Novo mesto – »Kaj se je zgodilo z zaporo prometa v središču Idrije, Kamnika, Kranja, tudi Maribora? Središča so prazna,« opozarjajo lastniki in najemniki lokalov na Glavnem trgu v Novem mestu, ki skupaj s stanovalci protestirajo proti nameram mestne občine Novo mesto, da trg popolnoma zaprejo za promet, razen za potrebe dostave in intervencije.
»Nisem ne za zaprtje ne za odprtje, rad bi videl le elaborat in posledice posameznih predlogov oziroma rešitev,« pravi Iztok Vovk, eden od podjetnikov z Glavnega trga. FOTO: Simona Fajfar
Danes popoldne bodo svetniki mestne občine Novo mesto odločali o prometnem režimu v središču mesta, o katerem v preteklosti ni bilo javne razprave oziroma večina ljudi – lastnikov in najemnikov lokalov, tudi stanovalcev – ni sodelovala v javni razpravi in tudi ni videla elaborata, kjer bi bile predstavljene rešitve in posledice posameznih predlogov.
Mesta imajo prazna središča
Pred tremi leti, ko je bilo gotovo, da bodo osrednji center občine, Glavni trg, začeli prenavljati, je veljalo, da bo spodnji del Glavnega trga odprt za promet, gornji del pa zaprt.
Dušan Kmet, stanovalec Rozmanove 1, se sicer strinja z mirom, ki naj bi jim ga zagotovila popolna prometna zapora trga, vendar opozarja: »Žal je tako, da mi živimo od denarja, ne pa od sprehajalcev.«
Ko je občina začela pripravljati obnovo Glavnega trga, so stanovalci, lastniki in najemniki lokalov na Glavnem trgu zahtevali dodatno infrastrukturo, ki bi zagotovila, da mestno središče ne bi zamrlo, pravi Kmet: »Zahtevali smo vsaj še dva mosta čez Krko in tri parkirne hiše v bližini centra, tako da bi se trgovine v centru izenačile s trgovskimi centri, ki imajo parkirna mesta.«
Mestno jedro, ki čaka odločitev o prometu. FOTO: Simona Fajfar
Lastniki in najemniki lokalov na Glavnem trgu namreč opozarjajo, da so v preteklem letu in pol, ko je potekala obnova Glavnega trga, utrpeli gospodarsko škodo. Kupci, ki niso imeli kje parkirati oziroma je bil dostop do trgovin otežen, so odšli po nakupih drugam, tako da so zabeležili tudi do 70 odstotkov manj prometa. »Prometna dostopnost trga je glavni pogoj, da bo trg ostal živ,« je razložil eden od stanovalcev.
Podjetnik
Iztok Vovko, ki ima lokal na Glavnem trgu, pa bi želel videti elaborat, v katerem so pretehtane možnosti, kaj za trg pomenijo promet, zaprtje prometa ali ideja o delitvi središča na dve coni, eno zaprto in drugo odprto za promet. »Zanimajo me še druge podrobnosti: kdaj bo zgrajena parkirna hiša, kaj je z mostom, kakšne bodo ugodnosti za lastnike. Nisem ne za odprtje ne za zaprtje, a sedaj, ko ni jasno, kaj in kako, vsekakor ni čas za zapiranje Glavnega trga,« pravi Iztok Vovko, ki opozarja, da parkirišč in brezplačne oblike mestnega prevoza Kavalir, kar je bilo obljubljeno, ni.
Zaradi obnove je lastnikom in najemnikom lokalov nastala gospodarska škoda. FOTO: Simona Fajfar
Promet prepovedati le s premislekom
Nevarnost, ki s prehitro odločitvijo o zaprtju prometa v središču grozi Novemu mestu, poznajo v številnih mestih po Sloveniji in tudi po Evropi, izpostavlja novomeška svetniška opozicija - Zveza za Dolenjsko, Gospodarsko aktivna stranke in Slovenska nacionalna stranka. Opozarjajo: »Ko preusmeriš promet iz centra, postane center mrtev.« To se je zgodilo v Idriji, Kamniku, Kranju, tudi Mariboru. »Praksa kaže, da lahko mestna središča živijo le s stanovalci in ponudbo različnih lokalov,« pravi
Jože Kobe iz Gospodarsko aktivne stranke.
Zato bodo na današnji seji občinskega sveta nasprotovali predlogu za popolno prometno zaporo Glavnega trga, ki naj bi postal območje za pešce, motorni promet pa bi potekal le po zalednih ulicah. Na Glavnem trgu bi bil promet dovoljen le za dostavo s posebnimi dovolilnicami in točno določenimi urami.
Novomeška realnost. FOTO: Simona Fajfar
Komentarji