Galerija
Če ga želimo najti na svetovnem seznamu potniških letališč, ga je treba iskati po imenu Konstantin Veliki. Foto Wikipedia
Za sodelovanje Srbije z Evropo se kot nova možnost kaže niško letališče, ki je v zadnjih letih po številu potnikov najhitreje rastoče letališče na Balkanu. Letos poleti se bo dosedanjim desetim linijam pridružilo še dvanajst novih v evropska mesta, tudi v Ljubljano. Enosmerna vozovnica stane 34 evrov, povratna 53. Potniki prihajajo iz južne Srbije pa tudi z bližnjega Kosova. Niš je drugo srbsko letališče, prvo je seveda beograjsko.
Letališče z dvema imenoma
Prva zanimivost niškega letališča sta dve imeni. Če ga želimo najti na svetovnem seznamu potniških letališč, ga je treba iskati po imenu Konstantin Veliki. Po tem znamenitem rimskem cesarju, rojenem leta 272 v mestu Naissus, danes Niš, se imenuje civilni del letališča. Lani pa so letališče, ki je hkrati tudi vojaško, poimenovali še po Mihailu Petroviću, prvem srbskem pilotu in prvi vojni žrtvi med srbskimi piloti v času balkanskih vojn leta 1913. V Srbiji spoštujejo svoje slavne sinove; ravnokar so obeležili 135. obletnico pilotovega rojstva.
Uspešno niško letališče prevzela srbska vlada
Niško letališče je v zadnjih letih upravičilo obe (slavni) poimenovanji. Po prometu je najhitreje rastoče letališče v regiji. Pred petimi leti je imelo zgolj 1335 potnikov, lani pa že 350.581, kar pomeni neverjetno 26.260-odstotno rast. Preboj je doseglo s tem, da je odprlo vrata nizkocenovnikoma Wizz Air in Ryanair.
V mestu, ki je bilo v tem času lastnik letališča, so bili ponosni na lasten uspeh in so si meli roke. A se je vse spremenilo lani, ko se je srbska vlada odločila prenesti lastništvo na samo sebe. Izvedba prenosa lastništva je značilna za sedanjo srbsko politično garnituro. Čeprav v škodo mesta so mestni svetniki izglasovali, da se mesto odreka letališču v korist vlade. To je bilo možno, ker ima v mestnem svetu večino stranka predsednika države Aleksandra Vučića.
V Nišu demonstracije zaradi letališča
Občani so bili ogorčeni; dokazovali so, da je vsaka ped letališča njihova last, na ulicah so bile množične demonstracije. A niso nič dosegli. Niško letališče je danes v lasti vlade. Čeprav vlada veliko govori o decentralizaciji, je prav to letališče tipičen primer centralizacije Srbije.
Ali je to na dolgi rok dobro ali slabo, se bo šele pokazalo. Te dni prihajajo na dan prvi poslovni rezultati in Nacionalna koalicija za decentralizacijo Srbije dokazuje, da letališče zdaj posluje slabše kot prej, novi direktor, ki je prevzel podjetje lani poleti, pa obrnjeno: da je bila izguba ob koncu leta pričakovana, saj se je končalo subvencioniranje, ki ga je bilo letališče deležno tri leta zapovrstjo.
V Nišu se nasploh zelo bojijo, da bo država slab gospodar in da so tudi namere vlade v zvezi z letališčem slabe. Vlada pa do leta 2020 napoveduje naložbe v prenovo in razširitev obstoječih letaliških objektov, ki so zdaj pretesni za tolikšno povečanje potnikov.
Dvanajst novih linij iz Niša, tudi v Ljubljano
Prva poteza vlade je dodatnih dvanajst letalskih linij z niškega letališča v Evropo, na katerih bodo začeli leteti s poletjem. S prvim avgustom bo uvedena nova letalska linija iz Ljubljane na Balkan, in sicer v mesto Niš v južni Srbiji. S ceno 34 evrov v eno smer (53 evrov povratna karta) bo to najcenejši prevoz tako daleč na Balkan, ceneje celo od avtomobilskega prevoza, ki ga ljudje množično uporabljajo iz Slovenije v Srbijo in stane iz Ljubljane do Niša 40 evrov.
Cena 34 evrov velja, če ima potnik samo do osem kilogramov ročne prtljage, z dodatno prtljago do 23 kilogramov pa je cena 61 evrov v eno smer. S to ceno Air Serbia konkurira sama sebi. Za povratno vozovnico iz Beograda v Ljubljano je treba namreč odšteti okoli 150 evrov. Ni pričakovati, da bo supernizka cena iz Niša trajna.
»Pričakujemo, da bo promet na niškem letališču še rasel. Zdaj imamo 22 letalskih linij, prej 10. Za nove linije v razna evropska mesta, med njimi tudi v Ljubljano, je veliko zanimanja. Študije so pokazale, da so potencialni potniki naši ljudje, ki začasno delajo zunaj Srbije, tuji turisti ter domači in tuji poslovneži. Let za Ljubljano potrebuje naš in vaš trg,« je dejala Ivanka Stanisavljević z niškega letališča.
Arabci v nekdanji Jat, danes Air Serbio
Nekdanji JAT, danes Air Serbia je od leta 2013 v 49-odstotni lasti letalske družbe Etihad iz Združenih arabskih emiratov. Svežih sto milijonov dolarjev kredita, ki ga je dal Etihad Srbiji in se je kasneje spremenil v solastniški delež, je omogočilo med drugim najetje desetih dodatnih letal. Eno od teh – A320 – bo od prvega avgusta letelo dvakrat tedensko tudi med Nišem in Ljubljano. Odkar so postali solastniki Air Serbia Arabci, ima ta velike ambicije postati najpomembnejši prevoznik v regiji; poleg obstoječih 21 letal je Air Serbia naročil še deset novih airbusov.
Francozi na Nikolo Teslo v Beogradu
S Francozi se je Srbija povezala tudi prek beograjskega letališča v Surčinu, ki se imenuje po prav tako izjemno pomembnem Srbu – znanstveniku Nikoli Tesli. To letališče je država lani spomladi dala za petindvajset let v najem francoski družbi Vinci Airportes, ki gospodari s 46 letališči po vsem svetu. Francozi so po koncesijski pogodbi dolžni povečati letališke zmogljivosti ter prenoviti letalsko stezo in zgraditi novo. Celotna naložba do izteka koncesije naj bi bila 732 milijonov evrov. Vsa letališča Vinci Airportes skupaj so imela lani 240 milijonov potnikov, beograjsko 5,64 milijona.
Med Nišem in Prištino
Največji konkurent niškega letališča pa ni beograjsko, temveč prištinsko letališče. To je od Niša oddaljeno le 108 kilometrov (beograjsko 250). Za potnike iz južne Srbije in dela Kosova sta obe letališči približno enako daleč. Odločajo torej letalski prevozniki. Iz Prištine v Ljubljano leti slovenska Adria Airways. Povratna vozovnica stane okoli 200 evrov. Koliko potnikov prihaja s Kosova v Niš, ne vedo, saj za prehod meje s Kosova v Srbijo zadostuje osebna izkaznica in so ti potniki v Srbiji prešteti kot domači. V obratno smer – na Kosovo – pa potrebujejo potni list, saj ga Kosovo zahteva.
Komentarji