Neomejen dostop | že od 9,99€
Šibenik, skrit v globokem zalivu v srednji Dalmaciji, pripoveduje edinstvene zgodbe, ki segajo od srednjeveške arhitekture do dosežkov v znanosti. Znamenitosti, kakršni sta katedrala svetega Jakoba in trdnjava svetega Nikolaja, pričajo o bogati zgodovini in kulturnem bogastvu mesta. To je tudi rojstni kraj Fausta Vrančića, vizionarja in izumitelja, ki je s svojimi dosežki pustil neizbrisen pečat v evropski renesančni dediščini.
Status mesta je Šibenik pridobil šele konec 13. stoletja, po ustanovitvi škofije. Zgodovina šibeniške stolnice, katedrale sv. Jakoba, je tesno povezana z nastankom mesta. Kjer je danes katedrala, je sprva stala majhna cerkvica, posvečena istemu svetniku, ki pa je postala pretesna za potrebe škofije in mestne uprave. Odločitev za gradnjo nove, večje cerkve se je porodila konec 14. stoletja, navdih pa so mestni očetje najverjetneje našli v veličastnih katedralah drugih dalmatinskih mest, kot je Trogir.
Katedralo so gradili kar 105 let in je ena najpomembnejših arhitekturnih znamenitosti Dalmacije. Ni le simbol Šibenika, priča tudi o vztrajnosti in umetniškem mojstrstvu generacij, ki so jo gradile. Je zgodba renesančnega preroda Hrvaške v težkem obdobju turške nevarnosti in epidemij kuge.
Gradnja se je začela leta 1431 v slogu pozne gotike, pod vodstvom mojstra Bonina iz Milana, desetletje pozneje jo je prevzel Jurij Dalmatinac in jo gradil vse do smrti leta 1473. S svojo originalno metodo zlaganja velikih kamnitih plošč je gradil spodnje dele svetišča, zakristijo in krstilnico, ki je še vedno v uporabi. Z izrednimi skulpturami v krstilnici je v Dalmacijo prinesel prve elemente renesančne umetnosti.
Jurij Dalmatinac velja za enega ključnih ustvarjalcev zlate dobe dalmatinske srednjeveške umetnosti in enega najpomembnejših umetnikov jadranske renesanse. Njegovo delo je odraz umetniškega gibanja, ki se je v poznem 15. stoletju razvijalo v Benetkah, Dalmaciji in na italijanski jadranski obali, vključno z Ancono. Kot poudarja Stanko Kokole, profesor umetnosti starega veka, je Dalmatinčev slog sicer temeljil na beneški poznogotski tradiciji, vendar je bil pod močnim vplivom florentinske renesanse. To se jasno kaže v njegovih skulpturah, v katerih je mogoče zaznati vplive velikih mojstrov, kot so Donatello, Ghiberti, Luca della Robbia, Nicolò Pizzolo, Antonio del Pollaiuolo in Jacopo della Quercia.
Najveličastnejši dosežek Juraja Dalmatinca ostaja šibeniška stolnica sv. Jakoba, kjer je od leta 1441 do 1473 deloval kot glavni arhitekt. Svoje mojstrstvo je izkazal tudi v drugih dalmatinskih mestih. V Splitu je zasnoval več palač, leta 1448 pa je v stolnici sv. Dujma ustvaril izjemen kamnit oltar z upodobitvijo Kristusovega bičanja. V Dubrovniku je v letih 1464 in 1465 sodeloval pri obnovi Knežje palače in gradnji trdnjave Minčeta. Okoli leta 1450 je izdelal urbanistični načrt za mesto Pag in sodeloval pri gradnji pelješkega obzidja.
Za čisto toskansko renesanso je zaslužen njegov naslednik, Donatellov učenec Nikolaj Firenški, ki je okrasil svetišče in katedrali dal današnje obrise z elegantno kamnito kupolo in oboki, ki kot luske zapirajo notranjost, zunaj pa se kaže kot triperesno pročelje. Po tem je katedrala edinstvena na svetu in so jo leta 2000 po obnovi kupole, poškodovane v domovinski vojni leta 1991, uvrstili na Unescov seznam svetovne dediščine.
Na Unescov seznam je bila leta 2017 uvrščena še ena impresivna šibeniška zgradba, trdnjava sv. Nikolaja na začetku kanala sv. Anteja. Kanal je bil edini pomorski dostop do šibeniškega zaliva, kar je omogočalo učinkovito obrambo in popoln nadzor nad prihodom ladij. Trdnjava je v 16. stoletju nastala kot odgovor na grožnjo Osmanskega cesarstva, ki je v tistem času ogrožalo Evropo. Njen glavni namen je bil zaščita Šibenika in dostopa do morja, hkrati pa je trdnjava simbol beneške vojaške in arhitekturne odličnosti. Zgrajena v renesančnem slogu danes velja za mojstrovino urbane arhitekture, kar ji je prineslo uvrstitev na seznam svetovne dediščine kot del beneškega obrambnega sistema med 15. in 17. stoletjem.
Pri gradnji trdnjave so imele prednost vojaške potrebe pred estetskim vidikom, kljub temu pa je tipičen primer moderne beneške arhitekture in lep primer izolirane obrambne zgradbe, postavljene na morju. Zasnoval jo je beneški vojaški arhitekt Michele Sanmicheli. Spodnje dele so zgradili iz belega, zgornje pa iz rdečega kamna.
V bližini Šibenika poleg otoka Zlarin, kjer je vreden obiska center rdečih kolar, morskih draguljev, iz katerih so izdelovali nakit in s tem stoletja preživljali svoje družine, leži tudi Prvić. Otok je morda najbolj zanimiv, ker je na njem živel in ustvarjal Faust Vrančić (1551–1617), ki ga pogosto imenujejo hrvaški Leonardo da Vinci. Eden največjih umov hrvaške zgodovine se je rodil v Šibeniku, otroštvo pa preživel na omenjenem otoku, v vasi Šepurine. Življenjska pot ga je vodila do pomembnih evropskih dvorov, uveljavil se je kot eden vodilnih mislecev svojega časa.
Faust Vrančić je bil mislec, izumitelj, jezikoslovec, diplomat, škof in polihistor – človek renesanse v polnem pomenu besede. Rodil se je v Šibeniku in odraščal v času, ko so se meje med znanostjo, umetnostjo in tehnologijo šele postavljale.
Vrančićev intelektualni vpliv ni bil omejen na Dalmacijo. Več let je preživel na Madžarskem, kjer je deloval kot diplomat in se srečeval z največjimi umi svojega časa, kot sta Tycho Brahe in Johannes Kepler. Slednji je nekaj časa deloval celo v Prekmurju, kar potrjuje prepletenost evropskih intelektualnih tokov. Lani so se v madžarskem mestu Veszprém, evropski prestolnici kulture, spomnili Vrančićevega dela, vendar napačno zapisali, da je bil Madžar. Hrvaška ministrica za kulturo je opozorila na napako, organizatorji so jo hitro popravili. Kot mnogi veliki umi je bil Faust Vrančić dolgo zapostavljen v domačem okolju. Njegovi dosežki so znova zaživeli predvsem zaradi tujih priznanj in mednarodnih projektov.
Faust Vrančić je znan kot inovator in izumitelj. V leta 1595 objavljeni knjigi Machinae Novae je predstavil 49 tehničnih rešitev in izumov, ki so dokumentirani z natančnimi bakropisi in opisi v petih jezikih. Med njegovimi izumi so bili načrti za vodne mline in mline na veter, mostove in naprave za prenašanje težkih bremen. Za največji dosežek velja konstrukcija prvega delujočega padala, za katerega je dobil navdih pri Leonardu da Vinciju, vendar ga je Vrančić tudi realiziral. Padalo, imenovano Homo volans (Leteči človek), je bilo preizkušeno in potrjeno kot učinkovito, kar je bil velik korak v zgodovini letalstva.
Poleg tehničnih dosežkov je pomemben Vrančićev prispevek v jezikoslovju. Njegov petjezični slovar Dictionarium quinque nobilissimarum Europae linguarum je eden prvih večjezičnih slovarjev v Evropi, napisan je v latinščini, italijanščini, nemščini, hrvaščini in madžarščini. Prav tako je avtor filozofskih del Logica Nova in Ethica Christiana, v katerih je raziskoval vprašanja etike in logike.
Umrl je leta 1617 v Benetkah, na njegovo željo pa so ga pokopali na rojstnem otoku Prvić. Leta 2012 so tam odprli spominski center, poimenovan po njem, kjer so na ogled njegove iznajdbe v naravni velikosti. S svojimi dosežki v znanosti, tehniki in filozofiji je zapustil neprecenljivo dediščino, ki ne zaznamuje le hrvaške kulture, temveč prispeva k skupni evropski dediščini.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji