Ljubljana – »Zdaj se trudimo, da bi bilo obratno in da recesija ne bi trajala štiri ali pet let, kot je to bilo v zadnji krizi. Če bo tako, kot je napovedano, in če bo ta vlada, bomo že čez eno leto približno na predkrizni ravni. Se pravi, da blaginja ne bo bistveno trpela,« je napovedal v televizijski oddaji na
Nova24TV premier
Janez Janša. Kaj se bo dogajalo s potrošnjo in v gospodarstvu nasploh, je v veliki meri odvisno od vladnih ukrepov in trdnosti koalicije, ki jih bo sprejemala.
V omenjeni oddaji je predsednik vlade komentiral spomladanske makroekonomske napovedi evropske komisije, ki med drugim predvidevajo, da bo rast zasebne potrošnje v Sloveniji po letošnjem hudem padcu prihodnje leto več kot šestodstotna. Vse napovedi pa niso tako optimistične.
INFOGRAFIKA: Delo
Urad za makroekonomske analize in razvoj (Umar), na primer, je aprila pripravil scenarij gibanj za letos in prihodnje leto. V njem napoveduje padec trošenja prebivalstva, ki bo posledica samoizolacije, vladnih ukrepov za omejitev socialnih stikov ter povečane negotovosti. »Na zmanjšanje zasebne potrošnje bo v manjši meri vplivalo tudi rahlo znižanje razpoložljivega dohodka, katerega padec bodo precej ublažili vladni ukrepi za omilitev posledic koronavirusa. Zaradi večje brezposelnosti pa se zasebna potrošnja tudi prihodnje leto ne bo povišala,« predvideva Umar. V gospodarstvu se med tem že odpušča, črnogledih napovedi pa je še veliko, med drugim v avtomobilski industriji in turizmu.
Igor Peček, poslanec LMŠ. FOTO: Uroš Hočevar
Igor Peček, poslanec LMŠ in predsednik komisije za nadzor javnih financ:
Ključna dejstva, s katerimi se soočamo so, da je realizacija stanja prihodkov v proračun, na dan 18. maja 2020, le dobrih 28 odstotkov od predvidenih 10,8 mrd. evrov. Od tega npr. DDV le 24,6 odstotka in trošarine 26,7 odstotka. Glede na predviden osem odstotni proračunski primanjkljaj in negativno rast BDP morajo biti ukrepi vlade zelo ciljno usmerjeni v reševanje ključnega problema – izpada prihodkov v vseh dejavnostih gospodarstva in zmanjšanega povpraševanja, kar bo pomenilo povečevanje števila brezposelnih.
Vedeti moramo, da je Slovenija po skoku števila brezposelnih v vrhu držav Evropske unije. Zato je zelo pomembno tudi, da z ukrepi in sporočili državljanom poskušamo ustvariti bolj optimistično vzdušje, da bomo po tem, ko smo premagali zdravstveno krizo, lahko uspešno premagali tudi ekonomsko, ki jo imamo pred vrati. Ne vidimo potrebe, da bi že zdaj napovedovali ukrepe, kakršne nam je ob zadnji krizi prinesel ZUJF, ko smo morali javne finance stabilizirati z zniževanjem plač, pokojnin in drugih prejemkov.
Zasebna potrošnja ob izvozu, ki bo letos zelo prizadet, pomembno poganja gospodarsko rast. Največ je k rasti BDP pripomogla leta 2016, sredi mandata vlade
Mira Cerarja, ko je prispevala kar 2,4 odstotni točki oziroma 77 odstotkov rasti. Potrošnja prebivalstva je izjemno pomembna tudi zaradi prilivov iz DDV v državno blagajno. Samo od tega davka se je po podatkih finančne uprave aprila v proračun steklo za 402 milijona evrov oziroma 25 odstotkov manj kot pred letom dni. Tudi zato bo nujen rebalans proračuna, ki bo po besedah finančnega ministra
Andreja Širclja pripravljen do septembra. »Kje bodo rezi, ali bodo in kolikšni, pa v tem trenutku še ne morem povedati,« pravi.
Vlada lahko ukrepa tudi slabo
Ekonomska politika prve in druge vlade Janeza Janše v preteklosti ni bila najboljša. Tudi zato odločitev, da k sodelovanju pri pripravi ukrepov za blažitev tokratne krize povabi zunanje strokovnjake, ne preseneča. Tako kot prva je tudi druga Janševa vlada namreč delala ravno obratno, kot bi morala, je ob ocenjevanju politik vlad od leta 2000 naprej zapisal ekonomist
Dušan Mramor. »Če je v prvem mandatu Janševa vlada še dodatno segrevala že pregreto gospodarstvo, je v drugem dodatno zavirala gospodarstvo v krizi,« je ocenil. Tudi
Veljko Bole je bil in ostaja kritičen do posledic zloglasnega varčevalnega zakona Zujf.
"2012 sta tako BDP kot domača poraba močno padla, vendar je res izstopal velik padec dela domačega trošenja, namreč trošenja prebivalstva. To se je namreč močno zmanjšalo, medtem ko se na primer 2009 trošenje prebivalstva praktično sploh ni zmanjšalo. Prav to dejstvo (namreč padec trošenja prebivalstva) sem že večkrat omenil kot izjemno škodljivo posledico Zujfa, saj je povzročil, da je bil padec BDP, ki ga je že sicer (v celotni EU) povzročil začetek doktrine tako imenovane "austerity" politik, v Sloveniji več kot enkrat večji. Negativnih posledic Zujfa je bilo še več.
Glede ukrepov vlade, ki so pomembni za trošenje prebivalstva, se mi zdi smiselna podpora skrajšanega delovnega časa in podpiranje zaposlenih začasno brez dela ter nadomestilo SP-jem, ne pa preostalo razdeljevanje.Vendar ne pričakujem, da bi se zaradi tega trošenje prebivalstva povečalo, preprečilo bo samo večji padec in na kratek rok omililo povečanje nezaposlenost (tako so delovali tudi podobni ukrepi 2009). Drastično povečanje negotovosti in pričakovanega nadaljnega poslabšanja situacije bo namreč , tako kot 2009 in še posebno 2012, opazno povečalo varčevanje prebivalstva in zmanjšalo njegovo zadolževanje.
To bo znižalo porabo prebivalstva, malo tekoče in bistveno bolj porabe poltrajnih in trajnih produktov (na primer nakupov avtomobilov). Pričakovani večji nakupi se sicer počasi zmanjšujejo že od oktobra lani, letos marca in še zlasti aprila pa so praktično kolabirali. Običajno dobrih 40 odstotkov prebivalstva pričakuje večje nakupe v naslednjih 12 mesecih, letos aprila pa je delež takšnih prebivalcev padel na samo 20 odstotkov," opozarja Bole.
Rezom v porabo se jeseni koalicija ob padanju javnofinančnih prihodkov zaradi padca gospodarske rasti, večanja brezposelnosti in padca zasebne potrošnje gotovo ne bo mogla izogniti. Zato je njena enotnost in trdnost za premiera zelo pomembna.
Prvaki Janez Janša, Zdravko Počivalšek, Aleksandra Pivec in Matej Tonin bodo morda v prihodnje še odprli vprašanje konsolidacije. FOTO: Jure Eržen
Strnjevanje koalicijskih vrst
Koalicijske stranke SDS, SMC, NSi in Desus so včeraj predsedniku vlade Janezu Janši na Brdu pri Kranju enotno sporočile, da si ne želijo predčasnih volitev, ampak so v tej sestavi pripravljeni sodelovati in se jeseni spopasti s prihajajočo gospodarsko in socialno krizo. »Koalicija je trdna, en poslanec gor ali dol,« je dogajanje pospremil namestnik vodje poslanske skupine SDS Tomaž Lisec. Tudi Janja Sluga, vodja poslancev SMC, iz katere sta izstopila poslanca Jani Möderndorfer in Gregor Židan, je zatrdila, da SMC ostaja trden člen koalicije. Na ugibanja o svojem skorajšnjem odhodu iz ministrskih v poslanske vrste SMC pa je Zdravko Počivalšek odgovoril, da ministrovanje ni posel za ljudi s tanko kožo ali šibkimi živci. »Verjamem, da imam zelo trdo kožo in jeklene živce,« je dejal.
Koalicija je včeraj sicer vnovič potrdila svojo enotnost tudi pri njegovi interpelaciji in sprejemanju tretjega zakonskega paketa ukrepov. Za tem pa naj bi svojo pozornost namenili rebalansu proračuna in zavezam s koalicijske pogodbe. Najprej naj bi bila na vrsti debirokratizacija različnih področji, nad čemer bo bdel Ivan Simič, in ustanovitev demografskega sklada, o čemer bi v državnem zboru lahko razpravljali že na junijski seji.
Res da rekonstrukcija vlade tokrat ni bila na koalicijski mizi, vendar ni rečeno, da te teme v prihodnje ne bodo odprli v NSi. Čeprav imajo le poslanca manj kot SMC, sami vodijo tri resorje, medtem ko ima SMC predsednika državnega zbora in štiri resorje. »Zasledovali bomo načelo pravičnosti,« je komentiral vodja poslanske skupine NSi Jožef Horvat.
Komentarji