Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Kolumne

Tito na šohtu

Rudarjev v labinskem šohtu že dolgo ni več. T-i-t-a hočejo nazaj Istrani.
Mesto Labin. FOTO: Janez Mihovec
Mesto Labin. FOTO: Janez Mihovec
25. 7. 2019 | 08:00
25. 7. 2019 | 08:47
2:26
Simbol mesta Labin je rudniški jašek. Knapi mu rečejo tudi šoht. Ali šaht. To poletje je labinski šoht postal nekakšen slovenski Sabotin. Vrh petmetrske konstrukcije je bil desetletja napis T-i-t-o. Tudi doživel je enako usodo kot »sabotinski«: čez noč je izginil. Ne le prebivalci mesta, ki se ponaša s prvo protifašistično vstajo, labinsko republiko, »produktom« rudarskega štrajka leta 1921, vsa hrvaška Istra je tisto jutro pred nekaj tedni, ko je »jugoslovanski maršal« izginil z vrha šohta, vstala vznemirjena: črke hočejo nazaj. In dobili jih bodo. Kajti T-i-t-o je odšel le za kratek čas. Na peskanje. Zaščiten pred korozijo se bo v okviru rekonstrukcije v kratkem vrnil.

Rudarjev v labinskem šohtu že dolgo ni več. T-i-t-a hočejo nazaj Istrani. Ker zanje ni le podoba suverena, ki je na Brionih z divo Loren gledal filme, tačas ko je delovno ljudstvo samoupravljalo s pomočjo tujih kreditov, kot je občutja Istranov te dni povzel Glas Istre. Zanje je napis na šohtu simbol osvoboditve Istre izpod fašizma.

Tudi v Sloveniji stojijo rudniški jaški. Le da jih nikoli ni zaznamovala »sabotinska četverica« iz dveh t-jev, i-ja in o-ja. Zato se jim za njihovo premikanje, odmikanje, zamikanje … nikoli ni bilo treba opravičevati, kot to počnejo Istrani: da »ni Tito tisti, ki hoče Istro, Istra hoče Tita«. A spor, kdo hoče koga, je vsaj v knapov­skih krajih, kot se zdi, kjerkoli so že, odveč. Hrvaški zgodovinar akademik Petar Strčić je že pred 30 leti miril, da je nostalgijo okrog napisa na labinskem šohtu bolj kot ­ideologiji pripisati dobremu življenju ­tamkajšnjih knapov, ki so bili – kot slovenski – večinoma prišleki z juga. T-i-t-o in Tito sta bila zanje predvsem simbol za dobro plačo, regres, dopust, pravico do ­bolniškega dopusta, do stanovanja, šolanja otrok, njihovih štipendij in kredita. Simbol za dobro življenje, torej. Za »dolce vito« po ­knapovsko. Za mir. O katerem pa se je na koncu pokazalo, da je uspeval na balkanskem sodu – smodnika ...

Sorodni članki

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Berite Delo 3 mesece za ceno enega.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine