Od današnjega dne morajo vsi avtomobili, ki so naprodaj v Evropski uniji, pred homologacijo opraviti nov testni protokol WLTP (Worldwide Light-Duty Testing Procedure). Ta zahteva je že od lanskega septembra veljala za nove avtomobilske modele, a tako kot takrat tudi zdaj v salonih še ne boste zaznali bistvenih sprememb.
Pri večini slovenskih zastopnikov so nam pojasnili, da bodo ob avtomobilih še naprej objavljali vrednosti porabe goriva in izpustov CO2 po starem ciklu NEDC (New European Driving Cycle), ki pa jih bodo preračunali iz testnega protokola WLTP. Razlog tiči v prehodnem obdobju, trajalo bo do konca leta, ko tudi za obdavčitev (v Sloveniji je na količino izpustov vezan davek na motorna vozila – DMV) veljajo podatki po starem protokolu.
V času do konca leta naj bi kupce postopoma navadili na novi protokol, prav tako trgovci pričakujejo, da bo do takrat nova vlada potrdila spremenjeno shemo odmere DMV, ki bo vsaj omilila, če ne popolnoma odpravila povišanje davka zaradi višjih vrednosti izpustov, ki jih prinaša sprememba meritev.
Kaj je WLTP?
V Sloveniji različni pristopi
Pri Oplu poudarjajo, da naj bi z objavo podatkov, preračunanih v NEDC, omilili občutne razlike med starim in novim protokolom, hkrati pa so opozorili na harmonizacijo obdavčitve novih in uvoženih rabljenih vozil – pri zadnjih, seveda, podatkov o meritvah WLTP ni in jih nikoli ne bo. Obveščanje kupcev pri njih poteka prek spletnih strani, seveda so o spremembi seznanjeni tudi prodajalci. V okviru odobrenih izjem (do 10 % prodaje preteklega leta oziroma 100 vozil, kar je več) bodo v prodajo sprostili preostala vozila, ki so homologirana po starem standardu.
Pri Renaultu podatkov o porabi in izpustih po WLTP še ne bodo objavili, dokler ne bodo od države dobili novih navodil za izračunavanje davka. Po njihovih podatkih bo na ta način prehod urejen v marsikateri evropski državi in Slovenija ne bo izjema. Podobno razmišljajo pri Hyundaiu, kjer čakajo na nova navodila oziroma spremenjeno zakonsko podlago. Podatki NEDC bodo prevladovali v Kiinih salonih, kupce pa obveščajo na plakatih in priročnikih, kjer navajajo vrednosti izpustov. Pri nekaterih modelih homologacije po WLTP ne bodo opravili, med njimi so dosedanji cee'd, nekatere različice ria in stonica.
Razlike med laboratorijsko in realno porabo bodo manjše
Pri spremembi protokola iz NEDC v WLTP gre za spremembo načina, kako in kakšne preizkuse morajo avtomobilske tovarne opraviti za homologacijo svojih vozil, kar pa načeloma ne vpliva na porabo in izpuste v vsakdanjem prometu. Laboratorijski preizkusi so pomembni predvsem zato, ker so izvedeni na točno določen način, s čimer naj bi izničili zunanje vplive. Žal so se v času veljave NEDC pojavile različne razlage, kaj je dovoljeno in kaj ne, zato so rezultati vse manj izkazovali realno porabo in izpuste, razlika je z dokaj sprejemljivih 10 odstotkov narasla v povprečju na skoraj 40 odstotkov, v ekstremnih primerih pa tudi na več kot 50 odstotkov.
Opravili tudi izobraževanje
Porsche Slovenija bo pri vseh znamkah in vozilih skupine Volkswagen (še Audi, Porsche, Seat in Škoda) objavljal podatke, preračunane v NEDC, so pa v tem času že začeli obveščati o novem protokolu – tako na spletnih straneh kot neposredno pri prodajnih svetovalcih. Homologacije WLTP ne bodo opravili zgolj za vozila, ki so zdaj že na zalogi in za katera so pridobili ustrezno soglasje.
Posebneži so pri Nissanu, kjer so zapisali, da lahko vse modele prodajajo s podatki, ki izhajajo iz starega cikla, brez podatkov WLTP. Edini model, ki je že homologiran po novem standardu, je električni nissan leaf. Priprave na dokončno spremembo sicer potekajo, stavijo predvsem na prodajalce v salonih, ki so opravili več različnih izobraževalnih modulov, poleg tega načrtujejo obsežnejše šolanje na temo WLTP.
Kljub temu da imajo že vse avtomobile homologirane po WLTP, bodo pri Volvu tudi po 1. septembru kupce obveščali s podatkom, preračunanim v NEDC. Jaguar Land Rover bo ravnal zelo podobno, imajo pa na zalogi še nekaj vozil letošnjega modelskega leta, ki jih ne bodo homologirali po WLTP.
Kako opravijo novo merjenje
Novi protokol WLTP seveda ni čudežen, a bo predvidoma bistveno bolj odražal porabo in izpuste, ki jih lahko pričakuje običajni voznik. Že izvedba cikla je bolj realna, z bolj dinamičnim pospeševanjem in večjo končno hitrostjo, sam cikel traja občutno dlje, sestavljen pa je iz štirih faz: počasna, srednje hitra, hitra in zelo hitra vožnja. Ob nakupu avtomobila zato velja preveriti podatke za vsako od faz in jih primerjati z običajno uporabo avtomobila, povprečna vrednost naj bo predvsem vodilo za primerjavo med avtomobili. Kljub temu da bo uradno izmerjena poraba goriva pri vseh avtomobilih višja kot do zdaj, to le pomeni, da bo bližja realni porabi, ne pa, da bo ta zato višja.
Dvojni podatki
Kakor kaže, bosta edina zastopnika, ki bosta ob (preračunanih) podatkih NEDC objavljala tudi podatke WLTP, Citroën in Suzuki. Pri prvem se ravno zdaj poslavljajo od dosedanjega berlinga, zato ga niso na novo homologirali, v Suzukijevih salonih pa je še nekaj primerkov vitare in SX4 S-cross, ki imajo izpuste izmerjene zgolj po metodi NEDC.
Večina trgovcev spremembo v načinu merjenja porabe in izpustov, torej, jemlje precej administrativno in pri tem sledi uradnim napotilom in uredbam države. Že res, da lahko kupci pri vseh najdejo več informacij o novem protokolu, a v resnici do konca leta v številnih salonih o izmerjenih vrednostih WLTP očitno ne bodo veliko izvedeli. Je pa to lahko čas, da se vsi pripravijo na dokončno zamenjavo in ne nazadnje s prihodnjim letom tudi konec zmede s podatki.
Komentarji