Ruski proizvajalec civilnih letal Сухой (Suhoj) in letalski prevoznik Adria Airways sta podpisala pismo o nameri za petnajst letal Suhoj superjet 100 (SSJ100), ki naj bi jih v okviru dolgoročne najemne pogodbe začeli dobavljati že na začetku leta 2019. Suhoj in Adria sta podpisala tudi memorandum o soglasju o ustanovitvi organizacije za vzdrževanje in popravila letal SSJ100 na ljubljanskem letališču.
O poslu so bili hkrati obveščeni javnost, slovenska agencija za civilno letalstvo in ljubljansko letališče. O podpisu memoranduma niso nič vedeli niti v Adrii Airways Tehnika, ki vzdržuje Adrijina letala. Jim je pa Adria oktobra 2019 odpovedala najemno pogodbo za 40 let star hangar, katerega lastnica je. Adria Airways Tehnika medtem začenja naložbo v dvakrat večje lastne nove zmogljivosti za širokotrupna letala.
Suhoj je do zdaj izdelal 197 letal SSJ100, na zahodu z njimi letita irski CityJet in mehiški Interjet, na območju nekdanje Sovjetske zveze jih leti 137. CityJet oddaja vseh šest, štirje letijo pod znamko Brussels Airways. Pogodba se bo iztekla prihodnjo pomlad, zaradi "daljših zamud od pričakovanih" pri reševanju tehničnih težav s SSJ100, kot so jih pričakovali, ni zanesljivo, ali jo bodo podaljšali. V Interjetu so zavrnili navedbe medijev, da naj bi se po petih letih letenja zaradi številnih tehničnih in vzdrževalnih težav s proizvajalcem pogovarjali o sporazumni vrnitvi letal. Ob tovrstnih poročilih kaže omeniti, da je v SSJ100 več prostora kot v primerljivih kanadarjih (Canadian regional jet – CRJ). So pa Mehičani napovedali, da bodo število sedežev z 98 povečali na 108.
Suhoji bi bili četrti tip letala v razmeroma majhni floti, kar je po oceni poznavalcev neracionalno.
Adria je do zdaj že dvakrat med prvimi uvajala letali novega tipa – kar ni prav preprosto – airbus in CRJ. Suhoji bi bili četrti tip letala v floti, kar je po oceni poznavalcev skrajno neracionalno. Je že tako, da piloti ne morejo kar presedati med različnimi tipi letal, kot to počnejo vozniki avtomobilov.
Uvedba suhojev na začetku leta 2019 bi bila mogoča samo, če bi imeli letala in posadke pridobljene vse potrebne licence in dovoljenja letalskih oblasti držav članic EU. Če bi Adria dobila CityJetova letala in posadke. Za pridobitev potrebnih dokumentov za (ostarele) saabe je Adria potrebovala devet mesecev. Koliko bi trajal postopek za povsem nov tip letala, je težko oceniti. Še daljši je postopek uvajanja in pridobivanja dovoljenj za vzdrževalne organizacije – po oceni od tri do pet let.
Adria Airways ima s premajhnim številom posadk že zdaj težave. Kdo bo usposobil posadke za nov tip letala? Zanimiva je tudi napoved Adrie, da bi po prihodu suhojev kanadarje in airbuse skupaj s posadkami lahko oddajala v najem (ACMI). Bi v Ljubljani ostali suhoji in saabi?
Namesto sklepa ugibanje: ali ni sodelovanje z ruskim partnerjem kakorkoli povezano z zapovedano in napovedano štirimilijonsko letošnjo in desetmilijonsko dokapitalizacijo Adrie Airways prihodnje leto?
Komentarji