Bruselj – Manj kot dva meseca pred predvidenim izstopom Združenega kraljestva iz EU je nastala blokada, ki preprečuje napredek v pripravah na urejen izstop, s katerim bi kolikor se da zmanjšali negativne posledice ločitve.
So na obzorju premiki?
Za zdaj še ne. V britanskem parlamentu so zgolj sklenili, da ne bo ločitve brez sporazuma, in naložili premierki
Theresi May, naj v pogajanjih doseže zamenjavo razvpitega irskega varovala s katero od alternativnih rešitev. Že tako ni jasno, kakšno drugo rešitev bi lahko imeli v Londonu. Številne med njimi, denimo enostranski izstop iz varovala ali njegova časovna omejitev, so bile na mizi že med pogajanji. Celotna EU27 si želi trdno in verodostojno varovalo, ki ne bo odvisno od drugih dejavnikov in bo zagotavljalo trdno rešitev, če ne bo trgovinskega sporazuma.
Kako bi lahko pomagali Theresi May, da bi uspešno spravila sporazum skozi parlament?
V EU27 vztrajajo, da je odpiranje ločitvenega sporazuma, ki vključuje varovalo za preprečevanje nastanka trde meje na irskem otoku, izključeno. Več manevrskega prostora je pri politični deklaraciji o prihodnjih odnosih, ki je del istega svežnja, a ni neposredno zavezujoča. Možnost alternativnih aranžmajev je omenjena v obeh dokumentih.
Obstaja kakšna druga pot?
V EU27 bi privolili v krajše podaljšanje roka za brexit, če bi na Otoku jasno povedali, zakaj bi radi odložili ločitev. Denimo zaradi ratifikacije sporazuma in sprejetja s tem povezane nacionalne zakonodaje. Nova dinamika bi lahko nastala, če bi se London odpovedal svojim rdečim črtam. Rešitev za irsko mejo bi bilo veliko lažje najti, če bi Združeno kraljestvo ostalo del notranjega trga (kot je Norveška) ali vsaj carinske unije. Oboje bi na drugi strani precej omejilo najodločnejše zagovornike brexita pri uresničevanju cilja – ostre ločitve od pravil in celotnega okvira EU. Zato je načrtovano le prostotrgovinsko območje.
Zakaj je EU27 videti nepopustljiva?
Temeljna evropska pravila na čelu s štirimi svoboščinami (prosti pretok ljudi, blaga, kapitala, storitev) so nedotakljiva svetinja. Z vztrajanjem pri jasnih pravilih na irski meji si želi zaščititi integriteto notranjega trga. London ne more izbirati med njimi, saj so nedeljiva celota. Vse članice so solidarne z Irsko in njenim pričakovanjem, da brexit ne bo povzročil spodkopavanja dosežkov mirovnega procesa. Poseben režim za severni del otoka (celotno Združeno kraljestvo bi bilo v skupnem carinskem območju z EU27), ki ga predvideva varovalo, je nujen, da ne bi bilo nadzora blaga na kopenski meji med Irsko in Severno Irsko.
Kaj bi lahko povzročila kaotična ločitev, če do 29. marca ne bi bilo sporazuma o izstopu ali vsaj podaljšanja roka za brexit?
Za Irsko je kočljivo, če bi na meji s Severno Irsko morali vpeljati nadzor. Jasnim odgovorom o tem, kakšen nadzor bi morali vpeljati, se v Bruslju izogibajo. Opozarjajo na veliko škodo za obe strani in tak scenarij je najslabši. Namestnica glavnega evropskega pogajalca
Sabine Weyand je v ponedeljek opozorila, da bo položaj za Združeno kraljestvo težje obvladljiv, saj ne bodo prekinjene le dobavne verige, kar velja tudi za EU, temveč bodo ostali tudi brez dela gospodarske regulatorne in nadzorne strukture.
Kakšni so drugi ukrepi za blažitev posledic kaotičnega brexita?
Evropska komisija je predlagala nov sveženj ukrepov. Udeleženci programa
Erasmus+ iz EU27 ali Združenega kraljestva bi lahko svoje bivanje in šolanje končali brez prekinitve, pa tudi do financiranja bodo upravičeni. Vsi prejemniki sredstev EU v Združenem kraljestvu, denimo raziskovalci ali kmetje, bodo letos upravičeni do teh sredstev. Organi držav članic EU bodo morali pri izračunavanju obsega socialnih pravic še naprej upoštevati zavarovalne dobe, obdobja zaposlitve ali bivanja na Otoku pred brexitom. Velik sveženj predlogov za blažitev posledic ločitve so predlagali že decembra. Med drugim predvidevajo ohranjanje letalskega prometa v bolj omejenem obsegu kot doslej.
Komentarji