Od prihodnjega 1. julija se bodo lahko upokojenci in vsi starejši od 65 let v javnem medkrajevnem potniškem prometu vozili brezplačno, ministrica
Alenka Bratušek pa poziva občine, naj zanje omogočijo brezplačne prevoze tudi v javnem mestnem potniškem prometu. Problem je seveda financiranje: občine želijo prestaviti del svojih stroškov na državni proračun. Srednjeročna ali dolgoročna ministričina želja je, da bi bil javni potniški promet brezplačen za vse.
Brezplačne prevoze v javnem potniškem prometu za upokojence in starejše prinaša v parlamentu soglasno sprejeta novela Zakona o cestnih prevozih, po katerem bodo javni potniški promet pod ugodnimi pogoji lahko že od 1. februarja 2020 uporabljali registrirani športniki študenti in dijaki ter študenti z gibalnimi oviranostmi in invalidi. Registrirani športniki študentje in dijaki, ki že imajo subvencionirane vozovnice, se bodo brez doplačila lahko z njimi vozili po vsej državi, tisti, ki pa jih nimajo, pa se bodo po vsej državi lahko vozili za 25 evrov na mesec.
Manj kot tretjinsko zasedeni vlaki in avtobusi
Vlaki in avtobusi so zaenkrat manj kot 30-odstotno zasedeni, nov zakon pa je po besedah Alenke Bratušek korak v pravo smer, da bodo nekoč bolj polni. Z novimi ukrepi bo imel državni proračun po oceni okrog dva milijona evrov stroškov, večji bi lahko bili le, če bi v jutranjih, popoldanskih in tedenskih konicah morali dodajati prevoze. Obstoječe linije pa so plačane, če so avtobusi polni ali prazni.
V Nomagu po besedah
Sandija Brataševca, glavnega izvršnega direktorja, ocenjujejo, da bo odločitev o uvedbi brezplačnega medkrajevnega javnega potniškega prometa za upokojence vsekakor pozitivno vplivala na razvoj in popularizacijo javnega potniškega prometa v Sloveniji. Tudi prvi odzivi njihovih potnikov so pozitivni. Dodaja, da so bili v zadnjem obdobju v Sloveniji že sprejeti nekateri ukrepi, kot sta uvedba hitrih linij in enotne vozovnice za vse potnike, ki bodo z zadnjo odločitvijo verjetno že srednjeročno pozitivno vplivali na zmanjšanje zastojev, popularizacijo javnega potniškega prometa in na večjo mobilnost upokojencev. Za nadaljnji razvoj javnega potniškega prometa pa bomo morali razmišljati tudi o uvedbi hitrih linij med ostalimi kraji v Sloveniji ter o povečanju frekvenc prevozov, kar bi še izboljšalo uporabniško izkušnjo potnikov.
Tudi v skupini
Arriva Slovenija pozdravljajo novelo zakona, saj bo javni prevoz s tem postal še dostopnejši. Prepričani so, da bo sprememba spodbudila omenjene skupine k večji oziroma pogostejši uporabi javnega prevoza. S povečanjem števila potnikov javnega potniškega prometa se bo posledično zmanjšala tudi uporaba osebnih vozil, kar bo vsaj delno razbremenilo slovenske ceste in prispevalo tako k večji varnosti udeležencev v cestnem prometu kot tudi k zmanjšanju negativnih vplivov prometa na okolje. Poleg tega sprememba popularizira javni promet v celoti, kar je dobro za vse nas in kaže na jasno usmeritev na področju mobilnosti v prihodnost. Seveda pa bo potrebna predhodna uskladitev spremembe in ureditev tega področja s pristojnim ministrstvom. O vsebini koncesijskega razmerja s pristojnim ministrstvom teče konstantni dialog, tudi o uvajanju nove ponudbe v integriranem javnem potniškem prometu.
Avtobusne koncesije
Boljša uporabniška izkušnja bo izvedljiva v novem koncesijskem obdobju, ki mora zaživeti najkasneje do 2. decembra leta 2021. Najdlje do tega datuma je namreč zakon o cestnih prevozih podaljšal obstoječ sistem. Ministrica Alenka Bratušek podaljšanje obžaluje, žal pa druge rešitve preprosto ni. Na ministrstvu jih tako po njenih besedah čaka veliko dela, da pravočasno pripravijo razpis in podpišejo koncesijske pogodbe z dolgoročnimi rešitvami. Kaj je šlo narobe, da se koncesije podaljšujejo že leta, ministrica ni želela komentirati, ob prevzemu resorja stvari preprosto niso bile narejene. Imajo pa z avtobusnimi koncesijami po njenih besedah težave tudi drugod, omenila je Italijo.
Ministrica Alenka Bratušek ob junijski predstavitvi enotne vozovnice integriranega javnega potniškega prometa IJPP. FOTO: Roman Šipić/Delo
Z zakonsko novelo se spreminja tudi izgled vozovnice javnega potniškega prometa, saj bo na vseh imenskih vozovnicah poslej poleg imena in priimka tudi fotografija, s čemer bo manj zlorab. Le-te bodo sankcionirali, razmišljajo, da bi z uredbo določili, da tisti, ki bi kartico zlorabil, ne bi mogel dobiti nove.
Postopek pridobitve brezplačne vozovnice za starejše bo karseda preprost, na prodajnem mestu jo bodo dobili ob predložitvi fotografije in osebnega dokumenta. Ministrica Alenka Bratušek zavrača ugibanja, da gre pri upokojenskih vozovnicah za predvolilno potezo - z javnim potniškim prometom se je intenzivno začela ukvarjati takoj po prevzemu mandata. So pa prav starejši edina večja skupina, ki doslej v javnem potniškem prometu ni bila deležna večjih ugodnosti. Dodajmo, da se starejši od 60 let, starostni ter invalidski upokojenci in otroci in mladi, ki prejemajo pokojnino po starših, s stalnim bivališčem v Sloveniji s kartico ugodnosti SŽ Seniorji od ponedeljka do petka vozijo z vlaki s 30-odstotnim popustom, ob sobotah, nedeljah in praznikih pa v notranjem prometu s 50-odstotnim popustom.
Komentarji