Na slovesnosti ob jezeru Jasna se nocoj, pod častnim pokroviteljstvom predsednika države Boruta Pahorja, še uradno začenja 4. mednarodni filmfest Kranjska gora (KGIFF).
Na odprtju bodo v projekciji nad jezerom zavrteli film
Ljubljena, dokumentarec iranskega režiserja Yaserja Talebija, občutljiv portret o osemdesetletni ženski, materi enajstih otrok, ki skozi štiri letne čase govori svojo zgodbo, polno težkih preizkušenj – in kljub visoki starosti še vedno vztraja pri izginjajočem poklicu pastirice, ki vsako poletje žene živino visoko v gore.
Festival je tako v znamenju vloge ženske v sodobni družbi in na filmu. »Letos smo kot ljubeča mati, prostor v našem naročju se najde za vse starosti in vse okuse,« je z nasmeškom dejal direktor festivala
Matjaž Javšnik. Kljub temu, da se je v uvodnem delu festivala vreme ohladilo, je festivalsko vzdušje prijetno, dvorane, kjer se vrtijo otroški in mladinski filmi, so bile polne, pravi Javšnik. Otroški festival se je začel že 27. julija v baru Lačni Kekec, kjer so otroci uživali v (Javšnikovem) kratkem filmu
Eko Kekec in filmu
Moja žirafa; navdušenje je bilo veliko tudi na otroških delavnicah, ki so jih vodili igralka
Manca Dorrer, oblikovalka maske
Ana Jerič in
Ciril Horjak (delavnica striporisa), med drugim so otroci ustvarili napovednik festivala, kot je povedala Dorrerjeva, so vanj »zlepili odlomke različnih filmov, enega so vzeli iz Osmega potnika, drugega iz Kekca, potem pa združili E.T. ja in Čarovnika iz Oza.«
Kranjska Gora je v času festivala slovensko filmsko središče. Foto Filmfest
Del uvodnega festivala je bil v znamenju češkega filma z duhovitim naslovom sekcije Skok čez plot, v Ljudskem domu so s spremljavo okrogle mize o češki kinematografiji prikazali mojstrovine češke kinematografije, kot so
Adela še ni večerjala, Od
sobote do nedelje,
Passerjeva Intimna svetloba in tudi znameniti film
Miloša Formana Plavolaskine ljubezni, med drugim eden najljubših Javšnikovih filmov; ta je kar nekaj časa preživel na znameniti praški filmski šoli Famu. Tam je tudi spoznal ekscentričnega igralca
Crispina Gloverja, ki si je v okolici Prage kupil graščino, kjer eksperimentira, in ga po dolgoletnem poznanstvu uspel povabiti na KGIFF.
Slovenski Sundance?
»Mislim, da ima ta festival velik potencial in bi lahko postal srednjeevropski poletni Sundance. Da bi to postal, se mora v naslednjih letih programsko profilirati in organizacijsko še bolj profesionalizirati,« je lani dejal
Damjan Kozole, eden izmed aktivnejših članov programskega odbora KGIFF. Letos kaže, da je direktor Matjaž Javšnik, ki se je obdal z novimi sodelavci, kolegov nasvet vzel resno. Festivalska ekipa se je razširila, profesionalizirala, imamo več eminentnih gostov; od ustvarjalcev štirinajstih tekmovalnih filmov se festivala udeležilo kar enajst avtorjev in avtoric, od vsega 75 filmskih projekcij je 45 slovenskih premier, skrbimo za goste 24 ur na dan, pravi Javšnik. Javšnik, neumorni Don Kihot, ki se že desetletja bori z birokratskimi mlini na veter, se je že pred leti zaobljubil, da bo Slovenijo posejal s festivali v različnih slovenskih mestih, ki »niso Ljubljana«, kot pravi. »Ker verjamem, da vsem prebivalcem Slovenije pripadajo filmska vzgoja in kulturne vsebine. Nihče me ne bo prepričeval, da ni dovolj kritične mase, ki bi si tega želela. Ljudje so lačni kulturnih vsebin. In lačni so jih v svojih krajih. Moj namen je predvsem vzgojiti mlado občinstvo. Najbolj srečen bom, ko bo eden od teh fantov in deklet, ki zdaj hodijo na filmske delavnice, ki jih vodijo svetovno priznani strokovnjaki, čez petnajst let prišel na festival s svojim filmom in pobral nagrado.«
Crispin Glover je samosvoj in vznemirljiv Foto Shutterstock
Tekmovalni program v znamenju ženske
A tokrat je, pravi, zadovoljen z obema programskima selektorjema, za igrani film je filme izbral
Ljubomir Vučković, priznano ime srbske kinematografije in tudi član številnih festivalskih žirij, selektorica dokumentarnega programa je režiserka
Petra Seliškar.
V tekmovalnem programu se bo tako zavrtel še nemški film
Simone Kostove Trideset, indijski film
Ivana Ayrja Soni, španska drama
Yuli režiserke
Iciar Bollain, italijanski film režiserja
Giannija Zanasija Troppa Grazia in film
Kafarnaum, priznane libanonske igralke in režiserke
Nadine Labaki, ki je sama napisala scenarij in v filmu zaigrala odvetnico glavnega lika, zapornika; film je lani v Cannesu dobil glavno nagrado žirije. Najboljši film letošnjega filmfesta, ki bo prejel nagrado vitranc, bo izbrala mednarodna žirija, v kateri so
Ognjen Sviličič, igralka
Maruša Majer in
Zeynep Özbatur Atakan.
Prvič bodo podelili ajdovsko deklico
Letos bodo podelili več nagrad kot v preteklih letih, in sicer nagrado vitranc za najboljši celovečerni in dokumentarni film ter za najboljšo režijo in scenarij v obeh kategorijah. Najboljšim kratkometražcem, letos se jih bo predstavilo deset, bodo podelili nagrado
Boštjana Hladnika. Še ena nova nagrada letos je v skladu s tematiko festivala: nagrada ajdovska deklica, ki jo podeljujejo filmski ustvarjalki, ne glede na področje, lahko je kostumografinja, oblikovalka maske, producentka, igralka ali režiserka.
Festival je ob stoti obletnici rojstva
Franceta Štiglica predvajal film
Dolina miru, sekcija z naslovom Nazaj k izviru pa je posvečena
Dušanu Makavejevu.
Crispin Glover Posebni šov
Tudi kar zadeva goste, je bil Javšnik s svojo ekipo sodelavcev letos ambiciozen. Žal se zaradi snemanj festivala nista mogla udeležiti člana odbora
Katarina Čas in hrvaški vroči izvozni artikel
Goran Bogdan, zato pa je v Kranjsko goro prišel igralec Crispin Glover, ki je v svoji karieri upodobil zavidljivo galerijo ekscentričnih likov, kot so George McFly v kultni franšizi
Nazaj v prihodnost, duševno neuravnovešeni Cousin Dell v
Lynchevi klasiki
Divji v srcu z
Nicholasom Cageom in
Lauro Dern v glavnih vlogah, bil je tudi
Andy Warhol v biodrami o
Jimu Morrissonu The Doors, Bobby McBurney v drami
Kaj žre Gilberta Grapea, v katerem je zablestel mladi
Leonardo Di Caprio, bil je ekscentrični lik – karta v
Alici v čudežni deželi. Hkrati tudi sam velja za neobičajnega ekscentrika, mnogo njegovih fenov ne more pozabiti bizarnega nastopa na showu
Davida Lettermana, ko je vstopil v studijo z lasuljo in čevljih s platformo in z borilnimi prijemi napadel voditelja. Najbrž zanj velja stavek v stavku, ki ga je izrekel
Michael J. Fox, soigralec v filmu Nazaj v prihodnost: »Glover ni nor, je samo vznemirljiv.« Glover, ki se je poskusil tudi kot glasbenik in pisatelj, se je leta 2005 lotil režije
What is it? (Kaj je to?)
, v katerem je vloge zaupal igralcem z downovim sindromom; film je bil premierno predvajan na Sundance film festivalu. Tokrat je festivalsko občinstvo imelo privilegij, da v casinoju Corona Gloverja opazuje pri njegovem šovu, z naslovom
Crispin Hellion Glover’s Big Slide Show, ki mu je sledil film, nato pa vprašanja Q&A.
Med gosti v Kranjski gori je tudi znani igralec Crispin Glover. Foto Filmfest
V Kranjski gori so poleg Gloverja še scenarist
Bill Odenkirk, pisec scenarijev za šov Saturday Night Live
Barry Blaustein, češki avtor
Filip Remunda, ki se ga spomnimo po uspešni dokumentarni komediji o kulturi šopinga
Češke sanje, ki smo jo 2004 videli na Liffu, madžarski cineast Gyula Gazdag
Čedomir Kolar, med drugim tudi producent številnih nagrajenih filmov
Danisa Tanovića, tudi filma
Nikogaršnja zemlja, zaradi katerega je Slovenija dobila delček oskarja. Ne bo manjkalo tudi slovenskih avtorjev in osebnosti, v Kranjski gori bodo ali so že tudi
Boris Cavazza in
Ksenija Benedetti, nova članica festivalskega odbora,
Milena Zupančič s pisateljem
Tadejem Golobom, Damjan Kozole z
Zoro Stančić in filmski entuziast
Gregor Kresal s soprogo ...
Komentarji