Minil je četrti dan posta. Leta 2010 se je Ezequiel Vedana odločil, da bo začel jesti šele po tem, ko se bo domislil pametne ideje za novo podjetje. Kdo bi si mislil, da ga bo navdihnilo prav stranišče.
S postom je Brazilec iskal božanski navdih, ki bi ga vodil v njegovem novem življenjskem obdobju. Vedana, ki je bil nekoč lastnik podjetja za grafično oblikovanje, si je želel spremembe. Njegovo razsvetljenje – ne religiozno, ampak tehnološko in okolju prijazno – bo pomagalo rešiti na milijarde litrov vode, ki jo dobesedno izplaknemo v stranišča.
Do takrat smo najpogosteje zmanjševali porabo vode v straniščih tako, da smo uporabljali sodobne izplakovalne mehanizme. »Ekološka« stranišča porabijo od tri do šest litrov vode vsakič, ko jih izplaknemo. Starejša stranišča, denimo stranišča z vodnimi kotlički, ki so nameščeni visoko na zidu in jih izplaknemo tako, da potegnemo za vrvico, porabijo od deset do 15 litrov vode pri vsakem izplakovanju.
Naravni nevtralizator vonja urina
Vedana in njegovi sodelavci, med katerimi je tudi njegova žena Ariane Pelicioli da Rosa, so bili prepričani, da tako imenovana ekološka stranišča prihranijo premalo vode. Hoteli so najti rešitev, s katero bi zmanjšali porabo odpadne vode za skoraj sto odstotkov. Takrat so se domislili rešitve, ki so jo poimenovali Piipee (izgovori se: pipi).
Razpršilec vsebuje izvlečke rastlin in sodo bikarbono. FOTO: Piipee
Hoteli so, da bi njihova raztopina, takoj ko bi prišla v stik z urinom, nevtralizirala njegov vonj in barvo, zato ne bi bilo treba izplakovati vode. Podjetniki so s poskusi odkrili naravno formulo, ki vsebuje izvlečke rastlin in sodo bikarbono. Izdelati so morali tudi razpršilec, da bi se snov izločila vsakič, ko bi nekdo vstopil v stranišče. V majhnih prostorih zadostuje navadno pršilo, saj je piipee tudi osveževalec zraka.
Srednje velikim in velikim podjetjem so svetovali, naj namestijo razpršilec v vsako straniščno školjko in pisoar ter za to plačajo 79,90 oziroma 84,80 brazilskega reala (22 oziroma 24 ameriških dolarjev). Cena se morda zdi visoka, vendar je dobra stran takšnega sistema ta, da je polnjenje razprševalca poceni (24,90 reala za 500 mililitrov, 49,90 reala za liter in 249,90 reala za pet litrov tekočine).
Pri vsaki uporabi sistem porabi samo mililiter tekočine, zato vsakič, ko ga uporabimo in se izognemo izplakovanju vode, porabimo samo 0,05 reala. Cena vsakokratnega izplakovanja vode znaša od 0,06 do 0,35 reala in je odvisna od regije in razpoložljive infrastrukture. Veliko industrijsko ali trgovsko podjetje, ki namesti piipee in ima tisoč zaposlenih, vsak pa izplakne vodo povprečno dvakrat na dan, lahko prihrani do 2640 realov in 132.000 litrov vode na mesec.
»Zelo malo ljudi ve, koliko stane vsakokratno izplakovanje vode. Malo jih ve, koliko litrov vode porabijo ali koliko plačajo za vsak liter vode, ki ga porabijo v svojih stanovanjih. In ko jim to povemo, so presenečeni,« pravi Vedana. Neka restavracija, ki posluje v mestu Brasilia in je že preizkusila piipee, je znižala svoj račun za vodo s 4172 na 2720 realov v štirih mesecih.
Podjetje je zaradi tako pomembnega dosežka že prejelo 12 mednarodnih nagrad. Svetovna organizacija za intelektualno lastnino je potrdila, da je takšna ideja dovolj inovativna, da vpliva na globalno podnebje, Brazilija pa je napravo predstavila na več mednarodnih srečanjih o podnebnih razmerah, med drugim na podnebni konferenci v Parizu leta 2015.
Prihranek osem milijonov litrov vode
Med podjetji, ki so preizkusila sistem, so med drugim podjetje Braskem (partner pri projektu), banka Itau, Whirlpool, trgovsko podjetje Renner in medijska hiša Grupo Abril.
Napravo so začeli izdelovati po tem, ko so prejeli več prednaročil; podjetje je prodalo izdelek in obljubilo, da ga bo dostavilo v 60 dneh. Vedana je bil ponosen, ker so prve piipeeje izdelali in dostavili v samo 30 dneh. Po njegovih ocenah je naprava že prihranila osem milijonov litrov vode.
Vedana ni pripravljen razkriti podatkov o prodaji, vendar trdi, da je podjetje zraslo za skoraj štirikrat v obdobju od leta 2016 do 2017, na podlagi trenutnih poslovnih rezultatov pa predvideva, da bodo leta 2018 dosegli rekordno prodajo. Išče tudi mednarodne partnerje, zato je pred kratkim odpotoval v Južno Afriko. Pri prodaji piipeeja se namerava v prihodnje zgledovati po kozmetičnih podjetjih in prodajati napravo s samozaposlenimi predstavniki, ki oglašujejo napravo od vrat do vrat.
Komentarji