Neomejen dostop | že od 9,99€
Na portalu javnih naročil je bil v ponedeljek objavljen razpis za vzdrževanje in interventne servise za zagotavljanje požarne varnosti s sistemi aktivne požarne zaščite Univerzitetnega kliničnega centra (UKC) Ljubljana. Objavo razpisa so v UKC napovedali po petkovem poročanju medijev o daljšem zaprtju heliporta zaradi okvare požarnega sistema.
Kot je razvidno s portala javnih naročil, so v UKC Ljubljana javni razpis odposlali v petek, na portalu pa je bil objavljen v ponedeljek. Zakaj so javni razpis odposlali šele 82 dni po zaprtju heliporta, o čemer je STA poročala v petek, v UKC Ljubljana še niso pojasnili.
Kot je razvidno iz razpisne dokumentacije, bo UKC Ljubljana z izbranim ponudnikom, ki bo po merilu za izbor oddal najugodnejšo ponudbo, sklenil štiriletno pogodbo za vzdrževanje in interventne servise sistemov aktivne požarne zaščite. Rok za oddajo ponudb je 15. februar do 9. ure.
Izbrani izvajalec bo moral glede na razpisno dokumentacijo med drugim izvajati neprekinjeno podporo, redne preventivne vzdrževalne preglede in interventne servise. Razpis zajema 21 objektov UKC Ljubljana in centralno-nadzorni sistem.
Heliport UKC Ljubljana je zaradi okvare protipožarnega sistema od 21. oktobra 2024 zaprt. Helikopterji zato pristajajo v vojašnici v Mostah, nato pa bolnike z reševalnim vozilom prepeljejo v UKC. Njihova pot do oskrbe v UKC je tako daljša za 40 do 45 minut. Helikopterja za potrebe nujne medicinske pomoči zato marsikdaj raje sploh ne aktivirajo.
Zastopnik pacientovih pravic: Vodstvo UKC bi moralo javnost samo obvestiti o zaprtem heliportu
Vodstvo UKC Ljubljana bi moralo samo obvestiti javnost in paciente o zaprtem heliportu, je za STA ocenil zastopnik pacientovih pravic Marjan Sušelj. Zdi se mu nerazumljivo, da popravilo heliporta traja skoraj tri mesece. Ministrstvo za zdravje bi moralo od ljubljanskega UKC zahtevati takojšnje učinkovito ukrepanje, je prepričan.
Sušelj je poudaril, da ga je petkova novica o zaprtem heliportu šokirala. Da se zaradi zaprtega heliporta čas za helikopterski transport bolnikov v UKC Ljubljana podaljša za 40 minut, je ocenil za nesprejemljivo.
Verjetno bi lahko tehnične težave heliporta odpravili urgentno, mimo zakona o javnih naročilih, je dejal. »Gre za izjemno situacijo, ki terja takojšnje ukrepanje vodstva ustrezne ustanove,« je poudaril.
Prepričan je tudi, da bi moralo vodstvo ljubljanskega UKC o zaprtem heliportu samo obvestiti paciente in javnost. Če pacienti vedo, za kakšne težave gre, jih poskušajo razumeti in sprejeti, je prepričan Sušelj. »Če pa smo presenečeni ali pa če imamo celo občutek, da se je nekdo poskušal nekako znebiti odgovornosti in to pometel pred preprogo, potem smo seveda upravičeno jezni in ogorčeni nad takšnim ravnanjem,« je dodal.
Na vprašanje, kako gleda na odziv ministrstva za zdravje, kjer so med drugim poudarili, da je UKC Ljubljana odgovoren za delovanje heliporta, pa je odgovoril, da je ministrstvo pravzaprav lastnik bolnišnic, hkrati pa tudi »vrhovni« skrbnik kakovosti in dostopnosti storitev za paciente.
»Da bi prišla ministrica kaj popravljat, seveda ni bilo pričakovati, ampak kot ustanovitelj, kot lastnik bolnišnice bi pa seveda moralo ministrstvo tudi zahtevati od bolnišnice takojšnje učinkovito ukrepanje,« je dejal.
Delujočega heliporta si želijo tudi v Zvezi organizacij pacientov Slovenije, je za STA poudaril generalni sekretar zveze Gregor Cuzak. Upajo, da bo vodstvo UKC Ljubljana zbralo moči in rešilo to težavo.
V obdobju od leta 2017 do 2023 je bil heliport UKC Ljubljana skupno zaprt 93 dni. Trenutna situacija je torej najdaljše neprekinjeno zaprtje v zadnjih petih letih, so pojasnili v ljubljanskem kliničnem centru. Dlje časa je bil heliport zaprt tudi leta 2016, in sicer med oktobrom in decembrom. Tudi takrat je bil razlog za zaprtje v gasilnem sistemu, težave so nastale v cevovodu. Po odpravi napake so v UKC Ljubljana takrat napovedali posodobitve, ki naj bi pomagale, da bo možnosti za napake čim manj. Odgovore na vprašanja, ali so posodobitve tudi izvedli, STA od UKC Ljubljana še čaka.
Na ministrstvu za zdravje so za STA v ponedeljek pojasnili, da je princip operativnega delovanja heliportov za celotno območje Slovenije popolnoma enak. Nadzoruje ga Javna agencija za civilno letalstvo RS, ki izvaja redne in izredne inšpekcijske nadzore. V primeru okvare ali rednega vzdrževanja heliport začasno zaprejo, helikopterji pa pristajajo na začasni lokaciji.
Aktivnosti za trajno ureditev nadomestnega pristajališča za helikopterje v primeru okvare heliporta ljubljanskega UKC so na ministrstvu za zdravje začeli avgusta lani. Takrat so se sestali s predstavniki UKC Ljubljana in Mestne občine Ljubljana.
Iskanje ustrezne lokacije je po navedbah ministrstva za zdravje zaradi visokih stavb in koridorjev letenja izjemno zahtevno. »Določene so predvidljive lokacije, ki jih bomo v kratkem z vsemi deležniki – ministrstvom za zdravje, ministrstvom za obrambo, letalsko policijsko enoto, Mestno občino Ljubljana, javno agencijo za civilno letalstvo in drugimi – na delovnem sestanku tudi proučili,« so napovedali.
Sicer pa so se 22. oktobra 2024 začele aktivnosti za ustanovitev Združenja bolnišničnih heliportov. Aktivnosti za ustanovitev so na posvetu vodij bolnišničnih heliportov, ki je tisti dan potekalo v prostorih Splošne bolnišnice (SB) Celje, na predlog ministrstva za zdravje začeli predstavniki heliporta SB Celje.
Glavni cilj združenja bo po navedbah ministrstva strokovno in operativno usklajevanje ter povezovanje vseh bolnišničnih heliportov v državi. Združenje bo omogočalo poenoten pristop k upravljanju, izmenjavi dobrih praks in razvoju standardov na področju bolnišničnih heliportov.
V Sloveniji je trenutno pet bolnišničnih heliportov, ki ustrezajo veljavni zakonodaji. Štirje t. i. višinski heliporti so v SB Jesenice, UKC Ljubljana, SB Celje in SB Slovenj Gradec. Veljavni zakonodaji po navedbah ministrstva za zdravje ustreza tudi talni heliport v SB Izola.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji