V dobrem mesecu je bilo izdanih več kot sto tisoč brezplačnih vozovnic za vožnje z vlaki in avtobusi.
Galerija
V mestnem potniškem prometu brezplačne vozovnice ne veljajo.<br />
FOTO: Voranc Vogel/Delo
En mesec in en teden po začetku veljavnosti brezplačnih vozovnic za upokojence, osebe, starejše od 65 let, ki nimajo statusa upokojenca, imetnike evropske kartice ugodnosti za invalide in vojne veterane, je bilo izdanih 107.610 vozovnic. Po ocenah si jih je priskrbela dobra šestina od okrog šeststo tisoč upravičencev; ob uvedbi so v upokojenskih društvih predvidevali, da bo uporabnikov okrog dvesto tisoč.
Veliko večino, 100.531 kartic, so si do 7. avgusta priskrbeli upokojenci, 4331 ostali, starejši od 65 let, 1759 invalidi in 969 vojni invalidi. Vozovnice veljajo eno leto od nakupa, zato so na ministrstvu za infrastrukturo že ob uvedbi predlagali, da jih nima smisla nabavljati na zalogo, temveč pravočasno pred nameravanim potovanjem. Okvirni rok za izdajo kartice, za katero je treba odšteti tri evre, so trije dnevi. Če uporabniki naročijo kartice na (številnih) prodajnih mestih prevoznikov, jih je tam mogoče tudi prevzeti, lahko pa jih tudi prevozniki, tako kot ministrstvo, pošljejo po pošti. Vendar je v tem primeru treba odšteti tri evre za poštnino.
Prav ta strošek je nekatere uporabnike, ki so želeli prihraniti s poštnino in so kartice naročili skupaj, presenetil. Ministrstvo kartic ni poslalo na en naslov, temveč vsakemu uporabniku posebej. Na začasnem prodajnem mestu na ministrstvu so sicer ugodno rešili več kot četrtino vseh vlog, do 7. avgusta natančno 26.772. Enemu od organizatorjev, ki je želel pomagati prijateljem in znancem in tako znižati stroške, so na ministrstvu pojasnili, da upravičenci, ki so vloge poslali k njim, prejmejo kartice s priporočeno pošto na naslov, ki je naveden na vlogi. Prevzem svoje kartice bi bil na prodajnem mestu možen le, če bi svojo in ostale vloge tam tudi oddal, ostale pa bi lahko dvignil s pooblastilom.
Mladi in stari uporabniki javnega prometa
Brezplačne vozovnice za integrirani javni potniški promet (IJPP), s katerimi se je mogoče peljati z linijskimi avtobusi in potniškimi vlaki, v ljubljanskem in mariborskem mestnem prometu pa ne, so začele veljati 1. julija, vsega osem mesecev po tem, ko je prejšnja ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek napovedala njihovo uvedbo. V mandatu njenega naslednika, ministra Jerneja Vrtovca, je ekipi projekt uspelo izpeljati in tako zaokrožiti ponudbo enotnih vozovnic. Subvencionirane vozovnice za dijake in študente namreč veljajo že nekaj let, od letošnjega 1. februarja lahko enotne vozovnice pod ugodnimi pogoji uporabljajo registrirani športniki študenti in dijaki, brezplačno pa gibalno ovirani študenti in invalidi.
Statistike, koliko voženj je bilo z brezplačnimi upokojenskimi karticami opravljenih, še ni. Zaradi koronavirusa covid-19 je tudi sicer primerjava podatkov o uporabi vseh subvencioniranih vozovnic v medkrajevnem linijskem avtobusnem prometu med lanskim in letošnjim letom nemogoča. Pred epidemijo, januarja in februarja, se je število povečalo za dobrih šest odstotkov: januarja z 1,6 na 1,7 milijona, februarja pa (ob šolskih počitnicah) z 1,1 na 1,2 milijona. Javni potniški promet je po epidemiji zaživel šele maja, pa še takrat je bilo s subvencioniranimi vozovnicami in ob zaprtih šolah prevozov le 1362, lani pa tisočkrat več, 1,35 milijona. Tudi junija letos je bilo prevozov s subvencioniranimi vozovnicami le 72.509, lani pa 829 tisoč.
V julijskih podatkih o subvencioniranih prevozih v medkrajevnem linijskem avtobusnem prometu pa je že mogoče iskati upokojence. Število prevozov se je namreč v primerjavi z lanskim letom povečalo za četrtino, na skoraj dvesto tisoč, lani pa jih je bilo 162 tisoč. In če predvidimo, da tudi v letošnji julijski številki ni veliko dijakov in študentov, potem lahko domnevamo, da so naročniki izdane brezplačne vozovnice tudi uporabljali. Ob tem je treba opozoriti, da je v številkah samo avtobusni promet, ni pa železniškega in potnikov na vlakih.
Komentarji