Neomejen dostop | že od 9,99€
Impresionizem, slikarski pristop s poreklom v Franciji, ki se je odvrnil od akademskih nazorov in se v času, ko je realistično posnemanje narave izgubilo monopol tudi zaradi vzporedne iznajdbe fotografije, usmeril v svobodnejše upodabljanje vtisov vidnega sveta z inovativnimi, kratkimi potezami čopiča in nanašanjem barv, ki je lahko privedlo k vibriranju izbranih motivov v svetlobi, bo čez deset dni uradno star 150 let.
V resnici bo star še nekaj več, saj se je ta mednarodno ultravplivni slikarski in kasneje širše umetostni trend porajal že v 60. letih 19. stoletja, a bo 15. aprila natanko poldrugo stoletje minilo od odprtja prve razstave impresionistov v galeriji na Boulevard des Capucines v Parizu leta 1874, ki se je v zgodovino umetnosti zapisala tudi s tem, da je z njo dotlej neimenovano gibanje prišlo do imena. Kajpak neprostovoljno.
Po danes slavni sliki s te razstave, Impresiji, vzhajajočem soncu Clauda Moneta s prikazom pristanišča v Le Havru v svetlobi jutranje zarje in meglici je Louis Leroy, umetnostni kritik satiričnega lista Le Charivari, sicer pa tudi slikar, grafik in dramatik, nadel oznako celotnemu gibanju. V zapisu z naslovom Razstava impresionistov, ki je izšel deset dni po odprtju razstave, si je v obliki satiričnega dialoga z namišljenim, akademsko usmerjenim slikarjem privoščil tako impresioniste kot konservativne reakcije nanje. Monet je, denimo, požel »poklon«, da so celo skice za tapete boljše od njegove slike.
Na razstavi je sicer s 165 deli sodelovalo 31 avtorjev, od katerih jih danes za velike klasike impresionizma velja le nekaj. To so ob Monetu še Camille Pissarro, Edgar Degas, Auguste Renoir, Alfred Sisley, Berthe Morisot in že tudi Paul Cézanne, ki je razstavljal tudi z impresionisti.
Po Impresiji, vzhajajočem soncu Clauda Moneta je umetnostni kritik satiričnega lista Le Charivari, sicer tudi slikar, grafik in dramatik, nadel oznako celotnemu gibanju.
Nova umetnost se je kalila v burnem času, ko je Francija zamenjala tudi politični okvir. Drugi imperij Napoleona III. se je končal s francosko-prusko vojno v letih 1870–71, sledila je tretja republika, v samem Parizu spomladi 1871 še znamenita, krvavo zatrta pariška komuna.
Kot je znano, je v času rojevanja impresionizma še pred temi usodnimi družbenopolitičnimi dogodki umetnostno prizorišče Pariza nadzorovala Akademija lepih umetnosti, ki je vsako leto pripravljala Salon, razstavo s tradicijo, ki je segala vse do leta 1667 in je v 19. stoletju veljala za najpomembnejšo umetnostno prireditev zahodnega sveta, ki jo je obiskalo le okoli pol manj obiskovalcev (okoli 400.000), kot jih danes obišče Beneški bienale (okoli 800.000). Uspeh na njej, po možnosti podkrepljen z elitnim mestom na razstavi, je umetnikom pomenil dostop do mecenov in naročil, neuspeh pa seveda ravno obratno.
Na razstavi je s 165 deli sodelovalo 31 avtorjev, od katerih jih danes za velike klasike impresionizma velja le nekaj. To so ob Monetu še Camille Pissarro, Edgar Degas, Auguste Renoir, Alfred Sisley, Berthe Morisot in tudi Paul Cézanne, ki je razstavljal tudi z impresionisti.
Impresionisti so na Salon redno pošiljali svoja dela in z izjemo Cézanna so bili vsi nanj sprejeti vsaj enkrat. Toda leta 1963 je žirija zavrnila toliko del, da je protest prišel do Napoleona III., ki je bil umetnostno konservativen, a občutljiv do javnega mnenja.
Odredil je, da zavrnjena dela razstavijo v Palači industrije, nakar je lahko Émile Zola, tedaj v vlogi novinarja, pisal o nabitih dvoranah, ki jih je ob zavrnjenih slikah zapolnjeval smeh. Kritiki in javnost so se zavrnjenim umetninam posmehovali, med njimi tudi danes najslavnejšemu Manetovemu Zajtrku na travi, ki je sprožil škandal.
Za razstavo je odstopil svoj atelje na Boulevard des Capucines, sodeč po Monetu, brezplačno.
Manet je, čeprav velja za očeta impresionizma, sodelovanje na tej razstavi zavrnil. Drugim je nekoč pojasnil, da zato, ker nikoli ni želel sodelovati na razstavi s Cézannom, a kot pravi razlog navajajo to, da je verjel, da je edina pot do uveljavitve uspeh na Salonu.
Pravzaprav so tudi impresionisti svojo razstavo odprli v datumski navezavi na Salon, namreč le dva tedna pred njegovim odprtjem. Danes je kajpak ta razstava neprimerno bolj zgodovinska od tedanjega Salona, zanimivi pa so podatki o odzivu publike. Impresionistično razstavo je videlo okoli 3500 obiskovalcev, Salon okoli 400.000.
Jubilej so Francozi izkoristili za razstavo Pariz 1874; Iznajdba impresionizma v Muzeju Orsay, ki bo dostopna do njihovega nacionalnega praznika, 14. julija, kar bo dobrih deset dni pred odprtjem olimpijskih iger. Kasneje bo odpotovala še v Nacionalno galerijo umetnosti v Washingtonu.
Emblem razstave je Monetova Impresija, vzhajajoče sonce, ki jo sicer hranijo v pariškem Muzeju Marmottan Monet, posebnost izbora pa je, da so nanj ob izdelkih impresionistov uvrstili tudi tista, ki so pristala na uradnem Salonu, kar seveda iz prve roke omogoča spoznanje, kakšen šok so impresionisti pripravili obiskovalcem, vajenim standardov Salona Akademije lepih umetnosti.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji