Bruselj – Evropska komisija je z eno od prelomnih odločitev zadnjih let preprečila združitev železniških divizij francoskega Alstoma in nemškega Siemensa.
Glavni zadržki zadevajo negativen vpliv združitve na konkurenco na notranjem trgu in na potrošnike. Po logiki evropske komisarke
Margrethe Vestager v EU ne bi smeli ustvarjati močnih podjetij z združitvami, ki bi škodovale konkurenci. »Brez zadostnih ukrepov bi združitev povzročila višje cene signalnih sistemov, ki zagotavljajo varnost potnikov, in prihodnjih generacij hitrih vlakov,« je povedala Vestagerjeva.
Popuščanja, ki sta jih z napovedanimi odprodajami ponujala industrijska orjaka, za Bruselj niso bila zadostna. Konkretno naj bi združitev preprečevala konkurenco na področju signalnih sistemov, saj bi bilo manj ponudnikov. Tudi na področju najhitrejših vlakov bi z združitvijo (uradno Siemensovim prevzemom) s trga EU izginil eden od dveh največjih proizvajalcev.
Že pred samo odločitvijo so potekale žgoče razprave. Združeno podjetje bi se po trditvah zagovornikov skupnega delovanja lažje spoprijemalo s tekmeci na globalnem trgu, predvsem s kitajskim CRRC. Vestagerjeva je pojasnjevala, da sta Alstom in Siemens že tako evropska šampiona z vodilnim položajem na svetovnem trgu, razen na Kitajskem.
Argument o kitajski grožnji Vestagerjeve ni prepričal. Na področju signalne tehnike in najbolj hitrih vlakov kitajske konkurence po njenih ugotovitvah sploh še ni na trgu EU.
Vestagerjeva se ne strinja s primerjavami naveze Alstom-Siemens z Airbusom, ki je nastal pred desetletji z združevanjem evropske letalske industrije. »Ustanovitev Airbusa je povečala konkurenco. Prej je skoraj ni bilo. To je bila zadeva ZDA in le malo evropskih dejavnosti,« je povedala.
Predsednik evropske komisije
Jean-Claude Juncker je dan pred sprejetjem zatrdil, da so enaki konkurenčni pogoji ključni tako na svetovnem kot na domačem, evropskem trgu. Tudi prizadevanja evropske komisije, da bi v EU imeli močna podjetja, so po njegovem mnenju povsem očitna.
Tako so po njegovih podatkih v tridesetih letih odobrili 6000 in zavrnil manj kot trideset kupčij. »To je sporočilo tistim, ki pravijo, da je komisija sestavljena iz slepih, neumnih in trmoglavih birokratov,« se je obregnil ob trditve prvega človeka Siemensa
Joeja Kaeserja.
Poleg tega EU skrbi za zaščito interesov evropske industrije. Sprejela je, denimo, sistem za bolj temeljit pregled tujih (kitajskih) naložb v strateške panoge ali ukrepe proti dampinški prodaji jekla.
Predvsem iz Nemčije prihajajo ideje, da bi v EU morali prevetriti pravila protimonopolne politike in državnih pomoči, s katerimi bi olajšali nastanek evropskih »šampionov«. To je že
predlagal nemški gospodarski minister Peter Altmaier.
Združevanje Alstoma in Siemensa, ki proizvajata hitre vlake TGV in ICE, je imelo močno politično podporo v Berlinu in Parizu.
Tako v nemški kot tudi v francoski vladi so že vnaprej kritizirali napako, ki po njihovem mnenju škoduje gospodarskim interesom EU. »Zavrnitev združitve bo koristila gospodarskim in industrijskim interesom Kitajske,« je za
France 2 povedal francoski gospodarski minister
Bruno Le Maire.
Na svetovnem trgu je
največji proizvajalec vlakov CRRC s 30 milijardami evrov prometa. To je dvakrat večji promet, kot bi ga imelo združeno evropsko podjetje. Predvsem njegove želje po širjenju na staro so bile za evropske proizvajalce kot znamenje za alarm.
Komentarji