New York – Več kot štiri mesece po prizemljitvi Boeingovih letal 737 max zaradi strmoglavljenj v Indoneziji in Etiopiji letalske družbe odpovedujejo polete, evropski Airbus pa bi lahko postal največji proizvajalec potniških letal.
Bližnjevzhodni nizkocenovnik Flydubai je odpovedal 17 odstotkov letov, Oman Air samo avgusta več sto, ameriški Southwest Airlines je napovedal, da bo jeseni ukinil linije iz Newarka pri New Yorku. Velik upad dobička je napovedal tudi Ryanair, manj letov so omenjale nekatere azijske družbe, strokovnjaki pa pričakujejo spremembe zimskih urnikov ...
Številne družbe znova pregledujejo naročila in zaradi Boeingovih težav bi lahko evropski Airbus postal vodilni proizvajalec potniških letal. Boeing je v prvi polovici leta dobavil tretjino manj letal kot običajno in je že več mesecev brez novih naročil spornega modela. Pred kratkim je izgubil več kot pet milijard dolarjev vreden posel s savdsko letalsko družbo Flyadeal – do 50 potniških letal A320 neo bo tej družbi zdaj dobavil Airbus. Evropska letala z izboljšano porabo goriva so neposredna konkurenca Boeingovemu 737 max, za katerega so morali po nesrečah priznati programske in druge težave.
Polne kapacitete Airbusa
Nesreči, ki sta vzeli 346 življenj, še vedno odmevata. Pri Boeingu
so družinam umrlih namenili 100 milijonov dolarjev finančne podpore, ki je ne bodo pogojevali z odpovedjo tožbam. Teh poznavalci ne ocenjujejo v milijonih, ampak v milijardah dolarjev, tako kot stroške zaradi izpadle proizvodnje in drugih težav. Flyadealov nakup Airbusovih letal, ki so ga napovedali na pariškem letalskem sejmu, je bil del še enkrat večjega sklopa naročil iz Savdske Arabije. Savdska družba se je pred tem pogajala z Boeingom.
B
V nasprotju z ameriškim tekmecem ima Airbus svoje kapacitete bolj ali manj razprodane do leta 2024, čeprav savdski nakup kaže, da je te vedno mogoče povečati. V Airbusu so v minulih mesecih zagotovili, da si ne prizadevajo za to, da bi pridobili prednost na račun ameriškega tekmeca, saj vedo, da je letalska prodajna sreča opoteča. In res je evropska agencija za varnost letalskega prometa na starejših modelih »superjumba« airbus A380 pred kratkim odkrila razpoke na krilih in letalske družbe pozivajo k popravilom še pred uporabo v potniškem prometu. Pri Airbusu bodo letalskega giganta, ki se od začetka sooča s težavami, leta 2021 po komaj 14 letih upokojili.
Novinarska odkritja
V Čikagu, kjer je sedež Airbusove ameriškega tekmice, nasprotno, upajo, da bodo regulatorji njihovim spornim letalom kmalu dovolili nazaj na trg in letalske piste. Boeingove težave še bolj kot Airbusove kažejo na pasti sodobnih tehnologij. Preiskave še niso končane, a poznavalci sumijo, da ne regulatorji ne piloti niso vedeli za dvomljivo obnašanje sistema za nadzor nad letenjem MCAS.
Družbe zaradi prizemljitve Boeingovih letal 737 max odpovedujejo lete. Foto: Lindsey Wasson/Reuters
Po analizi
New York Timesa je nadzorno telo F.A.A. že dlje časa prepuščalo čedalje več odločitev Boeingu in naj ne bi pravilno razumeli tveganja MCAS, čeprav so ga odobrili leta 2017. Boeing pa je očitno najbolj skrbelo tekmovanje z evropskim Airbusom, zato so brez temeljitih preizkusov in nadzora sklenili, da je programska oprema varna. Šele letalski nesreči sta pokazali drugačno sliko.
Overitveni proces je dobro uveljavljen in je dosledno skrbel za varen dizajn letal, newyorški dnevnik je navedel petkovo izjavo F.A.A. Poudarili so 110.000 z modelom 737 max povezanih delovnih ur svojega osebja, vključno s preizkusnimi leti, sodelovanje z agencijo branijo tudi pri Boeingu. A raziskovanje novinarjev to postavlja pod vprašaj, Boeingu pa je celo predsednik Donald Trumpo svetoval spremembe celostne podobe in imena spornega proizvoda. »A kaj za vraga vem jaz,« je bil na koncu iskren.
Komentarji