Pozdravljeni!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Slovenija

Smo končno zreli ali že prezreli za motor?

Vožnja z motornim kolesom -  z njo lahko uživate, je pa to tvegana dejavnost, možnost smrtne poškodbe je petstokrat večja kot pri vožnji z letalom in štiridesetkrat večja kot pri vožnji z avtomobilom.
Vožnja z motornim kolesom je lahko uživaška, morebiti celo bolj od balinanja. Foto Blaž Samec
Vožnja z motornim kolesom je lahko uživaška, morebiti celo bolj od balinanja. Foto Blaž Samec
25. 7. 2018 | 00:00
25. 7. 2018 | 11:55
7:34
Ne samo pri nas, po vsem razvitem svetu močno narašča število starejših kupcev in voznikov motornih koles. Osebno menim, da je tega zelo kriv električni zaganjalnik. Zdaj more celo hromec zagnati veliko motorno kolo, in če sedež ni previsok, lahko zleze nanj in se nekako pelje. Ko je bilo velike enovaljnike treba »kurblati«, je le redko katera stara noga to zmogla.

Prištejmo še revmo zaradi slabe opreme, pa postane jasno, da je bil starejši motorist redka rariteta, kot radi napišejo v oglasih. Če upoštevamo podaljšanje življenjske dobe, daljše obdobje razmeroma dobre psihofizične kondicije, nekritično sprejemanje floskule o svobodnem življenju na motornem kolesu, lahko dostopnost motornih koles, do osemdesetega leta neogroženo vozniško dovoljenje, željo po druženju in po dokazovanju »jaz pa še zmorem«, smo najbrž razkrili skrivnostni pojav. Dodajmo še židovski izrek, da se življenje prične, ko gredo otroci od hiše in ko pogine pes. Ter ono najpomembnejše, da je lahko vožnja z motornim kolesom zares uživaška, morebiti še bolj od balinanja. Ali pa preprosto: stari je nor! Celo: stara je nora!
Tudi zrelemu človeku se lahko zmeša, če je družba prava. Foto Leon Vidic
Tudi zrelemu človeku se lahko zmeša, če je družba prava. Foto Leon Vidic

Da, vožnja z motornim kolesom je tvegana dejavnost: možnost smrtne poškodbe je petstokrat večja kot pri vožnji z letalom in štiridesetkrat večja kot pri vožnji z avtomobilom. Statistike o nedvomni nevarnosti kolesarjenja ali tudi hoje med ukvarjanjem s telefonom pa še ni. Toda število samomorov daleč prekaša število žrtev prometa in žrtve planinarjenja se množijo. Da je življenje lepo, mora biti vsaj malo razburljivo in nevarno. Na simpoziju Starejši voznik, ki je leta 2010 potekal pri nas, so opozorili na vrsto dejavnikov tveganja, ki nas doletijo s staranjem. Dokaj utemeljeno so zanikali »dejstvo«, ki ga poznamo vsi: da starejši vozniki povzročijo manj prometnih nesreč. Če namreč upoštevamo, da starostniki večinoma prevozijo dosti manj kilometrov na leto od mlajših, se število prometnih nesreč na prevoženo razdaljo precej izenači ali pa se razmerje celo poslabša.

Zdravila in hormoni na motorju

Močan dejavnik, ki vpliva na našo sposobnost za vožnjo, so zdravila. S staranjem se nabirajo skoraj neizogibno, in četudi posamično niso na spisku psihoaktivnih snovi, lahko postane sočasno jemanje petih ali več zdravil že precej nepredvidljivo, sploh ko začnemo jemati dodatno zdravilo.
Še vedno se pri nas premalo govori in ve o hormonih, ki jih tvori naše telo. Adrenalin je sicer pri mnogih bolj znan in oboževan od kokaina, toda tudi drugi hormoni niso od muh: recimo endorfini, ki delujejo podobno morfiju in jih možgani izločajo ob telesnih naporih in bolečinah, pa serotonin, ki povzroča občutek sreče. Ko vozimo motorno kolo aktivno, »športno«, nas hormoni stalno preplavljajo, vozimo precej »pod gasom«. Mali možgani lahko izločijo tudi hormon, ki nas v nevarnosti ohromi, kar je bilo morda v davnini primerno ob srečanju s slabovidno zverjo ali tik pred prepadom. Na vozilu, ki se ne ustavi hipoma, pa ne pride čisto nič prav.


Motorno kolo izbirajte po svojih potrebah, manj zaradi karizmatičnosti. Foto Roman Šipić
Motorno kolo izbirajte po svojih potrebah, manj zaradi karizmatičnosti. Foto Roman Šipić

Imaš že kaj ogledano?

Posvetimo se raje najlepši in najbolj izčrpavajoči plati motociklizma: izbiri motornega kolesa. Obstajajo negotovi začetniki, ki te vprašajo za nasvet glede izbire, a nikar jim ne nasedajte! Celo ti natančno vedo, katero motorno kolo jim je najbolj všeč, in če jim svetuješ kaj primernejšega, se jim zdiš bedak. Raje previdno vprašajte: »Imaš že kaj ogledano, kateri ti je najbolj všeč?« In ko drobni starček odgovori, da se mu zdi boss hoss zelo privlačen in primeren, mu navdušeno pritrdite. Ničesar ne boste dosegli s ponujanjem lahkega, velikokolesnega skuterja. Nakup motornega kolesa je v nasprotju z nakupom avtomobila silno emocionalen in nima že v načelu z razumom ničesar skupnega. Saj bo stari prav kmalu občutil, kaj pomeni krotiti pol tone motornega kolesa, imeti zaradi vročine velikega motorja opečeno mednožje ali ležati stisnjen pod zvrnjeno pošastjo. Ampak radovednost bo potešena, imel bo izkušnjo, o kateri bo z užitkom pripovedoval vnukom in se potem varno odpeljal domov z lahkim skuterjem. Grenke napake so lahko tako sladke!
Znamki, ki pri starejših daleč prevladujeta, sta Harley Davidson in BMW. Ti motocikli vzbujajo spoštovanje, ki pritiče starosti. Naredijo neopaznega starca presneto dobro vidnega, posebno če je starostno nedoločljivo prikrit z modno čelado in kombinezonom. Harleyji so sicer težki, ampak imajo dobrodošlo nizke sedeže. Beemveji so sicer veliki, so pa zares udobni in odlično pričarajo avanturizem.

Motorno kolo ni le prevozno sredstvo, je sveta reč! Foto Mavric Pivk
Motorno kolo ni le prevozno sredstvo, je sveta reč! Foto Mavric Pivk

Prisluhnimo glasu razuma

Vseeno za hip prisluhnimo glasu razuma: končno se vračajo na trg motorna kolesa nižjega srednjega razreda, med 250 in 500 ccm, ki so večinoma veliko laže obvladljiva, udobna, gospodarna in čisto dovolj zmogljiva. Z njimi lahko uživate po cesticah, na katere z velikim motociklom ne smete niti pomisliti. Tu, pri manjših motornih kolesih morda tiči tista izmuzljiva svoboda na motorju! V cestnem prometu postane vaša svoboda nevarna anarhija, saj so okrog vas drugi prometni deležniki. Svoboda je le še v puščavi in niti ni brezskrbna, saj sami prevzemate vso odgovornost za varnost in uspešnost. Tisto svobodo iz reklam pa so posneli na zaprtih cestah ob pomoči policistov in varnostnikov.

Kaj lahko povzroči vožnja z motorjem

Najhujše pustimo za konec: vožnja z motornim kolesom povzroča impotenco! To so ugotovili avstralski znanstveniki in iskreno upamo, da velja samo za Avstralijo in še posebej Sidney. Študije (tudi dve japonski) ugotavljajo, da vibracije poškodujejo živce v penisu, sokrivi sta še oblika in trdota sedeža. Da ozek in trd dirkaški kolesarski sedež lahko povzroči impotenco, se ve že precej dolgo, zdaj nas uničujejo še motocikli. Morda pa je nekaj na tem, da z velikostjo in močjo motornega kolesa kompenziramo ono drugo reč? Menda so preiskali dvesto trideset motoristov in skoraj sedemdeset odstotkov jih je poročalo o težavah z erekcijo in uriniranjem, predvsem tisti starejši. Hop, Cefizelj: v tej skupini, ki sicer pokupi največ motornih koles, se namreč že po naravi stvari nagibamo k pešanju moškosti. Torej je precej vseeno in se ne bomo odpovedali užitku vožnje z motornim kolesom samo zato, ker Avstralcem slabo stoji!

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Berite Delo 3 mesece za ceno enega.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine