Ljubljana – Kar pet tisoč prebivalcev Litije, Sevnice in Krškega, ki bivajo v dobrih tisoč stavbah ob železniški progi Ljubljana-Dobova, je dnevno izpostavljenih prekomernemu hrupu. Najnovejša študija, ki je preverjala obremenitev s hrupom v stometrskem pasu vzdolž proge, je zdaj zaključena. Med drugim predvideva, da ljudi ob progi zaščitijo s sedemnajstimi kilometri protihrupnih ograj.
Protihrupne ograje bodo na 17 kilometrih proge
Študija s predlogom protihrupnih ukrepov v občinah Krško, Sevnica in Litija, ki je stekla lani, je zaključena. V obravnavanih občinah predvideva izvedbo več sklopov protihrupnih ograj v višini dva do 3,5 metra, od tega:
- 3886 metrov v Krškem
- 4465 metrov v Sevnici
- 8553 metrov v Litiji.
Na teh območjih je s hrupom zaradi vlakov čezmerno obremenjenih 4994 prebivalcev v 1015 objektih, od teh:
- v Sevnici 252 stavb s 1026 prebivalci
- v Krškem 200 stavb s 1445 prebivalci
- v Litiji 563 stavb z 2523 prebivalci.
Predpisi zahtevajo, da se obremenitev s hrupom ocenjuje vsakih pet let, določa pa se na podlagi povprečja celoletnega prometa. Zaradi ukinitve potniških vlakov v času epidemije – javni prevoz se je ustavil 16. marca -, se je število hrupnih dogodkov »nekoliko znižalo«, kot pravijo na Direkciji republike Slovenije za ceste (DRSC), a na imisije hrupa najbolj vpliva promet tovornih vlakov. Natančnih podatkov o spremembah emisij hrupa v času epidemije covida-19 na DRSC nimajo, a mimo 2520 Litijanov, ki bivajo 563 stavbah stometrskega pasu ob progi – to je toliko ljudi in stavb kot v Sevnici in Krškem skupaj -, se je v času epidemije peljalo več kot 2800 potniških vlakov manj kot v »normalnih« razmerah. Po tem odseku namreč dnevno v obe smeri potuje 59 potniških vlakov.
Miran Stanko. FOTO: Janoš Zore
Študija s predlogom protihrupnih ukrepov v občinah Krško, Sevnica in Litija predvideva več sklopov protihrupnih ograj, visokih od dva do 3,5 metra. Medtem ko v Krškem po besedah župana
Mirana Stanka študije še niso prejeli, bo pa »izboljšanje zaščite vsekakor pozitivno«, pravi Stanko, so Sevničani na predlagane ukrepe že odgovorili. »Posredovali smo pripombe, da bodo pripravljalci dodatno premerili območja, kjer je gostota poselitve večja, hrup pa zato bolj moteč,« je povedal sevniški župan
Srečko Ocvirk, ki opaža, da je železniškega tovornega prometa v smeri Balkana oziroma Ljubljane vse več. Eno od območij, za katera v Sevnici menijo, da jih je treba dodatno zaščititi pred hrupom, je ob industrijski coni, nasproti katere se nahaja stanovanjska soseska. V posodobitve železniške in cestne infrastrukture na območju Sevnice, Blance in Loga oziroma v železniški koridor, ukinjanje nivojskih prehodov, v gradnjo podhodov in v posodobitev železniške postaje Sevnica, ki je po številu potnikov deveta v državi, naj bi država v naslednjih nekaj letih vložila blizu 20 milijonov evrov. Proga Zidani Most–Dobova že od leta 1990 ni doživela omembe vrednih vlaganj …
Srečko Ocvirk. FOTO: Janoš Zore
Monitoring o hrupu nared junija
Slovenija operativnega programa varstva pred hrupom še nima. Poročilo o monitoringu hrupa, ki je podlaga za njegovo pripravo, je trenutno v recenziji. Predvidoma bo zaključeno in predano pristojnemu okoljskemu ministrstvu prihodnji mesec, napovedujejo v DRSC, kjer še menijo, da bi morali investitorji »več pozornosti posvetiti tudi preprečevanju novogradenj stanovanjskih stavb na obremenjenih območjih ob obstoječih prometnicah oziroma zagotavljanju ustrezne zaščite za novozgrajene stanovanjske stavbe«. V nasprotnem, opozarjajo, bodo prizadevanja upravljavcev cest in železnic za zmanjšanje števila preobremenjenih prebivalcev ob infrastrukturnih virih izničena.
16,8
milijona evrov odškodnin je od leta 2009 zaradi prekomernega hrupa izplačala država
Zaradi prekomernega hrupa je morala DRSC med 2009 in 2017 »kot organ, ki finančno realizira pravnomočne sodne odločbe in poravnave na podlagi sklepov vlade«, ljudem izplačati 16,8 milijona evrov odškodnin. Po letu 2017 vlada zaradi prekomernega hrupa Direkciji ni naložila nobenega izplačila odškodnine več.
Komentarji