Neke oktobrske noči leta 1969, najverjetneje med 12. in 18. oktobrom, sta se neznanca pripeljala pred cerkev sv. Lovrenca v Palermu. Vlomila sta, izrezala iz okvirja Caravaggievo sliko, ki prikazuje rojstvo Jezusa s sv. Frančiškom in sv. Lovrencem, zvila platno in ga odnesla. Po skoraj pol stoletja je to najbolj verjeten opis kraje slike, ki je že vrsto let na seznamu najbolj iskanih umetnin na svetu.
»Imamo sliko. Če želiš, da se dogovorimo o njeni vrnitvi, objavi ta oglas v časniku Giornale di Sicilia.« To je pisalo v pismu, ki ga je približno mesec dni po kraji prejel župnik cerkve sv. Lovrenca Rocco Benedetto. Poslala mu ga je mafija, objava oglasa pa bi pomenila, da se je cerkev pripravljena pogajati o vračilu ukradene Caravaggieve slike. Pripoved palermskega župnika o tem, kako je mafija priznala krajo in se je želela pogajati o odkupu umetnine, se režiserju Massimu D'Anolfiju leta 2001 ni zdela posebno pomembna. Prepričan je bil, da so policisti to že raziskali, saj mu je župnik dejal, da jim je vse povedal. V resnici pa je župnikove izjave D'Anolfiju, da je za krajo slike res odgovorna mafija, ki jih je zdaj ekskluzivno objavil londonski
Guardian, potrdila šele lanska parlamentarna preiskava.
Košček platna kot dokaz
Župnik je s pismom takoj seznanil nadzornika za kulturo v Palermu in ta je tudi poskrbel za objavo oglasa v časopisu. Dva tedna zatem je na župnikov naslov prispelo drugo pismo, v katerem je bil kot dokaz priložen delček platna. Mafija je s tem sporočala, da je slika res pri njej. Tudi tokrat so zahtevali objavo oglasa v časopisu, da bi se pogajanja sploh začela, vendar tedaj nadzornik, ki mu je župnik izročil pismo in košček slike, s tem ni več hotel imeti opravka. Vse skupaj je predal policiji in župnika celo osumil, da je povezan s tatovi, kar se je kmalu pokazalo kot zmotno.
V cerkev sv. Lovrenca v Palermu so namesto originala namestili reprodukcijo umetnine. Foto: Wikipedija
Leta 1970 je župnika Benedetta poklical duhovnik iz Carinija pri Palermu in mu povedal, da je videl fotografijo ukradene umetnine. Tudi pri njem so namreč ukradli sliko in pri lokalnih mafijcih se je malce pozanimal, ali bi jo bili pripravljeni vrniti. Kmalu zatem ga je obiskal neki mladenič, ki je s seboj prinesel dve fotografiji. Na eni je bila slika, ki so mu jo ukradli, sicer delo manj znanega toskanskega slikarja, na drugi pa Caravaggievo
Rojstvo. Duhovnik je pokazal na svojo sliko in čez nekaj časa so mu jo tudi vrnili.
Mafijsko vpletenost v krajo je lani potrdil tudi skesanec Gaetano Grado, ki je policiji povedal, da je imel Caravaggievo sliko pri sebi doma mafijski šef Gaetano Badalamenti. Povedal je še, da se je eden od njegovih družinskih članov dogovarjal o prodaji z nekim švicarskim trgovcem z umetninami, tako da bi lahko bila slika v Švici. Po ugotovitvah protimafijske parlamentarne komisije naj bi sliko po Badalamentijevi smrti (umrl je leta 2004 v ZDA) za veliko vsoto denarja, izplačanega v švicarskih frankih, razrezali na šest ali osem delov in jo prodali na črnem trgu umetnin. Razrezali so jo iz povsem praktičnih razlogov, saj je platno, ki ga je umetnik naslikal leta 1609, leto dni pred svojo smrtjo v Rimu, velikih dimenzij (268 x 197 cm) in bi ga bilo težko pretihotapiti iz države v enem kosu.
Caravaggievo sliko je imel po pričevanju enega od mafijskih skesancev nekaj časa pri sebi doma mafijski šef Gaetano Badalamenti, eden najbolj iskanih preprodajalcev mamil s seznama FBI, ki so ga leta 1984 aretirali v ZDA, kjer je pozneje umrl. Foto FBI
Guardian je zdaj objavil le krajši del pogovora s palermskim župnikom, ki je umrl leta 2003. Celotni pogovor bodo predvajali 15. oktobra v palermskem gledališču Biondo, saj bo tedaj minilo natanko 50 let od kraje Caravaggieve mojstrovine.
Pričevanja mafijcev
Obstaja cela vrsta pričevanj palermskih mafijcev, ki so med zaslišanji pripovedovali tudi o ukradeni Caravaggievi sliki. Tako je znani skesanec Marino Mannoia povedal, da so sliko ukradli po naročilu, vendar je naročnik ni hotel prevzeti, ker je bila v zelo klavrnem stanju, zato naj bi jo razrezali in zažgali. Mafijec Gaspare Spatuzza je povedal, da je bila skrita v nekem hlevu, kjer so jo uničili miši in prašiči. Po nekaterih pričevanjih naj bi krajo slike naročil Pietro Vernengo, ki jo je potem podaril mafijskim šefom, ko pa jim je ni uspelo prodati, so jo uničili, da bi prikrili sledi.
Komentarji