Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
PREMIUM   D+   |   Sobotna priloga

O lastnini v literaturi

Najnovejša afera ob knjigi Gabriele Babnik Ouattara Za angele, da jim ne bo dolgčas zbuja začudenje.
Osebni arhiv Karla Destovnika Kajuha v NUK-u. FOTO: Jože Suhadolnik
Osebni arhiv Karla Destovnika Kajuha v NUK-u. FOTO: Jože Suhadolnik
Dr. Miklavž Komelj
11. 5. 2024 | 05:00
11. 5. 2024 | 08:07
8:24

Logika presojanja izvirnosti nekega literarnega dela s štetjem besednih zvez, ki so bile že uporabljene nekje drugje, je logika, s katero morda operira umetna inteligenca.

Zagotovo pa to ni logika literature, za katero je, kot je o tem v svojem eseju Kaj je literatura? čudovito pisal Sartre, bistveno, da predpostavlja človeka kot svobodno bitje. Še dodaten paradoks je v tem, da se je spor o lastnini v literaturi razvnel ravno ob tekstu, povezanem s Kajuhom, ki je nekoč napisal: »Moja pesem ni le moja pesem,/to je krik vseh nas!«

Da angelom ne bi bilo dolgčas, mora včasih med ljudmi izbruhniti tudi kakšna afera. In kadar izbruhne kakšna afera, v kateri koga obtožijo plagiata, vedno pomislim, zakaj se ob takih prilikah nihče ne spomni slavnega mesta iz Lautréamontovih Poezij (navajam v prevodu Aleša Bergerja): »Plagiat je nujen. Zaobsežen je v napredku. Zbliza pograbi stavek kakega pisca, uporabi njegove izraze, izbriše napačno idejo in jo nadomesti s pravo.«

Seveda je mogoče o plagiatu razmišljati tudi drugače; ko je Kosovel kot dijak videl, da je njegov kolega prepisal pesem Ivana Preglja in jo hotel v glasilu Lepa Vida objaviti kot svojo, je napisal prav zgrožene besede: »Vsaka tatvina je še oprostljiva – če kradem jestvine, tešim lahko glad, če kradem pijače, tešim žejo, če kradem denar, si lahko nakupim potrebno – če ji je vzrok potreba. Plagiat pa je neoprostljiva tatvina. Človek krade, pa se sam okrade.«

Jezik in lastnina

Čeprav sta uporabila isto besedo, Lautréamont in Kosovel seveda ne govorita o istem.

Lautréamont s citiranimi besedami, s katerimi opisuje tudi svoj lastni postopek v Poezijah, nikakor ne zagovarja dejanja, nad kakršnim se zgraža Kosovel, ko se je nekdo podpisal pod »tujo« pesem, ker pač ni imel svoje ideje; ravno nasprotno: problematizira zamenjevanje med materialom, ki je v nekem delu uporabljen, in idejo – oziroma med materialom in tistim, zaradi česar neka umetnina nikoli ni vsota svojih lastnih elementov. Kot je to pozneje zelo jasno artikuliral ruski formalistični literarni teoretik Boris Ejhenbaum: »Dejstva umetnosti pričujejo o tem, da se njena specifičnost ne izkazuje v elementih, ki vstopajo v delo, ampak v njihovi svojevrstni uporabi.«

Celoten članek je na voljo le naročnikom.

Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Sorodni članki

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine