Neomejen dostop | že od 9,99€
»Spomeniki so občutljiva materija, s katero se igrajo politične sile tudi mimo strokovnih ocen,« je že v temeljni knjigi Javni spomeniki v slovenskem kiparstvu prve polovice 20. stoletja zapisala Špelca Čopič. Damir Globočnik v najnovejši knjigi Spomeniki sledi trideseterici tovrstnih »iger« od začetkov v 19. stoletju, ko je bilo postavljanje spomenikov v spregi z narodno prebujo. Nekateri so še vsem pred očmi, za mnoge pa so bile menjave politik in režimov usodne.
Ohranjanje spomina na nekoga na podlagi fizične prezence v javnem prostoru, izmerjive v stotinah kilogramov ali tonah brona, kamna in betona, ima ambicije večnosti, a rado spolzi v pozabo. Spomenik je sprva vsaj toliko kot čaščenju izbranih osebnosti namenjen čaščenju aktualnih nosilcev družbene moči – na vabilih k odkritju spomenikov avtorjev umetnikov velikokrat ne navedejo –, ko moč določene oblasti in ideologije opeša, pa je odveč. Z uničenjem, pragmatično predelavo ali umikom v depo oziroma kako odmaknjeno Pivko se iz spomenika spremeni v »pozabnik«.
Damir Globočnik, doktor umetnostne zgodovine in zgodovine, zaposlen v Gorenjskem muzeju, je v najnovejši knjigi z nevtralnim naslovom Spomeniki na 492 straneh zbral 30 poglavij o primerih, ki dopolnjujejo njegovi starejši monografiji Prešeren in likovna umetnost ali Likovno in simbolno, v katerih je popisal okoliščine nastanka in usodo nekaterih najbolj znanih tukajšnjih spomenikov. Denimo Vodnikovega in Prešernovega v Ljubljani in Kranju ali Cankarjevega na Vrhniki. Seveda tudi tokratna poglavja ne opozarjajo zgolj na to, kar še imamo, temveč tudi na spomenike, ki smo jih izgubili in so znani iz virov, dokumentacije in časopisnih člankov.
Celoten članek je na voljo le naročnikom.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji