. etapi so Jasper Philipsen (Alpecin Deceuninck), Caleb Ewan (Lotto Dsty), Fabio Jakobsen (Soudal Quic Step), Wout van Aert (Jumbo Visma), Dylan Groenewegen (Jayco Alula), Mark Cavendish (Astana Qazaqstan Team), Phil Bauhaus (Bahrain Victorious), Mads Pedersen (Lidl Trek), Biniam Girmay (Intermarche Circus Wanty), Alexander Kristoff (Uno X), Jordi Meeus (Bora Hansgrohe).

Včerajšnjo etapo si je v živo ogledal tudi francoski predsednik Emmanuel Macron. FOTO: Anne-Christine Poujoulat/AFP
Včerajšnjo etapo si je v živo ogledal tudi francoski predsednik Emmanuel Macron. FOTO: Anne-Christine Poujoulat/AFP

Sprinterski obračun lahko pokvari samo skupinica ubežnikov, ki bo dovolj hitra, da jih ne ujamejo sprinterske ekipe, lačne etapnih zmag. Danes spet zelo delaven dan za Mateja Mohoriča in Luko Mezgeca. Tadej Pogačar pa bo najbrž počival v varnem zavetrju svojih pomočnikov.

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine