Uvodno preventivno omejevanje zbiranja ljudi je v začetku marca prizadelo delovanje številnih javnih kulturnih ustanov, kot po tekočem traku so se vrstile odpovedi koncertov in drugih dogodkov. Sprva so na daljnosežnost situacije opozarjali vodstveni kadri ustanov in organizatorji prireditev, v drugem valu pa je stiska prizadela na desettisoče samozaposlenih.
Kako obsežni bodo vladni ukrepi in kdo bo do njih upravičen, je bilo sprva neznano, dodatno negotovost sta prinesla menjava vlade in prihod
novega ministra za kulturo Vaska Simonitija. Ob prevzemu ministrstva je, kot je običajno in pričakovano, sestavil novo ekipo sodelavcev, med njimi je nekaj znanih imen.
Minister za kulturo Vasko Simoniti FOTO: Igor Modic/Delo
Čeprav so po gledališčih, koncertnih odrih in kinodvoranah svoja vrata zaprli tudi muzeji in galerije, to ni ustavilo umetnosti. Ljubitelji smo lahko še naprej spremljali najrazličnejše dogodke, le da so se ti začeli seliti na splet. Tako smo na spletnih straneh kulturnih ustanov lahko obiskovali virtualne razstave, na družbenih medijih spremljali koncerte, si ogledali gledališke predstave in sodelovali v najrazličnejših ustvarjalnih akcijah. Večina kulturnih vsebin je na spletu brezplačnih, močno se je povečala tudi izposoja elektronskih knjig.
Preden je vlada predstavila megapaket ukrepov, s katerimi bomo ublažili gospodarske posledice pričujoče pandemije, so se povezali in oglasili samozaposleni v kulturi. Skrbelo jih je, da bodo iz ukrepov izvzeti ali da bodo ti neustrezni za njihovo naravo dela. Situacijo in pričakovanja so predstavile
mag. Marija Mojca Pungerčar, ki je samozaposlena kulturna ustvarjalka ter vodja in urednica Novičnika za samozaposlene v kulturi, ter profesorici umetnostne zgodovine na ALUO in oddelku za umetnostno zgodovino ljubljanske filozofske fakultete
dr. Petja Grafenauer in
dr. Beti Žerovc, obe aktivni članici skupine Pomoč samozaposlenim v kulturi v času covida-19.
Mojca Pungerčar FOTO: Nada Žgank
Umetniki, ki so ob izbruhu pandemije delovali v
rezidencah v New Yorku, na Dunaju, v Londonu in Berlinu, so se srečno vrnili domov. Je pa v tujini ostalo kar nekaj domačih ustvarjalcev. Med njimi restavratorka, konservatorka ter fotografinja
Karmen Čorak, ki se je znašla v izolaciji v stanovanju v Benetkah, enem najbolj prizadetih območij na svetu.
Karmen Čorak, avtoportret FOTO: Karmen Čorak
Sredi lanskega leta je
Viljem Leban prevzel vodenje Narodne in univerzitetne knjižnice. Med prioritetami njegovega mandata je tudi projekt NUK2, saj je Plečnikova palača, v kateri se nahaja naša osrednja knjižnica, pretesna že od sedemdesetih let. V intervjuju je razkril podrobnosti o napredovanju projekta gradnje tega pomembnega in težko pričakovanega objekta.
Projekt NUK2 se vztrajno odmika. FOTO: Promocijsko gradivo
Minevali so dnevi in posledice samoizolacije so začele krojiti naš vsakdan na predvidljive in neredko na nepredvidljive načine.
Irena Štaudohar se je vprašala, kakšni romani bodo nastajali v prihodnosti. O čem bodo pisali pisatelji? Bo tako imenovani žanr avtofikcije, ki je zaznamoval prejšnje desetletje in v katerem pišejo
Karl Ove Knausgård,
Rachel Cusk,
Sheila Heti,
Ben Lerner,
Teju Cole in drugi, nekaj, kar bo v času po pandemiji izumrlo?
Obdobje samoizolacije je postreglo tudi z dobrimi zgodbami, kot je
podelitev uglednega mednarodnega priznanja in nagrade Dragu Jančarju, so se pa od nas poslovili tudi številni ugledni ustvarjalci, kot so skladatelj
Krzysztof Penderecki, prevajalka
Alenka Bole Vrabec, organizatorka koncertov
Irena Povše, pesnik
Ernesto Cardenal, igralca
Janez Bermež in
Peter Musevski.
Prezgodnje slovo Petra Musevska je močno odjeknilo. FOTO: Jure Eržen/Delo
Marcel Štefančič jr. FOTO: Voranc Vogel /Delo
Novinar, publicist, esejist, filmski kritik in še kaj se tokrat predstavlja v vlogi strastnega poslušalca glasbe. V knjigi Ni se še stemnilo je v svojem eksplozivnem slogu z nami delil razmišljanja o treh ključnih glasbenih fenomenih Bobu Dylanu, Neilu Youngu in skupini Eagles. Za dodatek je obudil še spomin na intervju z Davidom Bowiejem pred njegovim koncertom v ljubljanski Hali Tivoli.
Komentarji