Mednarodni festival
Front@ sodobnega plesa v Murski Soboti že 14. leto organizira zavod Flota. V letošnjem programu, ki se je začel včeraj in bo trajal do 31. avgusta, si bomo lahko ogledali predstave iz Avstrije, Italije, Združenega kraljestva, Madžarske, Nizozemske, Belgije in Slovenije. Program je zastavljen interdisciplinarno, poleg plesnih predstav si bomo lahko ogledali filme o plesu in lutkovni balet, raznolik je tudi v starosti in uveljavljenosti gostujočih umetnikov.
V letošnji ediciji se festival s skoraj vsemi dogodki seli v odprte prostore mestnega jedra Murske Sobote. Kot je dejal umetniški vodja festivala
Matjaž Farič: »V odprtem – javnem prostoru se zgodi več naključij, bolje rečeno, motenj iz okolja, ki delujejo kot odtujitveni efekt in predstavljajo točko vstopa v drugačen pogled na prostor in ples, ki se odvija v njem. Gledališka konvencija ustvarja 'nemoteče' okolje in vse, kar se odvija na odru, je tako za nastopajoče kot za gledalce do neke mere, če malo poenostavim, predvidljivo. Na odprtem prostoru, kjer se odvija tudi vsakdan mimo interesa za umetnost, trčita dve realnosti, ki druga drugo zmotita. To je tvegano, lahko se zgodi nekaj sublimnega, lahko pa vse skupaj zbledi v nekaj, kar ne deluje in ne zmore vzpostaviti komunikacije z občinstvom.«
Utrinek iz predstave Don't Kiss – Fabio Liberti in Jernej Bizjak Foto Drago Videmšek
Razmislek o stiku med lokalnim kontekstom in kontekstom nastanka posameznega dela je bil tudi osrednje vodilo pri izbiri programa. Kot je povedal Farič, so sekcijo
Odprto mesto (dvodnevni projekt v okviru festivala, ki ponuja omenjene lokacijsko specifične predstave) pripravili s pomočjo mednarodnega poziva avtorjem, ki je bil spodbujen z izpraznjenimi javnimi prostori v mestu in lokalno arhitekturo. Med te prostore med drugim spadajo železniška postaja, grajsko dvorišče, ploščad Martina Luthra, Trubarjev drevored, ploščad pred Gledališčem Park in
Spomenik zmage.
Več pozornosti plesalcem
Del festivalskega programa so tudi mladi plesalci z miniaturkami, izbranimi na mednarodnem plesnem tekmovanju
Opus 1. Udeležba na mednarodnem festivalu mladim plesalcem omogoča predstavitev svojega dela občinstvu na robu države, tako tistim, ki spremljajo ples samo kot gledalci, prav tako pa tudi uveljavljenim kolegom in mednarodnim gostom. Farič meni, da imajo tukaj mladi plesalci več pozornosti občinstva kot v večjih središčih, kjer se ta hitro izgubi v vsesplošnem šumu preštevilnih kulturnih dogodkov.
Festival je odprl kolektiv Liquid Loft s predstavo
Tuji jeziki, v prihajajočih dneh bodo na ogled še
Razdeljene stvari Matevža Dobaja, dve deli
Fabia Libertija in
Jerneja Bizjaka (
Solo zares in
Ne, poljubi),
Nujnost dihanja madžarskega Ziggurat Projecta,
Utelešena arhitektura Tine Dobaj,
Razgaljeno Rosane Hribar,
Mayaan Danoch se bo predstavila s
Telepatskimi deli,
Katharina Senk s
Superčlovekom,
Charlie Brittain s predstavo
Limbično in
Eva Maria Schaller s projektom
Kar zadržujemo sebi. Festival se bo končal zadnji dan avgusta z lutkovnim baletom
Posvetitev pomladi v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana.
Posvetitev pomladi v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana
Foto Jaka Varmuž
Veliko ustvarjalcev prihaja iz Slovenije. Po Faričevi oceni je »sodobnoplesna scena v državi zelo živa in raznolika, kot pritiče sodobnemu plesu. [...] Samo mnoštvo iniciativ, umetniških kolektivov in ustvarjalnih struj lahko privede do piramide, ki ima svoj vrh, s katerim se lahko kosamo z mednarodno sceno. Po regijah je pa seveda slika drugačna. Dlje ko gremo od centra, manj je vrenja. Tudi zato smo zasnovali
Fronto.« O konkurenci pri pridobivanju občinstva, sploh v začetku sezone, ko festivalov na področju uprizoritvenih umetnosti mrgoli in se drug za drugim odvijajo od sredine avgusta do novembra, je dodal: »
Front@ nosi tako ime, ker predstavlja tudi 'borbo' za občinstvo. Je pa v manjšem kraju kakršenkoli kulturni dogodek velika konkurenca, medtem ko je v večjih centrih občinstvo veliko bolj profilirano in usmerjeno v določeno uprizoritveno zvrst.«
Brezplačni in dostopni
Predstavam sledijo pogovori, ki jih moderira
Zala Dobovšek, dva večera bosta namenjena tudi projekcijam filmov, celovečercu (
Vrhunec v režiji
Gasparja Noeja) in trem kratkim (
Vsota vseh delcev,
Simetrija in
Kontinuum), po koncu projekcij bo sledila zabava. Vsi dogodki, z izjemo omenjenih projekcij, plesnih zabav in
Posvetitve pomladi, so brezplačni in tako dostopni vsem zainteresiranim. To je pomembno predvsem zato, ker je večina kulturne produkcije skoncentrirana na Ljubljano in s tem daje
Front@ lokalnemu občinstvu možnost, da si, ne glede na socialni status, ogleda vrhunsko plesno produkcijo. Farič meni, da »dokler imamo subvencioniran model kulture, je nujno, da je dostopnost zagotovljena vsem državljanom. Utopična ideja o mednarodnem festivalu sodobnega v majhnem kraju na obrobju države je postala stvarnost. Še več, festival se odvija že 14. leto zapored in je postal referenčna manifestacija tudi v mednarodnem prostoru.«
Za konec je dodal, da v času porasta fašizma, populizma, predsodkov in ekoloških katastrof nujno potrebujemo umetnost, da v ljudeh zbudi senzibilnost do sebe, drugih in sveta okoli nas. »Če nekaj storimo, lahko spreminjamo tradicionalne ovire in predsodke, če samo debatiramo, se ne spremeni nič.«
Komentarji