Neomejen dostop | že od 9,99€
Kateri so najpomembnejši deli kolesa? Pravimo, da tisti, ki se stikajo s kolesarji in s cesto. Torej, sedež, balanca, pedala in pnevmatiki. Nekaj resnice je na tem.
Izmed vse kolesarske opreme so se pnevmatike v zadnjem desetletju najbolj spremenile.
Kar je bilo pred še nekaj leti standardno, je danes skoraj smešno.
Najprej na dimenzijo. Vsako kolo ima svojo dimenzijo plašča. Nobeno kolo ne kupimo, da bi ne imel plaščev že na platiščih, obročniki. Torej, ko boste kupovali nove plašče, si samo zapomnite kaj piše na vaših starih. Če so že tako stari ali obrabljeni, da se ne da prebrati potem je najbolje, da greste kar z njim v prodajalno s kolesarsko opremo, tam bodo hitro ugotovili za kakšno dimenzijo gre. Primer dimenzije na plašču: 28x1 3/8x 1 5/8 ali 27.5x2.50 ali 25x622 ali 23/25x700…
Ležišče je rob plašča in stičišče z obročem. Narejen je tako, da se zatakne ob rob obroča in omogoča, da se plašč, ko je napolnjen pod določenim pritiskom ne stakne, ne sname.
Plašče delimo na tiste, ki so pri ležiščih obdani z jekleno žico, drugi imajo tam kevlarsko sredico. Žičnati plašči so malce težji od tistih obdanih s kevlarjem.
Ohišje plašča je najlonska tkanina material, ki povezuje obe strani ležišča. Gostota tkanja se imenuje TPI (threds per inch). Poleg oznake TPI je vedno številka, ki pove koliko vlaken je na kvadratnem palcu površine. Bolj so vlakna debela, nižji je TPI, bolj so tanka, višji je TPI. Plašči z višjim TPI so tanjši, lažji in imajo manjši kotalni upor, vendar so bolj ranljivi, kot plašči z debelejšim tkanjem.
Največja izbira plaščev je pri gorskih kolesih
Enoplastni plašči se uporabljajo pri kolesih za kros oz XC, cross country, kjer sta teža in kotalni upor zelo pomembna dejavnika. Enoplastni plašči z ojačano bočno steno so primerni za trail in enduro kolesa. Plašči imajo skoraj takšno moč in obstojnost kot tisti z dvojno steno, le da so lažji.
Dvoplastni plašči se večinoma uporabljajo pri kolesih za frirajd in spust. So precej težji od enoplastnih.
Celoten plašč je obdan z gumo, katere naloga je zaščita tkanine, druga njena naloga pa je tekalna površina. Tekalni površini rečemo profil gume, ki je del plašča, ki je edini v kontaktu med kolesom in podlago. Profil je debelejša plast gume, oblikovana v neko strukturo ali čepke,ki jo določi proizvajalec, ki oblikuje plašč za določen namen.
Delimo jih v tri osnovne tipe: klinčer ali poltubular, tubular in tubeless.
Klinčer ali poltubular, je najbolj razširjen tip plaščev. To so vsi plašči pod katere moramo namestiti tudi primerno zračnico ali kot nekateri pravijo, notranjo gumo. Klinčer ni zrakotesen, zato se vanj vstavi zračnica, ki jo moramo napolniti s primerno količino zraka. Kakšna količina je primerna pa piše na plaščevi bočnici in ne na zračnici. Na zračnici nikoli ne piše s koliko barov zraka jo moramo napihniti, vedno to piše na plašču. Primer: 250-345kPa 35-50psi 2.5-4.5bar, pri nas uporabljamo oznako bar. Seveda, če hočete pravilno napumpati kolo, morate imeti veliko samostoječo tlačilko z manometrom posebej za kolesa .
Tubular, se uporablja tako pri cestnih, dirkalnih kolesih oz. specialkah kot tudi pri gorskih. Tubular je narejen v enem kosu, kar pomeni, da ima zračnico, vendar je dobesedno všita v notranjosti plašča in se ne vidi. Zato takemu plašču rečemo tubular, cevast plašč v katerem je zračnica. Tubular se s posebnim lepilom, s posebnim postopkom nalepi na obroč in seveda napihne z zrakom.
Tovrstni sistemi so med gorskimi kolesi zelo redki, saj ni veliko proizvajalcev obročev, ki bi izdelovali namenske sete, prav tako je zelo malo proizvajalcev tubularjev za gorska kolesa. V specialkarskem svetu pa je tubular osnova za tekmovalce in ne za rekreativce.
Prednost tubularjev je predvsem v boljši zmesi, nižji teži, menjava plašča je lažja, krpanje zračnic pa nemogoče, ker jezračnica zašita v notranjosti plašča. Opomba: nekateri znajo tubular zakrpati, vendar to ni vsakdanja praksa.
Prišel je tubeless. Kar je v avtomobilskem svetu že zdavnaj običajna praksa, se v kolesarskem šele dobro uvaja. Tubeless je sistem brez zračnic. Plašč je enak klinčerju, le da je na robovih bolj ojačan, da se bolj prilega robu obroča, prav tako je tkanje nekoliko drugačno, da se zrak ujame v notranjosti. Nujno morajo biti tudi obroči prilagojeni tubeless sistemu.
Delimo jih na tubeless in pripravljene za tubeless, ready. Pri prvih so robovi obroča izdelani tako, da se plašč popolnoma prilega robu in tesni spoj med gumo in steno obroča.
Tubeless ready obroči so podobni tistim za tubeless, le da je potrebno uporabiti ustrezen tesnilni trak, da zatesni vse luknje na obroču.
Za tesnjenje sistema tubeless je potrebna uporaba tesnilne tekočine oziroma mleka, ki se ulije v notranjost. Ta se razlije po notranjosti plašča in zatesni vse luknjice. Za sistem tubeless se uporabljajo posebni ventilčki, ki imajo na ohišju posebno gumo, ki mora zatesniti še vrzel med obročem in ventilom.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji