Neomejen dostop | že od 9,99€
Multinacionalka Magna, ki je leta 2019 zagnala lakirnico v Hočah, je danes svojim zaposlenim v Hočah sporočila, da bo družba »zaradi razmer na trgu in trenutnih potreb kupcev začela postopek preoblikovanja proizvodnih procesov«. Kot so pojasnili, bodo v okviru preoblikovanja poslovanja, aktivnosti, povezane z lakiranjem, v začetku marca prestavljene v Gradec, v Hočah pa bo lakirnica postopoma prešla v fazo mirovanja. »Spremembe bodo vplivale na približno 90 zaposlenih,« so dodali. Če bi Magna našla naročnika, za katerega bi izdelovali avtomobile, bi obrat v Hočah lahko ponovno oživili in nadaljevali z gradnjo tovarne avtomobilov.
Predstavniki Magne so načrte danes predstavili zaposlenim in gospodarskemu ministru Matjažu Hanu. Kaj je povedal po sestanku:
Izjavo ministra za gospodarstvo, turizem in šport Matjaža Hana glede napovedane ustavitve proizvodnje v podjetju Magna lahko spremljate v videu:
Kot je povedal Han, bo Slovenija zahtevala vračilo prejete državne pomoči, ki je znašala 18,6 milijona evrov in te bo država zahtevala nazaj z obrestmi vred. S tem se je strinjala po Hanovih besedah tudi uprava družbe.
Iz Magne so sporočili, da bo družba »poskušala čim večjemu številu zaposlenih zagotoviti delovna mesta znotraj skupine, pri nekaterih pa bo skladno z zakonodajo treba začeti program razreševanja presežnih delavcev«. Koliko delavcev bo v programu, za zdaj še ni jasno. »Poslovanje v Hočah se bo preusmerilo na področje inženiringa in povečanja podpornega razvojnega središča za vse druge Magnine lokacije po svetu,« so zapisali. Za ta namen načrtujejo tudi dodatno zaposlovanje.
»Magna je kot največji pogodbeni proizvajalec zavezana nadaljevanju poslovanja v Sloveniji in ostaja optimistična, da se bodo razmere na trgu kmalu stabilizirale, povpraševanja kupcev pa povečala,« so zapisali. Kot je razumeti, družba išče kupca, za katerega bi lahko vzpostavili proizvodnjo avtomobilov v Hočah. Takrat naj bi lakirnico znova oživili in nadaljevali z gradnjo tovarne avtomobilov. Za postavitev proizvodnje karoserij in sestavljalnico avtomobilov so namreč konec leta 2021 tudi že pridobili okoljevarstveno soglasje, ki je pogoj za pridobitev gradbenega dovoljenja. Vendar so v Magni vsa zadnja leta poudarjali, da je širitev odvisna od naročil in razmer na trgu. Po neuradnih informacijah je Magna v pogovorih z več potencialnimi kupci, a razpleta pogovorov za zdaj ni mogoče podati.
Han je še povedal, da bo v Magni v Sloveniji ostalo zaposlenih okoli 50 ljudi: »Magna ostaja v Sloveniji. Ko se bodo razmere izboljšale, želijo tu imeti proizvodnjo električnih vozil. A časovnice nismo dorekli.«
»Upam, da investitor čim prej najde naročnika, da se bo ta prostor uporabil za tisto, čemur je bil namenjen,« je odločitev Magne komentiral župan občine Hoče-Slivnica Marko Soršak. Ta je še dejal, da če bi vlagatelj prej dobil okoljevarstveno soglasje, denimo spomladi 2021, bi v Hočah že sestavljali avtomobil fisker ocean
V hoškem obratu je trenutno zaposlenih med 150 in 160 delavcev, je povedal predsednik Konfederacije slovenskih sindikatov Gvido Novak. »Sporočili so nam, da bodo izpeljali postopek odpuščanja večjega števila delavcev. O tem morajo obveščati tudi zavod za zaposlovanje. V petek delavci delajo zadnji dan, nato gredo na čakanje na delo dokler ne bo končan postopek odpustitve, kot to zahteva zakon. V času čakanja bodo delavci prejemali 90 odstotkov plače, in ne 80 odstotkov, kolikor je minimalno zahtevano po zakonu,« je Novak povedal za Delo po sestanku z vodstvom Magne.
Po njegovih besedah so jim vodilni v tem podjetju sporočili, da investicija v Sloveniji še vedno ostala del njihovih strateških načrtov, a da konkretnih pojasnil ni bilo: »Proizvodnje lakiranja vozil v Hočah vsaj nekaj let ne bo. Svojo odločitev so pojasnili z dogajanjem od leta 2019 do danes, in sicer pandemijo covida-19, vojno v Ukrajini, sprejetjem ameriškega protekcionističnega zakona o znižanju inflacije, pika na i pa je prepoved prodaje avtomobilov z motorjem na notranje zgorevanje po letu 2025, kar je sprejel evropski parlament.«
Potem ko je Magna leta 2019 zagnala lakirnico v Hočah, je obrat ustavila že leto kasneje z začetkom pandemije covida-19. Takrat so večino od 200 delavcev poslali na čakanje na delo, zaradi zmanjšanja povpraševanja pa so zaustavitev podaljšali in delavcem ponudili delo v Gradcu. Delavci so se iz graške tovarne vrnili v Hoče šele dve leti po zaustavitvi proizvodnje, torej marca lani. A jeseni lani so proizvodnjo znova zaustavili, okoli 160 delavcev pa znova poslali na čakanje in ti so se konec novembra vrnili na delo. Od takrat je delo potekalo.
Magna se tako skoraj celotno obdobje delovanja v Sloveniji sooča s pomanjkanjem naročil, tudi zaradi težav v avtomobilski dobaviteljski verigi.
Magna tako ne bo izpolnila zavez, ki jih je sprejela v zameno za državno subvencijo. Magna je z državo leta 2017 podpisala dve pogodbi, in sicer pogodbo o strateški investiciji ter o dodelitvi 18,6 milijona evrov visoke finančne državne spodbude za prvo fazo projekta, torej lakirnico. S pogodbo o strateški investiciji bi morali v desetih letih izvesti investicije v vrednosti najmanj sto milijonov evrov in ustvariti najmanj tisoč novih delovnih mest. Neizpolnitev te zahteve bi lahko Magno stala največ pet milijonov evrov pogodbene kazni.
Podobno je tudi pri drugi pogodbi, s katero se je zavezala, da bo v lakirnici zaposlila 404 delavce. Vendar ji je gospodarsko ministrstvo, takrat še pod vodstvom Zdravka Počivalška, zaradi izrednih razmer v pandemiji rok za izpolnitev teh zahtev podaljšala za dve leti, torej do konca oktobra 2024. Zdaj je torej jasno, da teh zavez ne bo izpolnila, zato bo morala vrniti državno pomoč. Kot omenjeno zgoraj, so se Han in predstavniki Magne dogovorili za vračilo te subvencije, skupaj z obrestmi. To naj bi storili še pred oktobrom 2024.
»Podjetje glede državne spodbude tesno sodeluje s pristojnimi službami vlade,« so v Magni še zapisali v sporočilu za javnost.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji