Na filmskem festivalu v Rotterdamu je zmagal film
Present.Perfect kitajske režiserke Shengze Zhu, nenavadno pri njem pa je, da zanj ni posnela niti enega samega kadra. Film je sestavila iz posnetkov (imela jih je za 800 ur), ki jih ljudje po internetu predvajajo v živo (live streaming).
Na Kitajskem se kar 422 milijonov ljudi vsak dan v živo snema in vsebino deli na spletu. Dostop do interneta ima več kot polovica prebivalcev oziroma 802 milijona uporabnikov, od teh si več kot polovica ogleduje te posnetke.
- Snemanje in klepet s sledilci sta za mnoge edina povezava s svetom.
- Za stike ne potrebujejo talentov, le aplikacijo in pametni telefon.
- Sledilci jih obsipavajo z denarjem in si zaslužijo omembo v prenosu.
- Veliko študentk si s tem plačuje študij.
Režiserka je v film zložila zgodbe o resničnih ljudeh. O moškem, ki je preživel nesrečo, v kateri mu je izmaličilo obraz, tekstilni delavki, ki se, medtem ko sedi za šivalnim strojem v tovarni, spogleduje s sledilci, delavcu, ki cele dneve sam visoko nad zemljo upravlja žerjav, invalidki, transspolniku. Zelo nenavaden je prizor, v katerem ulični plesalec pleše in kar naenkrat opazimo, da ga nihče od mimoidočih ne gleda; vsi strmijo v zaslone telefonov, na katerih je njegov posnetek v živo, ki je očitno bolj privlačen od realnosti.
Izbrala je ljudi z obrobja, tiste, ki jih nihče ne opazi. Za nekatere od njih sta snemanje in klepet s tisočimi anonimneži edina povezava z zunanjim svetom, edina možnost, da povedo svojo zgodbo, in za vse to ne potrebujejo drugega kot aplikacijo in pametni telefon. Vsak ima lahko svojo publiko. Na zaslonih se ne cedita le med in mleko, mnogi sledilci jih žalijo in obtožujejo, jim pišejo, da so grdi, da jih nihče ne mara, naj si omislijo lepotno operacijo.
Novi idoli
422
milijonov Kitajcev se vsak dan v živo snema in vsebino deli na spletuA na Kitajskem obstaja tudi drug, precej bolj glamurozen svet predvajalcev v živo, ki vzhaja, kot da gre za nov družbeni razred. Največji »vplivneži« so bolj slavni kot filmski igralci ali pevci in lahko zelo dobro zaslužijo, nekaj jih tudi obogati. Med najbolj uspešnimi so lepa mlada dekleta, ki ne delajo drugega – talent že dolgo ni več pomemben – kot da v živo govorijo o sebi, o tem, kaj so jedle, kaj bodo oblekle, včasih kaj zapojejo in se hihitajo. Številne so študentke, ki si tako plačujejo študij.
Kar 75 odstotkov vseh sledilcev na Kitajskem je namreč moških, starih pod trideset let. Večina jih zasluži le okoli 400 evrov na mesec; ker ne morejo kupiti stanovanja, se ne morejo poročiti, zato so dekleta, ki z dolgimi trepalnicami utripajo kot ujete ribe v mreži, njihova edina tolažba. Mnogi več kot polovico plače zapravijo za to, da jim kupujejo virtualna darila. Če so lepotice z njimi zadovoljne, se lahko zgodi, da omenijo njihovo ime ali jim posvetijo pesem. Je sploh še možno večje veselje?
75
odstotkov sledilcev je moških, starih pod trideset letDarila so velikokrat vredna 1314 juanov (172 evrov). Številka 1314 v kitajščini zveni kot besedna zveza »ljubezen za vedno«. Kot v nagrajenem dokumentarnem filmu
Ljudska republika poželenja režiserja Hao Wuja pravi ena od internetnih vplivnic, te ljudje obožujejo le, če si bogat, revni nikogar ne zanimajo. Šteje samo denar.
Radodarni izgubljenci
Shen Man je stara 21 let, večino časa preživi v majhni sobici, se snema in poje karaoke. Na mesec zasluži okoli 40.000 evrov. Vir youtube
Shen Man je stara 21 let in na mesec zasluži okoli 40.000 evrov. Sedi v majhni sobici, se snema in poje karaoke. Ne potrebuje televizijskega šova, na katerem izbirajo talente, računalnik in kamera sta dovolj, da jo je spoznalo na milijone ljudi. Shen Man se včasih več dni ne dotakne hrane, da je njen obraz na zaslonu videti še bolj droben, kot je v resnici. V nekaj letih je postala zvezda, ki jo fotografirajo za naslovnice in prepoznavajo na ulici. Dekleta si želijo biti kot ona in fantje si jo želijo imeti, pošiljajo ji denar, kot da bi hoteli, da namesto njih živi bleščeče življenje, o katerem sami ne sanjajo več.
6
milijard evrov se je lani obrnilo v poslu predvajanja v živo na KitajskemNajveč sledilcev je iz nižjih slojev, tej skupini ponižnih občudovalcev v slengu pravijo izgubljenci. Zvečer utrujeni od dela pridejo domov, prižgejo cigareto in pametni telefon ter ure in ure gledajo, kako njihov težko prisluženi denar
izginja v bleščečih očeh njihovih najljubših deklet. Imajo jih za nekakšne virtualne zaročenke, saj se jim zdi, da zaradi njih niso več osamljeni in da jih zelo dobro poznajo, saj jih vsak dan gledajo v živo. Dekleta jim obljubljajo, da bo vse še lepše, če jim bodo podarili še več denarja. Kot pravi režiser, je to film, v katerem je užitek lažen, a je bolečina prava.
Izgubljenci so majhne in nepomembne ribe v tem oceanu medmrežja; predvajalke v živo največ zaslužijo, če vzbudijo zanimanje novopečenih bogatašev, ki si želijo, da bi spale z njimi ali da bi bile zgolj njihove spremljevalke na večerjah. A veliko je takšnih, ki jim godi že to, da jih zasipajo s cekini, in to s takšnim užitkom, kot so ga nekoč kazali kralji, ko so se smejali dvornim norčkom. Ni čudno, da majhne deklice sanjajo samo še o tem, da bi bile uspešne internetne zvezde, saj gre za kariero, ki prinese tako slavo kot denar. Seveda je to Kitajska, zato so kakršnokoli namigovanje na spolnost, nespodobno razkazovanje in uporaba grdih besed strogo prepovedani. Kdor bi prekršil pravila, bi se lahko hitro znašel v zaporu.
Milijarde rastejo
Predvajanje v živo na Kitajskem postaja vedno bolj uspešen posel, lani se je v njem obrnilo 6 milijard evrov, za tretjino več kot leto prej in več kot v filmski industriji. Služijo aplikacije, s pomočjo katerih mladi vplivneži pridejo do oboževalcev, in celo šole, na katerih učijo, kako dobiti čim več oboževalcev oziroma darovalcev. Glavno načelo je: Če boš srečna, bodo srečni tudi tvoji oboževalci in postala boš boginja.
Izdelke s pomočjo live streama prodajajo tako Louis Vuitton, Bottega Veneta, Gucci kot kmetje iz najrevnejših predelov Kitajske.
Reklame postajajo pozabljena stvar, saj izdelke najbolj uspešno prodajajo prav s pomočjo live streama: nekdo v živo predstavi izdelek in odgovarja na vprašanja gledalcev. Najbolj uspešno se tako prodaja kozmetika, kar dve tretjini kozmetičnih podjetij uporablja to vrsto reklame, vedno več tudi avtomobilska industrija in luksuzne modne blagovne znamke, med njimi Louis Vuitton, Bottega Veneta, Gucci in druge.
Tovrstno prodajno pot so začeli uporabljati tudi kmetje iz najrevnejših predelov Kitajske. Pred časom je kmet s pomočjo predvajanja v živo v dveh tednih prodal tisoč ton pomaranč. Zelo uspešna je tudi mlada lastnica kmetije, ki gledalcem vsak dan govori o domačih živalih in delu na vrtu.
Kaj poleg lepih deklet še navdušuje gledalce? Čisto vsakdanje in bizarne reči: debeli otročički pri hranjenju, moški, ki jedo cmoke, zelo priljubljeni so prenosi v živo iz kuhinj restavracij – pridete na večerjo, naročite jed in potem, namesto da bi se pogovarjali z družbo, opazujete, kako kuhar pripravlja vašo hrano.
Zelo uspešna so dekleta, ki hrustajo pisane ledene kocke – v pičlih desetih sekundah lahko, kot piše
Daily Mail, privabijo milijon gledalcev. Zvoki so za moške včasih bolj zanimivi kot slika, obožujejo recimo šepetanje, rahlo praskanje po mikrofonu, krtačenje las.
A že nekaj časa ne gre le za moške. Ena največjih platform za predvajanje v živo na Kitajskem, YY, je pred kratkim napovedala, da se bo posvetila tudi ženskim sledilkam – v tej državi je kar 30 milijonov več moških kot žensk – ponujali jim bodo telovadbo, kuhanje, računalniške igre in lepe moške.
Komentarji