Dobro jutro!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Kresnik

Pet finalistov: Vrhunec na Rožniku bo žensko obarvan

V peterici za nagrado kresnik so romani treh založb, od tega prvenec in posthumna nominacija.
Prireditev na Rožniku, ki se bo začela 23. junija ob 20. uri, se bo končala s prižigom kresa. FOTO: Voranc Vogel
Prireditev na Rožniku, ki se bo začela 23. junija ob 20. uri, se bo končala s prižigom kresa. FOTO: Voranc Vogel
23. 5. 2023 | 05:00
23. 5. 2023 | 07:52
15:06

»Presenečenj ne bo, izbrali smo dobre knjige,«­ je po zadnjem sestanku kresnikove žirije zatrdil njen predsednik Igor Bratož. Ugibanj je zdaj konec, za Delovo nagrado za najboljši roman, vredno 7000 evrov, se bodo 23. junija na Rožniku potegovali Materinska knjižica Katje Gorečan, Ne bom se več drsal na bajerju Lada Kralja, Ženska s srebrnim očesom Katarine ­Marinčič, Zakaj ne pišem Dijane Matković in Na Klancu Tine Vrščaj.

image_alt
Nagrada kresnik: prelomni izbor se prelamlja na pol

»Izbiranje petih najodličnejših knjig izmed desetih odličnih je početje, ki ima prav za vsakega žiranta nadležen preostanek. Pa vendar: v risu individualnih okusov in preferenc odrešuje prepričanje, da izbirati dobro izmed dobrega ne more biti početje, ki bi karkoli zanikovalo, gre zgolj za izbiranje odtenkov v razkošju raznolikosti, ki bi z drugimi temeljitimi bralci pač prineslo drugačen rezultat,« je takoj po izboru povedal novinar kulturne redakcije in donedavni tajnik žirije, ki je letos na mestu predsednika nasledil Mimi Podkrižnik.

Na kresni večer se bo žirija sestala še zadnjič. Na prireditvi, ki se bo začela ob 20. uri, bo o lavreatu 33. izvedbe nagrade kresnik odločila na enourni klavzuri v Cankarjevi sobi. Poleg Igorja Bratoža jo sestavljajo še asistentka ter docent na oddelku za primerjalno književnost in literarno teorijo ljubljanske filozofske fakultete, Anja Mrak in Igor Žunkovič, samostojni literarni kritik in prevajalec ter odgovorni urednik portala Vrabec Anarhist Igor Divjak, literarna kritičarka in prevajalka Tanja Petrič ter literarni in filmski kritik Robert Kuret.

FOTO: Blaž Samec
FOTO: Blaž Samec

Razkošje raznolikosti

FOTO: promocijsko gradivo
FOTO: promocijsko gradivo

Robert Kuret je o poetičnem romanu Materinska knjižica, ki ga pripoveduje nerojeni otrok in je v celoti posvečen spontanemu splavu v prvem trimesečju, v Delovih Književnih listih napisal, da »bralca popelje globoko v to, kar je Deleuze poimenoval logika občutja, kjer izgubimo orientir naracije, ki bi nas vodila skozi dogodke tako, da bi jih lahko razumeli v vzročno-posledični sekvenci; namesto tega deluje kot pridušen krik, kos telesa, ki se oglasi«. Avtorica iz zaciklanega časa naposled izstopi, bralcu pa pušča odprt prostor, koliko se je z njim mogoče pomiriti.

FOTO: Lea Remic Valenti
FOTO: Lea Remic Valenti

FOTO: promocijsko gradivo
FOTO: promocijsko gradivo

Roman Lada Kralja Ne bom se več drsal na bajerju sega v Ljubljano, v čas od italijanske okupacije do petdesetih let, natančneje v Šiško, kjer stoji znameniti grad Jama, v katerem je samostan šolskih sester, ki vodijo dekliško internatsko šolo. V Evo Verdonik, ki jo obiskuje, se zaljubi Ivan Knez, ki deluje kot kurir za vosovce. Vsak od njiju ima svojega zaščitnika, on likvidatorja izdajalcev Kundeta, ona pa kar samo Jago babo. Ozračje je napeto in situacija nevarna, za Evo pa se začne ozirati še italijanski poročnik Tartaglia. Kljub težki tematiki je Lado Kralj v slogu gibek, sproščen, včasih celo ironičen, piše na spletni strani založbe ­Beletrina.

FOTO: Mankica Kranjec
FOTO: Mankica Kranjec

FOTO: promocijsko gradivo
FOTO: promocijsko gradivo

»Ženska s srebrnim očesom, po obsegu kratek roman ali dolga novela, je moja doslej najbolj avtobio­grafska knjiga. Med drugim tudi zato, ker je glavni junak kolesar, jaz pa se ne znam voziti s kolesom,« pravi Katarina Marinčič. Protagonist Emil se odpravi na izlet s kolesom in se odloči prenočiti. Sreča tudi starko s košaro borovnic, toda njun pogovor zmoti nevihta. Ženske s srebrnim očesom nato ne najde več, po njegovem opisu je nihče od domačinov ne prepozna. Napetosti med Emilom, ki sumi, da mu nekaj prikrivajo, in prebivalci, ki so v nevihti izgubili dom in lastnino, se stopnjujejo.

FOTO: Črt Piksi
FOTO: Črt Piksi

FOTO: promocijsko gradivo
FOTO: promocijsko gradivo

»Moja dolžnost je opozarjati na sistemske napake, ki držijo ljudi v pomanjkanju, revščini, zaradi katerih imamo epidemijo duševnih motenj, saj živimo popolnoma nestabilno življenje. Na meni je torej, da o tem pišem, politični odločevalci pa morajo nekaj narediti s tem,« je o svojem avtofikcijskem, esejističnem romanu za Nedelo dejala Dijana Matković. Prizori iz avtoričinega življenja se v njem močno prepletajo z družbeno in literarno refleksijo. Pripoveduje o silnicah, ki tistim od spodaj onemogočajo eksistenco in ustvarjanje, ter hkrati pokaže, kako se lahko ­postavimo nasproti krivicam.

FOTO: Jože Suhadolnik
FOTO: Jože Suhadolnik

FOTO: promocijsko gradivo
FOTO: promocijsko gradivo

Na Klancu Tine Vrščaj ima s Cankarjem skupnega več kot naslov, v Književnih listih ugotavlja Sašo Puljarević. Mlada družina živi v vasi Klanec, poleg tega se »prav tako kot Na klancu loteva vprašanj materinstva, socialne problematike, mehko angažiranost pa nadgrajuje predvsem z vpeljavo okoljske tematike«. Nekaj cankarjanskega je prepoznati tudi v protagonistkinem koprnenju po pristnejših odnosih in sožitju z naravo. Gre za »večplastno delo, spisano izredno natančno, slikovito, in če v naratološkem smislu ne prinaša večjih invencij, je na idejni ravni toliko močnejše. Avtorica lucidno zaznava družbena trenja in premike v odnosih, tako tistih medčloveških kot v odnosih človeka do vsega nečloveškega. Pri tem se nekateri zdijo usodnejši kot drugi.«

FOTO: Leon Vidic
FOTO: Leon Vidic

Merjenje drobnih odtenkov

V primerjavi z lansko in predlansko peterico, v katerih so kraljevali romani petih založb, se letošnja bera vrača v stare tirnice. Po dve knjigi sta izšli pri Beletrini (Ne bom se več drsal na bajerju in Ženska s srebrnim očesom) in Cankarjevi založbi (Zakaj ne pišem in Na Klancu), ena pa pri LUD Literatura (Materinska knjižica).

Trend se je obrnil v razmerju nominiranih avtorjev. Že v deseterici je bilo sedem avtoric, v peterici so štiri. Nazadnje je bila avtorica v peterici leta 2021, in sicer Mirana Likar. Kresnika je takrat prejel Borut Kraševec za prvenec Agni, pred njim sta dvakrat zapored slavili avtorici: leta 2019 Bronja Žakelj z Belo se pere na devetdeset in 2020. Veronika Simoniti z romanom Ivana pred morjem. Med dosedanjimi lavreati je devetnajst avtorjev in štiri avtorice. Poleg omenjenih še Berta Bojetu (Ptičja hiša, 1996) in Katarina Marinčič (Prikrita harmonija, 2002). Ta je tudi edina v tokratni peterici, ki je bila doslej v ožjem izboru (tj. deseterica ali peterica) za nagrado. Med finalisti je bila še leta 2015 z romanom Po njihovih besedah.

32. nagrado kresnik je žirija lani namenila Romanu Rozini za roman Sto let slepote. FOTO: Voranc Vogel
32. nagrado kresnik je žirija lani namenila Romanu Rozini za roman Sto let slepote. FOTO: Voranc Vogel

Pet avtorjev je do zdaj prejelo več nagrad kresnik. Vodi Drago Jančar s štirimi, sledita mu Andrej E. Skubic in Goran Vojnović s tremi, dva sta dobila Feri Lainšček in Lojze Kovačič. Drugega od njegovih zmagovitih romanov je žirija nagradila posthumno. Letos je z romanom Ne bom se več drsal na bajerju posthumno nominiran Lado Kralj (1938–2022). Knjigo je uredila Tina Vrščaj, nominirana tudi z lastnim romanom Na Klancu.

Bo kresnika drugič dobila Katarina Marinčič ali posthumno Lado Kralj? Se ga bo nemara veselila Tina Vrščaj – kot avtorica ali urednica? Bo šel v roke kateri drugi avtorici, nemara za prvenec? »Predvidevam, da bo rožniški kresni večer še nadvse razburljiv,« je napovedal Igor Bratož.

Igor Bratož je predsedovanje kresnikovi žiriji prevzel od Mimi Podkrižnik. FOTO: Blaž Samec
Igor Bratož je predsedovanje kresnikovi žiriji prevzel od Mimi Podkrižnik. FOTO: Blaž Samec

»Angleški pisatelj Laurence Sterne je pred več kot tremi stoletji zelo primerno namignil, da je tisto, kar vsaka knjiga potrebuje, razumevajoč bralec, saj resnično čuteč človek menda zmerom prinese polovico razvedrila s seboj. Na to intoniranost pri branju letošnjih romanov za Delovo nagrado kresnik nisem pozabil in veselja, da je dobrih knjig v lanski beri precej, je bilo veliko. Po začetni fazi, ko je bilo treba prebrano v slogu Robinsona Crusoeja razdeliti na dobro in manj dobro, je bilo vse laže, a vendar z zmeraj neprijet­nim preostankom oziroma obžalovanjem, da v deseterico izbranih knjig ne gre na primer ducat knjig,« je dejal. V njej so bili poleg petih finalistov še Anja Radaljac z romanom Punčica (Litera), Andraž Rožman z romanom Titov sin (Goga), Primož Mlačnik s prvencem Otok psov (LUD Literatura), Ana Schnabl s Plimo (Beletrina) ter Gabriela Babnik z delom Tišina, polna vetra (Beletrina). Na Nukovem seznamu romanov, izdanih v minulem letu, je bilo več kot 170 del.

Kot je dodal Bratož, je bilo enako »ob iskanju vsakršnih registrov knjig pri odločanju o petih velikih finalistih, z zadovoljstvom bi objavili sedmerico ali osmerico. A vendar: odločali smo, le kako drugače, z navdihom, neobremenjenostjo, zavedanjem o odgovornosti in seveda individualnim literarnim okusom ter se ob merjenju drobnih odtenkov odločili tako, kot smo se.«

Sorodni članki

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine